RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få får lære hopperne å hoppe

Sist oppdatert:
ASCHEHOUGVILLAEN (TV 2 Nettavisen): Tommy Ingebrigtsen kunne absolutt alt om å hoppe feil på ski før Mika Kojonkoski kom. Derfor lar ikke suksesstreneren hvem som helst få komme med tips nå lenger.

Kojonkoski kommer i disse dager ut med boka «Mika og den gode følelsen», ført i pennen av Jon Gangdal. Finnen var altså utlendingen som skulle lære nordmennene å hoppe på ski igjen - Norges store nasjonalsport. Han opplevde ikke det som ekstremt komplisert.

- Hopperne kunne jo hoppe. Det måtte bare få troa på at de kunne gjøre det, sier Mika - og medforfatter Jon Gangdal skyter inn:

Kunne alt om feil!
- Tommy Ingebrigtsen har sagt at han fikk så mange gode råd om hva han gjorde feil i tida før Mika kom, at han kunne absolutt alt om å hoppe feil på ski!

Mika overtar:

- Derfor har vi også innført at det kun er meg eller assistentene Geir Ove (Berdal) og Kjetil (Strandbråten) som skal komme med veiledning til hopperne. Alle andre må gå via trenerne, som igjen vurderer om de skal bringe det videre til hopperne, understreker Mika til TV 2 Nettavisen.

Entusiasme
Han vil ikke framstille seg selv som en slags «frelser» for hopp-Norge.

- Det er jo ikke rett at jeg har lært nordmenn å hoppe på ski. Jeg utvikler jo meg hele tiden i jobben min jeg også. Men jeg vil si at jeg elsker å være med på den entusiasmen som hoppingen frembringer i det norske folk. Og jeg liker veldig godt at folk faktisk er interessert i hopp, sier han.

Komplisert
Kojonkoski er to ganger på to år kåret til «Årets trener» av Olympiatoppen. I boka avslører han noe av det som ligger bak suksessen.

- Hovedideen er å etablere veien for å skape forutsetninger for å oppnå resultater. Ikke resultatene i seg selv. Alt er en veldig komplisert prosess, der mange faktorer spiller inn. Det handler ikke om å trene mest, men også kvaliteten på treningen. Hvordan motivere slik at gutta blir en naturlig del i prosessen, er også en faktor, sier Mika til TV 2 Nettavisen.

- Dessuten er det viktig å forstå følelsene hos de hopperne man skal instruere. Vi må hele tiden huske at vi jobber med mennesker som er psykososiale individer. Det er derfor viktig at vi gir tilbakemeldinger til hopperne på en måte som bygger dem opp, ikke river dem ned, sier Kojonkoski videre.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere