RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rosenborg i ekstase over ferske tall

TREKKER FLEST: Serieleder Rosenborg er laget med høyest snitt så langt i Tippeligaen.
TREKKER FLEST: Serieleder Rosenborg er laget med høyest snitt så langt i Tippeligaen. Foto: Ned Alley (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
- Det er morsomt at det er lys i tunellen, sier direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

Fra 2007 gikk publikumstallet i norsk toppfotball i nedoverbakke.

Folk skyldte på dyre billettpriser og svak kvalitet på fotballen, men den trenden har snudd.

En gjennomgang av tilskuertallene viser en økning på fem prosent siden 2013, for de 20 første serierundene i Tippeligaen og OBOS-ligaen.

- Fem prosent økning hos publikum siste to år, det er en fantastisk inspirasjon for oss som jobber med toppfotballen, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland, til Nettavisen.

Færre enn i fjor
Så langt har over én million besøkt Tippeliga-arenaene i løpet av de 20 første serierundene.

Eller mer presist; 1.067.766 opp mot forrige sesongs 1.099.931 tilskuere.

På samme tid forrige sesong, hadde dermed over 30.000 flere vært på Tippeliga-kamper, men grunnen til nedgangen er enkel:

Brann-nedrykket fra Tippeligaen.

Mjøndalens snitt denne sesongen på 2481 tilskuere, er vesentlig lavere enn Branns snitt på 11.217 tilskuere sist sesong, noe som gir en utvikling som ifølge Øverland er som ventet.

Ikke overraskende er Rosenborg den klubben med høyest tilskuersnitt i Tippeligaen.

Så langt i sesongen 2015 har klubben hatt en økning på drøyt 26 prosent, eller et snitt på 17.799 tilskuere.

FORNØYD: Administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland, er fornøyd med publikumstrenden.

- Kvaliteten er bedre
Han er overbevist om at utviklingen ikke er tilfeldig, og at dette er en trend som kommer til å vare også i tiden fremover.

- Vi tror at det er bedre kvalitet på fotballen. Litt som Nils Arne Eggen sier; «kvaliteten i Tippeligaen må opp. Da kan ikke ungdommen sitte på reservebenken i ligaer som man tror er bedre enn Tippeligaen, men så er de ikke det allikevel». Skotsk liga er ikke så bra, det er Celtic som er bra der, forteller Øverland.

Frem til den negative trenden startet i 2007, oppgraderte mange av toppklubbene her til lands anleggene sine. Det kan også være en medvirkende årsak til at folk nå igjen begynner å strømme til arrangementene i norsk fotball.

- Klubbene har også blitt flinkere til å utveksle erfaringer. Hvordan man jobber med å få flere tilskuere på kamp. De som er flinkest her, er flinkest på å dele historiene med de andre, så plukker man fra det. Man får en positiv ligaeffekt, forklarer Øverland.

Fakta: Tilskuersnitt Tippeligaen 2015

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Rosenborg - 17.799, +26.02%
Vålerenga - 11.012, +2,78%
Mjøndalen - 2481, +123,12%
Viking - 9963, -2,23%
Aalesund - 6405, -14,67%
Molde - 9011, -2,97%
Stabæk - 3821, +63,19%
Bodø/Glimt - 3346, -1,95%
Sarpsborg 08 - 3995, -1,38%
Lillestrøm - 5757, +5,02%
Strømsgodset - 7018, +6,81%
Odd - 7933, + 21,45%
Start - 6196, -1,61%
Haugesund - 5417, +1,63%
Sandefjord - 4429, +68,28%
Tromsø - 3350, +25,53%

Fornøyde trøndere
I Rosenborg er man naturligvis meget fornøyde med utviklingen de har hatt på tilskuersiden.

- Det er fantastisk, sier daglig leder i Rosenborg, Tove Dyrhaug, når Nettavisen presenterer tallene for henne.

Hun tror det er flere grunner til at folk har begynt å strømme inn stadionportene på Lerkendal igjen.

- Vi ser jo og opplever, at å se fotball på Lerkendal er bedre enn hjemme i stua. Men så har vi jobbet hardt for det over tid.

- Og så får vi resultater med systematisk jobbing og ikke minst god fotball og stemning, forteller Dyrhaug entusiastisk.

- Hvordan har dere jobbet for å få flere folk på kamp?

- Vi har jobbet systematisk med et prosjekt som heter «Trøndelag på kamp». Vi har ulike temakamper som gjør at vi segmenterer grupper, og vi jobber med ulike billett-tilbud, da. Og så er vi til stede på mye som skjer, så vi blir synlige i by- og trøndelagsbildet.

Saken fortsetter under bildet.

FORNØYD TRØNDER: Daglig leder i Rosenborg Tove Dyrhaug er meget godt fornøyd over det økte publikumstallet på Lerkendal denne sesongen.

- Kan du forklare hva «Trøndelag på kamp» innebærer?

- Det er sånn at vi deler inn Tippeliga-kampene i ulike distrikter og kommuner. Så kjører vi aktiviteter med dem, reduserte billetter på ulike plasser, så får dem ha utstilling på Nils Arne-plass. Vi gjør ting ute med dem og de gjør ting hos oss på akkurat den utvalgte kampen.

Rosenborg-lederen tror også at mer åpenhet fra klubbens side kan være en medvirkende faktor til den økte publikumstilslutningen.

- Vi la om strategien for et år siden, og vi ser jo det. Vi har veldig mye positivt, vi byr på oss selv, økning på draktsalg. Ja, det er god flyt, da. Vi har en fantastisk spillergruppe, og folk vil komme og støtte dem og heie på dem på Lerkendal.

- Men den økte tilslutningen skyldes ikke bare sportslig suksess?

- Ikke bare det, men vi har et hovedprodukt, og det er laget, sier Dyrhaug.

Aalesund har imidlertid slitt med en kraftig nedgang, så langt denne sesongen.

Over 14 prosent færre tilskuere har møtt opp på Color Line Stadion denne sesongen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere