Gå til sidens hovedinnhold

Publikumssuksess for Rosenborg

Etter mange års nedgang er tilskuersnittet på vei oppover.

Publikum har i løpet av vårsesongen i eliteserien strømmet til Lerkendal for å se Per Joar Hansens Rosenborg.

Ifølge tall fra Norsk Toppfotball har de nyopprykkede lagene, Sarpsborg og Start, Rosenborg, Haugesund, Strømsgodset, Lillestrøm og Viking alle hatt flere tilskuere på kamp i snitt i år, enn de hadde i 2012. Mens de fire sistnevnte kun har noen få prosent økning, kan de tre førstnevnte glise mye bredere.

Sarpsborg har et snitt på snaut 3800 tilskuere i år, som betyr over 30 prosents økning fra 2012. Start, med et snitt på snaut 5800, har en økning på over 24 prosent.

Aktiviteter
Rosenborg, som i motsetning til de to nevnte spilte i eliteserien også i fjor, har en økning på nesten 21 prosent.

– Vi har kjørt mange aktiviteter rundt kampene, og det er optimisme i og rundt klubben. RBK er et godt fotballag med mange fine profiler som byr på seg selv, sier konstituert daglig leder i klubben, Tove Dyrhaug.

Hun forteller at Rosenborg har invitert klubber og kommuner i nærområdet til Lerkendal, noe som har gitt suksess.

Trøndernes tilskuersnitt steg jevnt fra 2000 og fram til 2007, deretter har det gått nedover. Nå er tallene på vei oppover igjen. 2013-våren har gitt et tilskuersnitt på 16 175, noe som er desidert best i landet. Brann er nærmest i antall med sine 11 624, men bergenserne har hatt en nedgang på nesten seks prosent fra i fjor.

Oppgang i 1. divisjon
Totalen i eliteserien er en nedgang på 2,30 prosent. I 1. divisjon er tonen en annen. Fra 2011 til 2012 var økningen på nesten 16 prosent. Etter halvspilt 2013-sesong er økningen på drøyt seks prosent.

HamKam er laget som drar lasset for klubbene på nivå to i norsk fotball. De har hatt en publikumsoppgang på nær 60 prosent. Deretter følger Hødd og Ranheim, begge med økning på over 40 prosent, og Bodø/Glimt med 12 prosent oppgang.

Ull/Kisa er 1. divisjons publikumsjumbo. Med sitt tilskuersnitt på 424 har de en nedgang på over 45 prosent fra i fjor. (©NTB)

Reklame

Denne eksklusive motebutikken har salg bare én gang i året

Kommentarer til denne saken