Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fotball er ikke lenger trendy

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Sist oppdatert:
- Boblen har sprukket, mener fotballsosiolog Arve Hjelseth.

BERGEN (Nettavisen): - Fra 2004 til 2008 opplevde norsk fotball en enorm tilskuerboom på norske arenaer. Det ble veldig populært å gå på fotballkamp, samtidig som nye og mer moderne anlegg ble bygget, sier fotballsosiolog Arve Hjelseth til Nettavisen.

- En annen faktor er at Rosenborg mistet hegemoniet sitt, samtidig som at det ble trendy å gå på kamp i Tippeligaen. Disse to faktorene økte tilskuerantallet betraktelig, fortsetter Hjelseth.

Tippeligaen har opplevd en enorm tilskuersvikt de siste sesongene. Prognosen for årets sesong, som Nettavisen har avslørt, viser et frafall på hele 180 000 tilskuere. Tallet er beregnet ut fra tilskuerantallet i innværende sesong(se tabell nederst).

Holder årets snitt seg vil Tippeligaen dra færre tilskuere med 16 lag, kontra 14 lag i 2007.

- Ikke et enkelt fenomen
Nettavisen har tidligere intervjuet rektor ved markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, om det labre tilskuerantallet. Han mener norsk fotball er blitt for jålete

Markedssjef i Brann, Dag Frode Algerøy, kontret Blindheims kritikk med at norsk fotball mangler profiler.

Arve Hjelseth har forsket på fotballsupportere i mange år. Han mener det ikke er et enkelt fenomen som bidrar til tilskuersvikten i norsk fotball. Tvert i mot mener Hjelseth at det er flere faktorer som bidrar, og at de ulike faktorene forsterker hverandre.

- Det er flere faktorer som bidrar til at publikum svikter Tippeligaen. Det ene er at trenden om at det populært å gå på fotballkamp avtar. Moten er ferdig, sier Hjelseth til Nettavisen.

- Boblen sprakk
Nå mener han at boblen er sprukket. Det betyr at de norske klubbene opplever en ny og tøffere hverdag.

- Det kunne ikke vare evig. Nå er det en ny generasjon på tribunen, forteller Hjelseth.

Fotballsosiologen mener klubbene ikke har vært flinke nok til å ta vare på de lojale supporterne.

- Fotballederne rundt om har ikke vært flinke nok til å ta vare på de lojale publikummet, mener Hjelseth.

Mye av kritikken, spesielt fra Blindheim, gikk ut på at norsk fotball opplever en identitetskrise og har distansert seg fra grasroten og posisjonert seg som en elitesport. Hjelseth mener dette ikke er så viktig.

- De mest trofaste supporterne føler tilhørighet med klubben og ikke dem som er utpå der. Lokalt innslag på banen er nok mer viktig for den mer overfladiske supporteren, enn for den mer lojale supporteren, forteller Hjelseth til Nettavisen.

- Svekker tilliten
I motsetning til Blindheim mener Hjelseth at de siste års skandaler innad i fotballen, påvirker folks tillitt til fotballen.

- Generelt sett har ikke supportere tillitt til fotballedere. Dette fordi dem skifter klubb så fort de blir tilbudt mer penger et annet sted, forteller Hjelseth til Nettavisen.

- Det siste året har vært preget av en overgangssak som har blitt etterforsket av Politiet. I tillegg har flere klubber vært etterforsket for skattesnusk, og nå kampfiksing. Disse sakene er med på å svekke publikums tillitt til norsk fotball, poengterer fotballsosiologen.

Hjelseth poengterer at det sportslige nivået har falt de siste sesongene, sett opp i mot slutten av det forrige tiåret. Likevel mener han at norsk fotball drar mange tilskuere i en internasjonal kontekst.

- Måler vi tilskuerantall opp mot innbyggere, er tallene fortsatt sterke i Norge kontra andre land i Europa. Det er det viktig å huske på, selv om fotball er blitt mindre trendy i Norge i de siste årene, avslutter Hjelseth.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!