*Nettavisen* Sport.

- Debatten er basert på feilinformasjon

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

C More har evaluert starten på sin tippeligasatsing.

24.04.13 09:07

Sammen med anker Jon Hartvig Børrestad og Anders Bay, sportssjef i det danske produksjonsselskapet Monday, evaluerte Kristian Oma kanalens eliteseriestart i Bergen tirsdag.

- Dette har overhodet ikke vært et krisemøte. Nå er vi i gang, og har levert fem runder med eliteseriefotball. Vi har sett gjennom sendingene våre for å se hvor vi kan gjøre forbedringer. Vi er avhengige av å ikke bli selvgode, sier tidligere BA-journalist og TV 2-reporter Oma til BA.no.

Vil ikke si hvor mange seere de har
Den siste tiden har det vært mye debatt rundt C More og TV-rettighetene til eliteserien etter at det ble kjent at TV-publikummet har sviktet den nye rettighetshaveren av norsk fotball.

Bare 30 000 skal ha sett serieåpningen mellom Brann og Vålerenga, mot 700 000 på TV 2 i 2009. Oppgjøret Lillestrøm-Sarpsborg skal kun 5000 ha fulgt på C More. De lave tallene vekker bekymring i Fotball-Norge, spesielt blant klubber og sponsorer.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Oma vil ikke gå inn på konkrete seertall, men hevder tallene som har vært fremme i media er feil.

- Debatten er basert på feilinformasjon. TNS Gallup, som har levert tallene, har selv forsøkt å formidle at det ligger enorme feilmarginer i tallene, sier Oma.

- I tillegg er ikke tall for nett og mobil tatt med, løsninger som blir stadig viktigere for folk, påpeker Jon Hartvig Børrestad.

- Har ikke ansvar for tallene
Redaksjonssjef Oma presiserer at han først og fremst er satt til å lage et best mulig TV-produkt. Men selv om seertallene ikke er hans ansvarsområde, er han oppbrakt over den pågående debatten.

- Jeg er fortvilet over sammenligningene. Det blir helt feil å sammenligne tallene til betal-TV med åpne TV-kanaler. Hvis vi skal sammenlignes med noe, må det være for eksempel tallene til Premier League-sendingene, sier Oma.

Han mener C More leverer et bedre produkt enn hans gamle arbeidsgiver TV 2.

- Der man tidligere fikk tre kamper behandlet i studio, får man nå seks av åtte. Norsk fotball blir behandlet mer grundig enn tidligere. Det vi er opptatt av, er å lage et produkt som er så bra at folk føler de må ha det, så får andre debattere seertall, sier Oma.

Les flere saker i Bergensavisen her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag