– Vi ønsker å bringe denne feiringen fra VM til vinnerlandets fans. Vi vil være vertskap for den ultimate mesterskapsfeiringen for vinnerlandet. Flere detaljer vil bli annonsert når vi nærmer oss finalen, sa en talsperson for Anheuser-Busch InBev, som produserer Budweiser, i en uttalelse til CNN.

Det er strenge alkoholregler i Qatar, men i VM var det muslimske landet ventet å gjøre unntak for tilreisende fotballsupportere. To dager før avspark kom det en helomvending.

«Vertslandets myndigheter og Fifa vil fortsette å arbeide for at stadionene og omgivelsene rundt byr på en hyggelig, respektfull og fin opplevelse for fansen», sto det i uttalelsen

Qatar har i samråd med Fifa bestemt at det kun skal selges alkoholfritt øl på mesterskapets åtte stadioner. Det vil fortsatt være mulig å kjøpe vanlig øl i de ulike fansonene og på hoteller. På sistnevnte koster vanligvis én øl rundt 180 kroner, skrev Reuters tidligere i høst.

Budweiser er blant Fifas største sponsorer og har enerett på ølserveringen på steder knyttet til VM. Selskapets eier AB InBev har bekreftet overfor Sky News at de nylig måtte flytte på utsalgsbodene sine.

Ifølge New York Times betaler Budweiser 75 millioner dollar (snaut 760 millioner kroner) til Fifa foran hvert VM. Turneringen arrangeres med fire års mellomrom.

(©NTB)