*Nettavisen* Sport.

Enerådende Evans

Foto: Luk Beines (AP/Scanpix)

Han er nødt til å gjøre alt selv i Giro d’Italia. Det fungerer åpenbart godt for Cadel Evans.

25.05.10 20:06

Oppover majestetiske Monte Zoncolan måtte Cadel Evans senke blikket fra Ivan Bassos rygg og ned mot bakken.

Det ble rett og slett for tungt oppover en av Europas tøffeste stigninger.

Da hadde rytterne allerede passert tre fjell, og Liquigas-laget, anført av lojale Sylvester Szmyd, hadde lagt ned et forbilledlig stykke arbeid for lagkapteinen sin på veien. Basso har da også et fullt lag å spille på, inkludert visekaptein Vincenzo Nibali.

Fem mot ni
I motsetning har Cadel Evans kun fire hjelperyttere å lene seg mot. Når sant skal sies, er det den 33-årige regjerende verdensmester som må gjøre størsteparten av jobben selv.

Det morsomme er at australieren løser den utfordringen på en mesterlig måte. Tirsdagen bød på nok en knalltøff etappe. Denne gangen var det motbakketempo oppover mot Plan de Corones.

Noen tall først: 1086 høydemeter mot toppen, seks kilometer grusvei, 8,6 prosents stigningsgrad i snitt og 24 prosent på det drøyeste.

- En syk bakke. Veldig, veldig bratt, oppsummerer Gabriel Rasch overfor procycling.no.

- Tror jeg ikke ryker ut på tidslimiten, la han til.

Og det gjorde han ikke, heller.

- Bør ikke lede for tidlig
Men det var selvsagt sammenlagtkanonene det dreide seg om også denne gangen. Evans var i praktslag og hentet 28 sekunder på forhåndsfavoritt Basso i løpet av den 12,8 kilometer lange tempoetappen.

- Det er ikke så verst. Det er ikke supert, men ikke så verst, heller. Jeg gjorde det jeg kunne, fortalte Evans til cyclingnews.com.

Han ledet mann-mot-mann-duellen halvveis, men fikk, som så mange andre, kjenne det i den siste delen og måtte til slutt gi tapt mot Stefano Garzelli (Acqua&Sapone).

BMC-rytteren ligger 42 sekunder bak Basso i sammendraget. Paradoksalt nok kan ytterligere avansement bli skjebnesvangert for Evans del.

- Får Cadel Evans ledertrøya for tidlig, blir han kanskje sittende igjen med svarteper. Han har ikke et sterkt nok lag rundt seg til å styre feltet, påpekte Atle Pedersen i Eurosport-studio.

- Men dersom han er på skuddhold foran den siste tempoetappen, kan han finne på å vinne hele giroen, la han til.

- Mamma mia! For en Giro!
Liquigas er selvsagt nødt til å utnytte sin tallmessige overlegenhet i forhold til Evans, og finne måter å isolere ham fra de få hjelperne han fortsatt har igjen.

Og det kommer flere muligheter til å gjøre det. Lørdagens etappe, den nest siste i årets Giro d’Italia, inneholder for eksempel tre stigninger før rytterne skal over Passo de Gavia – 2618 meter over havet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Luk Beines

Slik reagerte Michele Scarponi da han mottok årets rittprofil:

- Over Gavia i tillegg? Dette kommer til å bli et helvete. Men: Mamma mia, for en Giro! utbrøt han.

Tirsdag forsvarte David Arroyo ledertrøya på sin «rosa pikesykkel», men det meste vil nok dreie seg om Evans kamp mot overmakten i dagene som kommer.

Det betyr ikke stort at Garzelli vant etappen. Han har utspilt sin rolle i sammendraget, likevel. Tirsdagens største vinner var Cadel Evans, og han kan fort finne på å vinne «hele greia».

Resultater, 16.-etappe:
1. Stefano Garzelli (Acqua & Sapone) 41.28
2. Cadel Evans (BMC Racing Team) +42
3. John Gadret (AG2R La Mondiale) +54
4. Vincenzo Nibali (Liquigas-Doimo) +1.01
5. Michele Scarponi (Androni Giocattoli) +1.07
6. Ivan Basso (ILiquigas-Doimo) +1.10
7. Rigoberto Uran (Caisse d'Epargne) +1.36
8. Alexandre Vinokourov (Astana) +1.37
9. Dario Cataldo (IQuick Step) +1.41
10. Evgeni Petrov (Team Katusja) +1.46
(...)
122. Gabriel Rasch (Cervélo TestTeam) +6.40

Sammenlagt:
1 David Arroyo Duran (Caisse d'Epargne) 68:32:26
2 Ivan Basso (Liquigas-Doimo) +2.27
3 Richie Porte (Team Saxo Bank) +2.36
4 Cadel Evans (BMC Racing Team) +3.09
5 Carlos Sastre (Cervélo TestTeam) +4.36
6 Vincenzo Nibali (Liquigas-Doimo) +4.53
7 Alexander Vinokourov (Astana) +5.12
8 Michele Scarponi (Androni Giocattoli) +5.25

Vil du vinne en tur til Tour de France?Svar på spørsmålet under!

2015-0

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!

Følg oss på Facebook og Twitter!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.