RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Edvald svarte leserne

Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)
Sist oppdatert:
- Jeg klarer nok ikke podiet i Tour de France. Les alle svarene her!

I forkant av Tour of Oman har Edvald Boasson Hagen satt av tid til å svare på spørsmål fra procycling.nos lesere.

Stilte du ikke spørsmål? Her er Facebook-siden vår!

I denne artikkelen finner du svarene fra Edvald Boasson Hagen. Svarte han på ditt spørsmål?

William Ayoun Soud Nahas:- Når begynte du på ditt første sykkellag, og når bestemte du deg for at du skulle satse på sykkel?

Edvald: - Jeg startet opp hos Lillehammer CK da jeg var ni år. Da begynte jeg å sykle små klubbløp og lokale terrengløp. Jeg gikk på elektromekanisk linje på skolen og fokuserte på det. Da jeg fikk kontrakt med Joker Bianchi ble det mer seriøst. Jeg fullførte skolen, men begynte vel å se at jeg hadde muligheten til å bli proff. Jeg bestemte meg for å bli det, men har aldri gått rundt og drømt om det. Jeg har syklet og hatt det gøy. Det har vært hovedfokus, og så har jeg tatt alt det andre som det har kommet. Jeg forsto vel at jeg kunne bli proff da jeg var 17-18 år og var hos Joker Bianchi.

procycling.no:- Tror du at du noen gang blir elektriker, eller har du gitt opp den karrieren?

Edvald: - Jeg har vel igjen lærlingtida, så hvis jeg ikke får noen til å ta lærlingtida etter å ha syklet i mange år, så tenker jeg at jeg faller ned på noe annet. Men jeg liker fortsatt å skru og fikse ting. Jeg fokuserer på å sykle i mange år framover, men jeg liker «tekniske duppedingser». Et eller annet innenfor den bransjen, kan det være mulig å jobbe med.

Jørgen Endresen Hansen: - Jeg lurer på hva du tenker om årets sesong? Tror du at du kan klare det bedre i år enn i fjor? (Tour de France)

Edvald: - Ja, jeg håper på at jeg klarer å bli enda bedre. Nå har jeg ett års erfaring til. Forhåpentligvis er jeg enda bedre forberedt enn jeg var i fjor. Da kjørte jeg vel ikke en eneste intervalløkt foran Tour de France. Da kjørte jeg bare et par løp og noen langturer.

Simon Nessler: - Hvor sjalu er du på den fine trøya til Thor?

Edvald: - Jeg er ikke akkurat sjalu, men jeg fikk tent en lyst til å vinne den selv en gang. Han viste at man kan komme fra Norge og bli verdensmester. Det er et mål å klare det i løpet av karrieren. Jeg er glad på Thor vegne for at han bærer den trøya. Det er stort at en nordmann bærer den.

procycling.no: - Det er litt av noen mål du har: Verdensmestertrøya, Paris-Roubaix, Flandern rundt og etappeseier under Tour de France?

Edvald: - Ja, det er vel greit å ha noen mål å strekke seg mot? Jeg har ikke sagt noe om når det skal skje. Jeg har mange år igjen fortsatt.

Lukas Rødland: - Hvem har finest trøye i feltet bortsett fra Thor?

Edvald: - Sky? Jeg synes faktisk det. Den er klassisk, uten for mange sponsorer og er veldig fin. Det ser ut til at mange har begynt å herme etter oss. Cervélo TestTeams drakt ligner vår, og den svarte HTC-drakta ligner også på vår. Det er mye svart i feltet nå, i hvert fall.

Bernt Erik Skaug:- Hvor går din favorittrunde når du skal trene i Oslo?

Edvald: - Jeg sykler egentlig overalt. Jeg liker meg godt nordover, rundt Nordmarka, oppover mot Gardermoen og de områdene der. Det er mindre trafikk og fine veier. Kurt (Asle Arvesen) bor andre veien (i Lommedalen), så da blir det ofte at vi (Lars Petter Nordhaug og Edvald) drar dit, for å møte ham. Da blir mot Drammen og Hurumlandet. Det er fint ute der, også. Så lenge man kommer seg ut av byen og vekk fra trafikken. Man går ikke ned på Karl Johan, akkurat.

Karin Løkke: - Vil du fortsette å sykle med gule sko?

Edvald: - Ja, dere vil fortsatt se meg med gule sko denne sesongen.

procycling.no: - Er det fordi du skal være lett gjenkjennelig i feltet?

Edvald: - Det er vel fordi Mavic (skoleverandøren) er gule. Jeg har kontrakt med dem, og de vil ikke lage noen andre farger. Da blir det gult. Nå har det jo blitt et kjennemerke for meg også. Det synes godt i feltet, og når mange har like drakter, kan det være greit å speide etter de gule skoene.

Vegard Brun Saga: - Mange av de samme rytterne hevder seg i Ronde van Vlaanderen og Paris-Roubaix, men burde det ikke være en vesentlig forskjell ettersom Flandern er kupert og Roubaix er flatt? Kan du sammenlikne rittene?

Edvald: - Begge går på brostein og der er det tungt å kjøre. Det kan nesten sammenliknes med en bakke. I Flandern er det både brostein og bakker, men de er ikke så lange. Det er mye ren kraft og styrke som skal til, og ikke så mye klatreegenskapere. Det er vel derfor de større og litt temposterke rytterne og spurterne som hevder seg godt i de rittene der.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tonje Cathrine Evensen:- Hva er hovedmålene for denne sesongen? Grønn trøye i Tour de France?

Edvald: - Hovedmålet er å kjempe i toppen under vårklassikerne, og helst en av de store brosteinsklassikerne. I Tour de France er målet en etappeseier. Grønn trøye får man ta som en eventuell bonus. Jeg fokuserer ikke på det. Jeg skal kjøre for Bradley Wiggins, så da blir det nok fokus på det.

Erlend Kristoffersen:- Er det noe ritt du alltid har drømt om å vinne?

Edvald: - Paris-Roubaix har jeg en drøm om å vinne. Det er et tøft løp med mye brostein. Det er generelt hardt både for armer, bein og hodet. Det er stor status å vinne det, så det har jeg lyst til å få til. Og så er det Flandern, men jeg har ikke fulgt med så mye på sykkelsporten tidligere. Det er etter at jeg har begynt å sykle selv, at lysten har kommet. Det har ikke vært noe barndomsdrøm, akkurat.

Erlend Kristoffersen:- Lance Armstrong vant TDF sju ganger med nesten lik vekt som deg. Kan du noen gang satse på en framskutt sammenlagtplassering i Tour de France?

Edvald: - Han er vel en bedre klatrer, men hadde han samme vekt? Jeg tror han har en annen kroppsbygning (ifølge wikipedia er Lance 1.77 og veier 75 kilo, mens Edvald er 1.81 og veier 75 kilo. Dette trenger nødvendigvis ikke å stemme). Jeg tror nok han har en annen kapasitet og er en bedre klatrer enn meg. Jeg har ikke fokusert noe på klatring på den samme måten han har gjort. Jeg tror ikke jeg kan stå på pallen der, men jeg kan nok klatre ganske langt opp. Lengre opp enn jeg klarte i fjor. Det bør vel gå i løpet av karrieren. Sammenlagten er nok et litt høyt mål, ennå.

(Vår trofaste leser Ingemar Svensson opplyser at Armstrong veier 71 kilo i dag, ifølge Team RadioShacks hjemmeside - og at han lå rundt 72 kilo da han vant Tour de France sju ganger!)

procycling.no:- Hvor høyt kan du klatre da?

- Topp 20, kanskje. Det bør kunne gå. Thomas (Lövkvist) klarte vel en 18.-plass. Det er ikke umulig for meg å klare det.

Müller Joshua:- Hvor mye hard trening (I3 og I4) hadde du i 17-19 årsalderen, i antall timer per måned?

Edvald: - Oj! Det har jeg på dataen, men jeg har det ikke i hodet. Det ble litt for teknisk for meg. Jeg trener og følger ellers lite med.

Müller Joshua:- Har du peiling på terskelwatten din da du var 17-19 år og nå?

Edvald: - Jeg hadde ikke noe målingssystem for det før jeg ble proff. Nå er den rundt 410, eller kanskje litt over. Den var det på samlingen sist.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

procycling.no:- Kan du si noe om hvor mye du trente, da du var i den alderen?

Edvald: - Jeg trente rundt 800 timer da jeg var 17-18 år. Det var da jeg begynte hos Joker Bianchi. Da lå vel hovedfokuset på trening og konkurranser.

procycling.no:- Godt trent, altså.

Edvald: - Ja, man må trene. For å bli blant de beste, må man trene som de beste.

Pål Venås:- Hva mener du om radiokommunikasjon? Ja eller nei, og hvorfor?

Edvald: - Det er en fordel med radiokommunikasjon når det gjelder sikkerhet og at man kan varsle fra om det skjer noe foran. Det kan være at et velt går foran, og da vil man være oppmerksom dersom det er spesielt glatt, eller om det kommer en ambulanse.

- Det som taler mot er vel at vi får vite tidsdifferanser og kan kalkulere bedre (i forhold til å kjøre inn brudd). Ser man det fra et publikumsperspektiv er det kanskje bedre å kjøre uten, fordi det blir mer spennende. For min egen del synes jeg det godt kan være lov å benytte seg av radiokommunikasjon.

Eva Karlsen:- Hvorfor gikk du i front under VM? Kjørte du for egne sjanser, eller var det avtale med Thor?

Edvald: - Jeg gikk i bruddet fordi jeg synes det var mange sterke ryttere der. Det er viktig å ha en representert foran, og vi kjørte jo for hverandre. Hvis bruddet hadde gått inn, så hadde jeg vært der. Da kunne Thor spare seg bak, og da er det bedre å ha en person foran. Det er ganske vanlig taktikk, egentlig. I mange løp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ingemar Svensson:- Tror du at Cavendish kommer til Sky neste år, og hva vil det i så fall bety for din rolle i laget?

Edvald: - Det er mye spekulasjoner om han kommer, eller ikke. Jeg har ikke noe «in-side» og er like spent selv. Jeg tror egentlig at han ikke kommer, men det vil ikke overraske meg, heller. Han er britisk og laget er britisk. Han er en veldig god spurter. For min egen del vil det bety at jeg blir mer opptrekker, og at jeg kjører for ham i mange løp. Jeg liker ham som person, og han er en bra mann. Jeg har ikke noe problem med å jobbe for ham. Jeg tar det litt som det kommer, og så får vi se.

procycling.no:- Hadde det vært greit for deg å kjøre opptrekk innimellom?

Edvald: - Ja, det greit det. Jeg kan også dra nytte av ham, se på han og lære hvordan han gjør ting. Det kan jeg lære av, før jeg skal kjøre løp selv. Jeg kjørte opptrekk for ham i to år, og selv om han er en av de beste, har også han mye å lære fortsatt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jacob Handegard:- Har du tenkt til å satse på tempo før OL 2012?

Edvald: - Jeg skal trene mer på temposykkelen i år, enn jeg gjorde i fjor, men jeg skal ikke satse noe spesielt eller legge ned ekstreme krefter for å bli bedre på tempo for OL eller VM. Jeg skal bruke mye tid på sykkelen for å kjøre bra løp, men jeg har nok større sjanser i fellesstarten. Hvis det ikke skjer noe spesielt denne sesongen, og jeg knuser alle på tempo, så tror jeg ikke det blir noe mer fokus enn vanlig. Men litt mer tid blir det i forhold til i fjor.

procycling.no:- Føler du at du fikk noe svar angående tempo under VM i fjor?

Edvald: - Jeg vet ikke om jeg fikk noe voldsomt svar på det under løpet, men jeg var mer avslappet og fikk fokusert mer på fellesstarten. Jeg var nok bedre forberedt for å kjøre bra under fellesstarten. Det var i hvert fall ikke negativt å droppe det. Jeg må se an hvordan jeg føler meg når jeg kjører tempo denne sesongen, og vurdere om jeg stiller opp neste gang.

Eirik Blodøks Hagebø:- Hva vil du satse på i lengden: Ta opp jakten på Cavendish, Flandern, Roubaix, bakkeklassikerne eller mindre etapperitt som Paris-Nice?

Edvald: - Akkurat nå vil jeg fortsette å kjøre slik jeg har gjort. Jeg vil være en allrounder med spurtegenskaper. Vi får se etter hvert om jeg blir mer en etapperytter. Jeg tror jeg fokuserer mer på spurten i en periode framover nå.

procycling.no:- Tror du det er tilfeldig at han har utelatt Tour de France i spørsmålet sitt?

- Det er vel ikke tilfeldig. Han ser nok at jeg ikke har noe særlig håp der. Men kanskje i framtiden når jeg utvikler meg, blir eldre og mer erfaren. Kanskje kroppen forandrer seg litt og at man blir mer klatrer. Jeg tviler litt på det, men det vet man aldri. Jeg tror ikke Tour de France blir noe tema de første årene.

Takk til alle som sendte inn spørsmål!

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!
Følg oss på Facebook og Twitter!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere