RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ødegaard mest likt på Facebook

POPULÆR: Martin Ødegaard er populær på Facebook.
POPULÆR: Martin Ødegaard er populær på Facebook. Foto: Javier Lizón / Efe (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Ekspert på sosiale medier: - Viktig for han.

Real Madrid-spiller Martin Ødegaard er bare i starten av sin idrettskarriere. Likevel er han per dags dato den mest populære norske idrettsutøveren. I hvert fall på Facebook.

I skrivende stund har han 430 209 følgere på sin offisielle Facebook-side.

Fakta: Andre norske idrettsutøvere og hvor mange følgere de har på Facebook:

Klikk for å åpne faktaboksen
 

- Petter Solberg 424.000
- Petter Northug: 339 000
- Therese Johaug: 330 000
- Aksel Lund Svindal: 315 000
- Håndballjentene: 139 000
- John Arne Riise: 124 000
- Kjetil Jansrud: 123 000
- Ole Gunnar Solskjær: 87 000
- Edvald Boasson Hagen: 66 000
- Marit Bjørgen: 42 000
- Mats Zuccarello Aasen: 28 000

Tallene er rundet av til nærmeste tusen.

Nærmest kommer Petter Solberg med sine drøyt 424.000 følgere.

«Kjendis-effekten»
Cecilie Staude er høyskolelektor og ekspert på sosiale medier. Hun mener at mye positiv omtale gjør at folk følger Real Madrid-spilleren.

- Først og fremst er det den «kjendis-effekten» og det at han har fått mye positiv oppmerksomhet som folk er interessert å følge med på, sier Cecilie Staude til Nettavisen.

På sin Facebook-profil legger fotballspilleren blant annet ut bilder fra både på og utenfor fotballbanen. Han skriver også personlige meldinger og kommer med nyheter til de som følger siden hans.

Det tror Staude er med på å få enda flere følgere.

- Jeg tror det er viktig for han å ha en personlig kontakt med sine fans. Han byr på seg selv og det er positivt, sier Staude.

Styrke merkevaren
Eksperten mener at det å være aktiv på sosiale medier styrker merkevaren til Martin Ødegaard.

- Her er en arena hvor han kan kommunisere på sin egen måte. Han kan korrigere og kommer med tilleggsinformasjon i saker om han i media. Han kan også sette agendaen selv på hva han vil formidle, som hjelper å forsterke merkevaren hans, forklarer Staude.

Da Ødegaard byttet profilbilde på Facebook-siden, var det over 60.000 av hans følgere som tok seg bryet med å «like» oppdateringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mye oppmerksomhet
22. januar ble Martin Ødegaard presentert som Real Mardrid-spiller foran et stort pressekorps. Han har fått mye oppmerksomhet hjemme i Norge, men også utenlands på grunn av hans talent og unge alder.

LES OGSÅ:Real Madrid viste verden Ødegaard
Foreløpig har debuten på Real Madrids A-lag latt vente på seg. Den norske unggutten trener imidlertid med de største stjernene, mens han spiller kamper for klubbens reservelag Castilla.

Søndag møter Real Madrid-reservene Huesca borte i en viktig seriekamp. Det er ventet å se Ødegaard i aksjon.

LES OGSÅ:Ødegaards Champions League-drøm knust

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere