RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik ble de publikumsvinnere i Tippeligaen

JUBEL: Odd hadde størst økning av tilskuere i fjorårets sesong.
JUBEL: Odd hadde størst økning av tilskuere i fjorårets sesong. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Mange Tippeligaklubber må tenke nytt foran kommende sesong.

Fjorårets Tippeliga-sesong var en opptur når det gjelder publikumsfronten. Med et snitt på 6965 betalende tilskuere per kamp økte tallet med 2,07 prosent fra 2013-sesongen.

6. april sparkes en ny sesong i gang og mange av klubbene ser etter muligheter for å få flere folk vekk fra TV'en og heller ut på stadion for å se kamp.

Senket billettprisene
Ser man bort fra nyopprykkede Stabæk som fikk en solid publikumsøkning på grunn av opprykket fra 1. divisjon, er Odd det laget som har hatt størst økning av folk på tribunene.

Markedssjefen i klubben, Kristian Hauge, tror fornuftige priser og en lokal profil hjelper klubben fra Skien.

- Vi senket prisene ganske mye, slik at det var mulig å ta med familie på kamp en hel sesong. For vi hadde fokus på familier. Det er også i klubbens profil å satse på lokale spillere. Det er morsomt for tilskuere å kjenne spillerne på laget.

- På sikt vil det være positivt for klubben og omdømme. I tillegg har vi sponsorer som setter pris på den lokale profilen vi har i klubben, forteller Hauge til Nettavisen.

Han tror også at sportslig suksess er mye av grunnen for at folk kommer på Skagerak Arena.

- Sportslig suksess kommer man ikke unna. Folk syns det er morsomt å bli underholdt når de kommer på fotballkamp, sier Hauge.

Ikke fornøyd
Vålerenga har den stadion i landet som har flest plasser. Likevel sliter Oslo-klubben med å få fylt opp Ullevaal.

- Det er noe vi ikke er fornøyd med. Langt derifra, forteller arrangementleder i Vålerenga, Anita Alexandersen til Nettavisen.

- Hva tror du grunnen er til de lave tilskuertallene?

- Det er jeg ikke sikker på. Det kan være uforutsigbare kamptidspunkter og det kan være at det er for mange lag i Tippeligaen. Men vi holder til i Oslo hvor det kryr av sosiale tilbud som vi må konkurrere med.

For å forbedre tallene forteller Alexandersen det sportslige først og fremst må forbedres.

- Vi skal vinne fotballkamper. Vi skal også være tydelige på når kamper er og hvem vi spiller mot å få den informasjonen ut. Men det sportslige er i fokus og målet vårt er å spille god fotball og underholde på hjemmebane, forteller Alexandersen.

Fakta: Tilskuersnitt Tippeligaen 2014

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Klubb              Snitt       Totalt
Rosenborg      13 915    208 732
Brann             11 985    179 782
Viking             10 014    150 214
Vålerenga         9 756    146 335
Molde               9 243    138 650
Aalesund          7 692    114 024
Odd                  7 158    107 373
Strømsgodset    6 708   100 623
Start                 6 029    90 534
Lillestrøm          5 901    88 508
Haugesund       5 579    83 689
Sarpsborg 08    3 946    59 194
Stabæk            3 834    57 517
Bodø/Glimt       3 382    50 734
Sogndal            3 348    50 220
Sandnes Ulf      3 037    45 557

Kilde: Toppfotball.no

Flest folk på stadion
Rosenborg er Norges mestvinnende klubb og tilskuertallene bærer preg av dette. På Lerkendal har de hatt det høyeste tilskuersnittet av alle Tippeligaklubbene i en lang tid.

- Vi hadde et bra snitt i fjor. Hvilket annet arrangement i Norge trekker i snitt 14.000 hvert 14. dag? sier salgsleder i Rosenborg, Emil Hauge til Nettavisen.

Med et snitt på rundt 14.000 er det fortsatt rundt 8.000 plasser ledig på Lerkendal.

- Vi ønsker jo selvfølgelig flere tilskuere på stadion, da vi har ledige seter. Så vi jobber hver dag for å få flere publikumere til å komme på Lerkendal. Vi prøver blant annet å ha et tett samarbeid med kommunene, sier Hauge.

Rosenborg har heller ikke vunnet Tippeligaen siden 2010, noe Hauge tror har mye å si for tilskuersnittet.

- Sportslig suksess og artig fotball er selvfølgelig viktig for tilskuerne. Målet vårt er å bli et enda bedre fotballag neste sesong, og håper at flere tilskuere vil komme på stadion.

Viking er et lag som trekker mye folk på tribunene, men mistet mye tilskuere på grunn av den sportslige nedgangen i andre halvdel av sesongen.

- Vi har en stor jobb med å fylle Viking stadion, og i år har vi prøvd å modernisere arenaen. Vi skal blant annet tilby publikumet vårt Wifi-nett og vil gjennom en App vi har laget, kunne tilby en rekke kampspesifikke tilbud, sier kommersiell leder i Viking, Arild Gjerde til Nettavisen.

MODERNISERER: Viking stadion skal oppgraderes med Wifi-nett foran kommende sesong.

- Løft for OBOS-ligaen
Siden Brann rykker ned til OBOS-ligaen, kan det ha stor påvirkning på tilskuersnittet kommende sesong.

I Bergen er det stor entusiasme for fotball og Brann hadde i fjorårets tippeliga-sesong nest flest tilskuere på stadion.

Leif Øverland er leder i Norges Toppfotball Forbund. Han er spent på kommende sesong, og er veldig usikker på hva slags utfall nedrykket til Brann har å si.

-Det blir utrolig spennende å se. Det vil hvert fall gi et løft i OBOS-ligaen, men for Tippeligaen er jeg mer usikker, sier Øverland til Nettavisen.

Han mener ligaen er avhengig at de store byene presterer for at snittet skal være høyt.

-I toppserien er vi avhengig at de fire store byene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger drar lasset. Så har man også klubber som Molde og Odd som gjøre gode jobber, sier Øverland.

Et punkt klubbene er enig i, er at sportslig suksess er med på å sette interessen for tilskuerne. Det er Øverland uenig i.

-Det er viktig for klubbene å spille på engasjement og få stadion til å bli en møteplass. I dagens samfunn er det få plasser man kan møte venner og hygge seg. Der er fotballen unik.

Tippeligaen starter opp igjen den lørdag 6. april.

Hva må til for at du skal på Tippeliga-kamp i år? Ta diskusjonen under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere