Gå til sidens hovedinnhold

- Er de helt tjukke i huet?

Leserne raser, og nå lover «billett-sjefen» Per Bergerud å se på de stive Holmenkollen-prisene.

Tidligere skihopper Per Bergerud er styreleder i styringsgruppa som er sammensatt av Skiforeningen og Skiforbundet for å arrangere verdenscupen i Holmenkollen. Han har selv hoppet og vunnet i Holmenkollen foran 60.000 tilskuere, og vet hvordan det føles å bli hyllet av stappfulle tribuner og omegn.

Søndag var det bare 10-12.000 som overvar det tradisjonsrike hopprennet i Holmenkollen. Og det til tross for at tåke hadde tatt ferie og verdenscuplederen var norsk for første gang siden Espen Bredesens dager.

- Det er langt fra forventningene vi hadde, innrømmer Per Bergerud overfor Nettavisen.

Budsjettet for hopprennet var på 13.500, men Bergerud sier at det selvfølgelig heller ikke er det man sikter mot når tribunene tar 25.000 mennesker.

Tilskueroppmøtet var så svakt at noen mener det var tidenes laveste tilskuertall i Kollen, og skipresident Sverre Seeberg sa til Nettavisen at de halvtomme tribunene også ble diskutert på kongetribunen.

- Tjukke i huet?
Tilbakemeldingene fra Nettavisens lesere går stort sett på at billettprisen var altfor høye. En familie på fire som ville sitte på tribunen under hopprennet måtte minimum ut med 1800 kroner pluss billettavgift.

Og det er før en eneste krone er investert i t-banebillett, pølser og brus.

- Man kan lett kutte halvparten av prisen synes jeg. Da kommer garantert mange flere, kommenterer Jon Digene i Nettavisens kommentarfelt.

- Nei, enig det er altfor dyrt i Kollen. Får jo nesten et par sesongkort på Marienlyst for den prisen, og det er mye mer moro for penga, skriver Andre Feydt på Nettavisen-sportens Facebook-sider.

Og Thomas H Christensen tar i:

- Er de helt tjukke i huet i den arrangementskomiteen el? 450 spenn for 1 billett???? For en vanlig famile blir det lett over 2000 kroner med transport.

Og Per Bergerud er enig i at arrangørene må vurdere å justere prisene.

- Dette er samme priser som prøve-VM fra 2010, og under VM i fjor var prisene enda høyere. Men jeg tror at det er behov for å ta de signalene på alvor. Personlig tror jeg at deler av publikumsområdene må gjøres mer attraktive for familier, sier Bergerud til Nettavisen.

- Vi er veldig ydmyke og skal se på alle tilbakemeldinger, lover Bergerud og forteller at akkurat det arbeidet allerede startet søndag kveld.

Konkurrerer med TV
Men Bergerud tror ikke at pris alene er skyld i det pinlige oppmøtet søndag. Han tror også det spiller inn at konkurransen om publikums gunst er svært hard.

- Vi skal se på markedsføringen og på den konkurransen vi møter. Det har vært VM i skiflyging i Vikersund nettopp, snowboard-VM i Oslo og VM i skiskyting gikk samtidig med hopprennet på TV. Det er kanskje den største konkurrenten, at folk blir hjemme og ser på TV for å få med seg alt, tror Bergerud.

Akkurat hva arrangørene skal gjøre for å unngå halvtomme tribuner neste år, kan ikke Bergerud love nå dagen etter rennet. Men én ting er han sikker på:

- Jeg er overbevist om at vi skal fylle Kollen igjen. Vi må bare finne de rette knappene å trykke på, sier Bergerud.

Reklame

Pørni slår alle rekorder - her ser du serien gratis

Kommentarer til denne saken