*Nettavisen* Sport.

Ballfeber i Ålesund

Foto: (FOTO: SCANPIX)

Aalesund selger billetter til treningskamper som fersk fisk. Og klubben har for lengst stoppet sesongkort-salget.

05.02.06 08:53

- Vi måtte stoppe på 8000 sesongkort. Vi ville ha noen enkeltbilletter igjen, sier Aalesund-leder Arne Aambakk til TV 2 Nettavisen.

Lørdag var det treningskamp mot Molde på Color Line Stadion. 2200 møtte opp for å se 1. divisjonslaget spille kampen uten betydning - utover rivaliseringen mellom sunnmørs- og romsdalsklubbene. Aalesund vant oppgjøret 2-1.

Men også i de to foregående treningskampene mot henholdsvis Hødd og Kristiansund har ålesundere gått mann av huse for å få med seg Aafks oppkjøring til sesongen. Mot Kristiansund passerte også tilskuertallet 2000.

- Det er helt fantastisk, vi har en enorm entusiasme og drive rundt laget, jubler Ambakk.

Byen har fått en fotballkultur som ifølge klubblederen er et resultat av samarbeid mellom ålesundsklubbene. Tidligere var det rivalisering mellom Aalesund, Skarbøvik og Spjelkavika. Nå er tonen snudd.

- Tidligere lå vi og knivet med dem i 2. divisjon. Nå er det aksept for at vi er den største klubben, og alle drar i samme retning. Vi forsøker å hjelpe de andre klubbene, og vil tjene på det, sier han.

Men Aambakk har tro på en enda sterkere fotballkultur i byen.

- Fotballkultur er noe som må bygges opp. Det er ikke gjort over natta, sier han.

Aalesund skal spille to treningskamper til i Ålesund før seiriestarten. Mot Sogndal og IFK Göteborg.

- Vi regner med at enda flere tar turen da. Dede kommer i neste uke, og kan spille hvis Per Joar Hansen mener han er klar, sier Aambakk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.