RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette stedet kaller de «helvete på jord»

HELVETE PÅ JORD: Ble Arena da Amazonia omtalt sokm av britiske aviser.
HELVETE PÅ JORD: Ble Arena da Amazonia omtalt sokm av britiske aviser. Foto: (c) Dida Sampaio/dpa/corbis (All Over Press)
Sist oppdatert:
Stadion var et helvete å bygge og blir nok et helvete å spille på.

Midt i Amazonas-jungelen, der Rio Negro og Rio Solimoes møtes for å danne verdens største elv, Amazonas, ligger VM-byen Manaus, midt i regnskogen.

Kanskje ikke det mest opplagte stedet å bygge et slik anlegg, siden det er en klubb på størrelse med et norsk 1. divisjonslag som er den største i området. Et område større enn Italia, Storbritannia, Tyskland og Frankrike til sammen.

Stormakter som England, Italia og Portugal kommer alle på besøk til Manaus i løpet av gruppespillet. Totalt skal fire VM-kamper spilles i jungelbyen.

Anlegget har lenge vært svært omdiskutert, både på grunn av beliggenhet, på grunn av værforholdene i området og på grunn av en svært vanskelig og omfattende byggeprosess. Englands Roy Hodgson har også hatt sitt å si.

I forkant av VM-trekningen uttalte han at Arena da Amazonia var et sted han håpet å unngå i sluttspillet. Verdenspressen koste seg med overskriftene.

«Det er helvete på jord», dristet én tabloidavis seg til å skrive om Manaus. Det var engelske Mirror som i en artikkel beskrev byen som fattig og preget av kriminalitet. I artikkelen ble det trukket fram at Manaus i 2012 hadde 945 drap og at 70 prosent av disse var narkotikarelatert. Det trekkes også fram at byen er regnet som det ellevte farligste stedet å oppholde seg i verden.

Britene klaget også over at det var svært dyrt å reise til denne VM-byen.

- Får ikke puste
Uttalelsene førte faktisk til at de lokale myndighetene i Manaus ble fornærmet og Englands landslag ble advart mot å komme til byen. Hodgson måtte dermed, som så mange ganger før, gjøre sitt beste for «å slukke brannen».

Hodgson har likevel et aldri så lite poeng når han nevner varmen. Det er nemlig veldig varmt i jungelen. Snittemperaturen ligger på over 30 varmegrader og den effektive luftfuktigheten er på rundt 80 prosent. I tillegg faller det rundt 2,2 meter med regn i året, noe som kan skape trøbbel.

To ganger 45 minutter med fotball kan fort bli en tøff øvelse for spillerne. To ganger 45 minutter på benken blir garantert varmt for trener Roy Hodgson.

- Jeg har spilt i Manaus-området og følte meg dårlig der. Det er ikke bare varmt, men også veldig, veldig fuktig. Det blåser ikke. Dette gjør det vanskelig for spillerne. Det er nesten ikke mulig å puste. Det beste et lag kan gjøre, er å komme til området tidlig og bli vant til klima, sier den tidligere Newcastle-spilleren Mirandinha. Han var den første brasilianer i engelsk fotball (1987).

(artikkelen fortsetter under bildet)

HAR TATT TID: Arena da Amazonia har tatt tid å ferdigstille.


England er blant nasjonene som har tatt høyde for denne varmen og har derfor lagt sin VM-oppkjøring til Miami i USA.

En treningsleir i Portugal er også en del av varmeplanen til Hodgson & co.

Over én milliard
Varmen er imidlertid bare én faktor når det kommer til Arena da Amazonia. Stadion, som er bygd der Vivaldao stadion tidligere sto, har kostet over én milliard kroner å bygge. Prosessen har også kostet hele tre menneskeliv.

Totalt har åtte menneskeliv gått tapt under bygging og restaurering av arenaer i forkant av Brasil-VM. Det er langt mer enn ved tidligere mesterskap.

Det er det brasilianske byggefirmaet Andrade Gutierrez som står bak anlegget og det er designet av tyske arkitekter, de samme som sto bak Commerzbank Arena i Frankfurt, som var blant arenaene under Tyskland-VM i 2006.

Stadion i Manaus har plass til 39,573 tilskuere og har et design som skal vitne om at den faktisk ligger midt i amazonasjungelen. Ifølge rapportene skal utseendet være basert på en lokal stråkurv. Taket er bygd for å håndtere de enorme mengdene med nedbør i området og resirkulere dette vannet tilbake i anlegget. En rekke vifter er installert for å sørge for ventilering på banen.

Et stort problem da man satte i gang med byggingen av denne VM-arenaen, var beliggenheten til byen. Det er nemlig ingen veier inn til Manaus, noe som selvsagt gjorde prosessen noe mer komplisert. De eneste måtene å komme inn til byen er ved båt eller fly. Løsningen ble til slutt at man støpte komponenter i betong og stål i Portugal, for så å transportere dem til Amazonas-området med båt. Dette er ikke imidlertid en ikke en billig løsning på problemet

- Uvanlig sted
Siden store komponenter ble sendt til Manaus sjøveien, måtte det også leies inn store heisekraner fra USA og Kina for å løfte disse komponentene på plass. Disse ble fraktet inn til Brasil via båt og kostet også arrangøren mye penger.

- Det har vært litt dårlig stemning. En del ting har måttet gjøres flere ganger. Men dette er en av de mest utfordrende og fineste jobbene du kan gjøre. Et stadion, er noe av det største du kan bygge, sier arkitekt Burchardt Pirck.

Det var Pirck som designet den opprinnelige planen for Arena de Amazonia, men på grunn av klimaet i området har lokale arkitekter måtte gjøre en del forandringer på planene for å tilpasse dem det helt spesielle jungelklimaet.

(artikkelen fortsetter under bildet)

SKJERMET: Manaus ligger midt i en jungelområde.


- Dette er et veldig uvanlig sted å bygge på. Det er en øy, midt i jungelen. Det er ikke veier her. Det er ingenting rundt oss. Alt vi skulle bruke måtte leveres via båt. Absolutt alt. Det førte til at prisen ble veldig høy, sier arkitekten.

Strømforbindelse
En stor utfordring har det også vært at Manaus ikke har vært tilkoblet noe stort elektrisk anlegg. Byen har kun hatt tilgang til det lokale, som ikke holder den standarden man trenger i forbindelse med et så stort arrangement.

Det fuktige været, samt stormer med mye lyn og tordenvær har også hatt en tendens til å slå ut deler av det lokale strømnettverket. Datamaskiner, kjøleskap og luftpumper har blitt overbelastet og kortsluttet av været.

En del av det som derfor måtte til for å gjøre Manaus til en VM-by, var å bygge en 1,191 kilometer lang strømforbindelse gjennom Amazonas-jungelen for å tilknytte byen strømnettet som er brukt i øvrige deler av gigantlandet.

Det var selskapet Isolux Corsa som sto bak denne byggingen. Hydroelektrisk strøm produsert ved Tucurui-anlegget blir nå transportert inn i jungelbyen.

Denne forbindelse vil også sørge for at turister, media, deltagere og øvrige vil få god tilgang til telekommunikasjon, som internett, under mesterskapet.

- En hvit elefant
Et annet viktig spørsmål er selvsagt etterbruken av den svært dyre arenaen. Siden Manaus ikke har noe fotballag av stor størrelse og interessen ikke er like stor her, som i andre deler av landet, er mange bekymret for hva som skal skje med Arena da Amazonia etter VM. Det vil bli dyrt å drifte anlegget.

- Planen er at det skal brukes til andre ting enn fotball etter VM. Noen er redd for at det skal stå helt tomt, siden det ikke er noe stort fotballag her. Det vil også koste rundt 4,2 millioner reais i året for å holde det ved like. Håpet er at konserter og andre arrangementer skal finansiere dette. Vi håper anlegget også vil føre til økt turisme, sier VM-koordinator Miguel Capobiango Neto.

Torkjell Leira, en av Norges fremste eksperter på Brasil og forfatter av boken Brasil - Kjempen våkner, er redd for at noen av VM-arenaene vil bli såkalte «hvite elefanter». Han tror likevel etterbruken av de fleste arenaene blir bra. Han er imidlertid usikker på hva som skjer med det dyre anlegget i Manaus.

(artikkelen fortsetter under bildet)

KOSTET MYE: Arena da Amazonia kostet rundt én milliard kroner.


- Det er selvfølgelig planer for etterbruk av alle de tolv stadionene, spørsmålet er om de de er realistiske og om de blir fulgt. I de største byene, som Rio, São Paulo og Belo Horizonte, vil de bli mest brukt til fotball. I hovedstaden Brasilia, der den dyreste stadion bygges, til mellom 4 og 5 milliarder kroner, finnes det ikke gode fotballag. Der blir det sannsynligvis mest konserter og konferanser. Andre steder vil stadionene bli store, hvite elefanter. Mine tips her er anleggene i Cuiabá og Manaus, sier Brasil-eksperten til Nettavisen.

Vokser raskt
Til tross for sin beliggenhet, er Manaus én av Brasil raskeste voksende byer og økonomier. Per dags dato bor det i overkant av to millioner mennesker her. I 1967 fikk byen en såkalt frihandelstatus av det daværende militærdiktaturet som del av en strategi for å beskytte grensene i nærheten.

Byen ligger ikke så langt fra grensene til Peru, Colombia og Venezuela.

Hele 550 store selskaper, som Samsung og Honda, har transportbase i området på grunn av denne frihandelstatusen. Varer blir importert hit og deretter fraktet videre langs elven, ned til kysten, og videre til Sør-Brasil.

Selve byen der de fire VM-kampene skal spilles er imidlertid et lite virvar. Siden det ikke er veier ut av Manaus, og ingen ringvei eller andre hjelpemidler der for å få bedre trafikkflyt, er kø, kø og atter kø et vanlig syn på veiene.

Den 14. juni er det Roy Hodgson, Cesare Prandelli og deres menn som må komme seg gjennom dette virvaret og fram til Arena da Amazonia. I det som trolig blir en het affære spiller England og Italia den første kampen på stadion.

Maracana i Rio.

Dette er VMs arenaer:

Maracana (Rio de Janeiro)
Kapasitet: 71.159 tilskuere

Arena de Sao Paulo (Sao Paulo)
Kapasitet: 59.955 tilskuere

Mineirao (Belo Horizonte)
Kapasitet: 56.091 tilskuere

Estadio Nacional.

Estadio Nacional (Brasilia)
Kapasitet: 65.702 tilskuere

Arena Castelao (Fortaleza)
Kapasitet: 57.747 tilskuere

Arena Fonte Nova (Salvador)
Kapasitet: 49.280 tilskuere

Estadio Beira-Rio (Porto Alegre)
Kapasitet: 42.153 tilskuere

Arena Pernambuco (Recife)
Kapasitet: 40.604

Mineirao i Belo Horizonte.

Arena da Amazonia (Manaus)
Kapasitet: 39.573 tilskuere

Arena Pantanal (Cuiaba)
Kapasitet: 39.553

Arena de Dunas (Natal)
Kapasitet: 39.304 tilskuere

Arena de Baixada (Curitiba)
Kapasitet: 37.634

Andre kilder: DW.de, arenadaamazonia.com.br,  LA Times, Sports Illustrated, ESPN.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere