RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tippeligaen til Discovery


Discovery vant kampen om å få vise Rosenborg og de andre norske fotballagene fra 2017 til 2022.
Discovery vant kampen om å få vise Rosenborg og de andre norske fotballagene fra 2017 til 2022.
Sist oppdatert:
Medieavtalen er den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie, melder NFF.

Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport, for perioden 2017 til 2022, skriver NFF i en pressemelding torsdag. 

Dermed tapte TV 2 kampen om rettighetene.

Partene har kjempet lenge om å sikre seg TV-avtalen, men med VG på laget, vant til slutt Discovery.

Discovery betaler 2,4 milliarder for rettighetene, det ble bekreftet på en pressekonferanse med aktørene torsdag.

– Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene, sier sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme i en pressemelding.

– Vår ambisjon er å gi mer fotball til folket, og gjøre norsk fotball mer tilgjengelig. Det skal vi få til, i godt samarbeid med de norske TV-distributørene. Sammen med VG og hele Fotball-Norge, inklusive klubber og supportere, skal vi løfte interessen og engasjementet for norsk toppfotball. Dette blir i det hele tatt et prosjekt i samarbeidets ånd, sier Strømme.

Discovery skal samarbiede med VG om den redaksjonelle dekningen av fotballen.

(Artikkelen fortsetter under)


God avtale for norsk fotball

Også Norges Fotballforbund er svært godt fornøyd med avtalen de nå har fått på plass.

- Dette er en historisk dag fo norsk fotball. Vi har signert den største avtalen i vår historie. Det gir norsk fotball endelig god økonomisk forutsigbarhet i et lengre perspektiv og dermed også forbedret handlingsrom og fokus på utvikling de neste seks årene. Partnerskapet mellom Discovery og VG vil promotere norsk fotball bredt på daglig basis. Medievanene er i rask endring, og denne avtalen er fremtidsrettet og godt designet for å møte disse endringene, sier generalsekretær i NFF, Kjetil Siem i pressemeldingen.

TV-rettighetene for Tippeligaen ble sist solgt i 2011 for 375 millioner kroner per sesong, men nå er prislappen på cirka 400 millioner kroner.

Prisen på TV-avtalen har gått betydelig opp siden 2011, også justert for at prisene generelt er høyere i dag.

Prisen på TV-avtalen i 2011 var 1,8 milliarder kroner. Justert for den generelle prisøkningen (konsumprisindeksen) siden den gang, tilsvarer det 1,96 milliarder kroner i dag. Når den nye avtalen koster 2,4 milliarder er dermed den reelle prisøkningen på over 400 millioner kroner, en oppgang på 22 prosent.

Slik blir en normal fotballrunde

På en pressekonferanse på Ullevaal torsdag fortalte Harald Strømme hvordan en normal fotballrunde vil se ut fra 2017.

Se oppsettet her:

TV 2 er skuffet

Administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes, er klar på at kanalen er skuffet over å ikke ha sikret seg rettighetene.

– I dag blir det kjent at Discovery og VG kjøper norsk fotball fra 2016 og i seks år fremover. Vi er selvsagt veldig skuffet. De siste 10 årene har vi helt eller delvis hatt norsk fotball på TV 2, og gjennomgående har vi fra publikum fått fantastiske tilbakemeldinger på hvordan vi har forvaltet rettighetene. Her har vi mye å være stolte av. Vi leverte et svært høyt bud, men nådde ikke opp. Prisen på norsk fotball er denne gangen økt vesentlig, fra den gang C More kjøpte rettighetene sist. Nå må vi konsentrere oss om andre rettigheter fremover i tid, sier Sandnes til TV 2.no.

Saken utvides..

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere