RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Også LSK sliter: - Tøft å komme i mål hver måned

HARDE TAK: De smiler tappert, LSKs daglige leder Anita Westby og sportslig leder Torgeir Bjarmann. Men det er tøffe tider for å holde det sportslige nivået ut fra økonomiske realiteter.
HARDE TAK: De smiler tappert, LSKs daglige leder Anita Westby og sportslig leder Torgeir Bjarmann. Men det er tøffe tider for å holde det sportslige nivået ut fra økonomiske realiteter. Foto: Kay Stenshjemmet (Romerikes Blad)
- Situasjonen er krevende.

Vålerenga trenger 15 millioner kroner før året er omme for å overleve.

Osloklubben har klart å gå med hele 72 millioner kroner i underskudd de tre siste årene.

Men VIF er ikke alene om å ha en utfording økonomisk. Også rivalene fra Åråsen sliter med å få endene til å møtes, skriver Romerikes Blad.

– Situasjonen er krevende og uendret. Det er tøft å komme i mål hver måned. Selv om det kommer penger inn i forbindelse med hver hjemmekamp, er mye bundet opp i betaling til leverandører og forpliktelser til det offentlige i skatter og avgifter, sier daglig leder Anita Westby.

Først og fremst er det manglende hovedsponsorer som er den største hodepinen akkurat nå, selv om klubbens #VIERLSK prosjekt har kompensert for noe i en tøff hverdag. LSK har nok kontanter til å betale løpende utgifter. Men Anita Westby innrømmer det vil gå lang tid før økonomien i klubben blir bærekraftig.

Oppfordring

Tidligere styremedlem og nåværende sponsor, Tom Jenkins, kom i et leserbrev i RB med en innstendig oppfordring til næringslivet om å komme på banen og bli en av sponsorpoolen.

«LSK går ut, meddeler offentligheten at den sliter økonomisk, og ber om sponsorstøtte fra byens næringsliv – men blir med få unntak møtt med en mur av taushet. Nå er tiden kommet da næringslivet i Lillestrømregionen bør reise seg opp stolen og rope ut: «Vi er her og vi ser at det er viktig for Lillestrøm å ha en fotballklubb i toppen av norsk fotball», skriver han.

– Jeg setter pris på engasjementet til Tom Jenkins. Han er en mann vi har god kontakt med. Det han sier om sponsorpoolen vår er riktig. Vi vet at den er god og viktig for sponsorene, der de får mye igjen for å støtte klubben, sier Anita Westby.

Møtte kommunetopper

Hun sier LSK er i dialog med alle, og at folk strekker seg og er positive. Det gjelder også toppene i Skedsmo kommune, som klubbledelsen har vært i møte med.

– Det var et orienteringsmøte fra vår side. Vi synes det er viktig å snakke med alle våre samarbeidspartnere, også kommunen.

– Er det aktuelt og et ønske fra dere å be kommunen overta LSK-hallen og forpliktelsene der?

– Vi har ikke sagt noe om ønsker. LSK-hallen er en del av de faste, løpende kostnadene, så det er en mulighet som kan bli aktuelt.

Nedgang på alt

Litt færre publikummere, litt færre VIP’er som betaler på kampene, dårligere sponsorinntekter og et lag som har prestert godt under pari i flere sesonger, gir i sum mye mindre inntekter.

– Det er ingen dramatisk endring i VIP-konseptet. Men vi håper jo på en bedring ved at laget vinner kamper. Bedrifter tenker annerledes enn før. Men jeg har tror på at vårt «business til business»-konsept vil få flere til å melde seg på.

– Hvordan går det med inntektene fra den nye hovedsponsoren #VIERLSK?

– 770.000 inn sist jeg sjekket. Det er jeg fornøyd med. Med noen seirer ser jeg gode utsikter til at det beløpet vi øke, sier Anita Westby

Denne saken er levert av Romerikes Blad.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere