RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På innsiden av verdens største klubbkamp

Foto: Getty Images / All Over Press
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene i en Champions League-finale. Nettavisen var med bak kulissene.

MÜNCHEN (Nettavisen): Champions League-sirkuset er over for denne gang, og Chelsea kan kalle seg Europas beste fotballag.

Nettavisen var på plass i finalen, og der var vi vitne til det enorme sirkuset som omringer klubbfotballens største fotballkamp.

Ingenting er nemlig overlatt til tilfeldighetene når en Champions League-finale skal gjennomføres.

Detaljert
Bare det å få tilgang som journalist er en omfattende prosess. Først må man sende søknad om å bli registrert som journalist i Uefas mediesenter. Søknaden måtte inneholde passkopi, pressekort og kopi av artikler som beviser at man faktisk jobber med fotball.

Gressmatten er selvsagt også en viktig del i en finale. I henhold til Uefas regelverk kreves det to ukers opphold mellom siste kamp på arenaen og finaledagen. Dette gjør at gressmatten skal være i best mulig stand når finalen spilles.

Mange i sving
Det er også drøssevis av folk i arbeid på finaledagen. Cirka 150 ansatte er i sving fra finalelagene, det tyske fotballforbundet og Uefa, og disse skal sikre at alt går rett for seg. Men de er ikke alene.

Privatsjåfører
Det er rundt 380 frivillige som jobber på kampdagen, i tillegg til at 175 personer står til disposisjon som privatsjåfører.

Pressen er selvsagt også godt representert, med opp mot 1750 personer i sving fra TV-selskapene, samt 600 skrivende journalister, 100 radiojournalister og 200 fotografer.

200 millioner mennesker skal ha sett kampen på TV, og sendingene nådde ut til de fleste landene i verden.

Mange tilreisende
Allianz Arena, eller Fussball Arena München som den het i finalen, rommer 66.000 tilskuere. Men det var rapportert at nærmere 200.000 supportere tok turen til München i håp om å få billetter. Nettavisen var med på svartebørs-jakt, noe du kan lese om her.

Av de 62.500 billettene til finalen (de solgte ikke ut stadion på grunn av sikkerhetsreglementet), gikk 17.500 til hver av de to lags supportere. 7000 billetter ble solgt åpent gjennom Uefa, mens resten gikk til sponsorer, rettighetshavere og presse.

Trafikkuhell
Hver minste detalj var gått gjennom på forhånd. Til og med hva slags farger som skulle prege utsiden av Allianz Arena under finalen. Når Bayern München spiller hjemmekamper er stadion lyst opp i rødt, og mange lurte på om det ville bli delt mellom rødt og blått når Chelsea kom på besøk.

Uefa har forsket på trafikkuhell på motorveien som går forbi arenaen, og statstikken viser at flest uhell skjer når det er ulike farger på det topp moderne anlegget. Derfor ble det like farger over hele stadionanlegget da finalen gikk av stabelen.

Neste år blir finalen, som i 2011, arrangert i London og på Wembley. Nettavisen tipper at Uefa alt er i gang med planleggingen av det perfekte arrangementet. Det skal likevel litt til å slå tyskerne, som serverte iskald øl til journalistene etter at siste pressekonferanse var gjennomført. Vi gir terningkast seks.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere