RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Én av disse er Norges mest populære

Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
Og langrenn knuser fotball i den norske folkesjela.

Analyse- og rådgivningsselskapet Sponsor Insight har levert en rapport til Norges Skiforbund, som viser hvilke idretter og utøvere det norske folk liker best.

Resultatet er oppløftende for langrennssporten.

Og nedslående for fotballspillerne.

Fotball nummer tre
- På spørsmål om hvilke idrettsgrener man liker best, kunne man oppgi inntil tre. Der fikk langrenn 60 prosent og skiskyting 56, forteller Åge Skinstad til Nettavisen.

Fotball måtte nøye seg med 43 prosent, marginalt mer enn håndball (41) og alpint (39).

- Vi er veldig, veldig fornøyde med dette. Dette viser standingen i folket, konstaterer langrennssjefen.

Resultatene i undersøkelsen underbygges av at antall nordmenn med medlemsskap i en langrennsklubb har gått fra 97.000 i 2001 til 142.000 i 2010.

- Selvfølgelig positivt
På spørsmål om hvilke idrettsutøvere man liker best, svarte 27 prosent av respondentene Marit Bjørgen. 25 prosent svarte Petter Northug og 21 prosent svarte Therese Johaug.

Landslagskaptein Brede Hangeland best likt av fotballspillerne, men han havner helt nede på tolvteplass med tre prosent.

Aksel Lund Svindal er nummer fire, Ole Einar Bjørndalen nummer fem, Andreas Thorkildsen nummer seks, Thor Hushovd nummer sju og Edvald Boasson Hagen nummer åtte. Også Emil Hegle Svendsen, Gro Hammerseng og Alexander Dale Oen er foran Hangeland.

Nesten tredoblet
Åge Skinstad tror at gode resultater under VM i Holmenkollen er en stor del av forklaringen på at de tre mest populære utøverne driver innenfor langrenn. Det var også disse tre utøverne som markerte seg sterkest under VM.

Noen tilfeldighet er det i alle fall ikke at Bjørgen topper.

- Vi er glad for at langrennsinteressen er så stor. Birkebeineren ble utsolgt på 97 seklunder, vi har økt medlemstallet i langrennsklubbene med nesten 50 prosent. Alle ting peker i riktig retning.

Undersøkelsen til Sponsor Insight viser også at eksponeringsverdien for hovedsponsoren nesten tredoblet seg fra 2009/10-sesongen til 2010/11-sesongen, fra 16 millioner til nesten 47 millioner.

- Vi tror ikke at det skal gå helt til himmels, men vi tror at vi kan fortsette å være på høyt nivå, sier Skinstad til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere