RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

TV 2 vil ta tilbake norsk fotball

C More er halvveis i den omdiskuterte rettighetsavtalen for norsk fotball. TV 2 er på banen når det skal bys om den nye avtalen.
C More er halvveis i den omdiskuterte rettighetsavtalen for norsk fotball. TV 2 er på banen når det skal bys om den nye avtalen. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)
C More er halvveis i den omdiskuterte rettighetsavtalen for norsk fotball. TV 2 er på banen når det skal bys om den nye avtalen.

– Jeg forventer at ting skjer midtveis i neste sesong. Det er flere som er interessert i norsk fotball, sier TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen.

Seertallene har stupt de siste årene. I forrige budkamp ble TV 2 spilt på sidelinjen. Betal-TV-kanalen CMore fikk rettighetene. Bare smuler havnet hos norsk fotballs mangeårige samarbeidspartner.

– Jeg tror fotballen har lært av den prosessen. Nå blir den en helt annen. Forrige gang skapte det bare tapere, selv om aktørene deler ansvaret med å formidle et flott produkt.

SBS-ambisjoner

En av de store konkurrentene blir trolig TVNorge-systemet med pengesterke SBS i ryggen. Der har sportssjef Jan-Erik Aalbu allerede kjøpt all landslagsfotball. Det betyr at prisen på norsk fotball kan bli dyr, selv om interessen har vært fallende.

– Alle ser at SBS har ambisjoner om å bli store på sport, innrømmer Hagen.

– Hva kan du si om TV 2s interesse denne gangen?

– TV 2 har vært interessert siden 1992. Vi har gitt norsk fotball en voldsom kraft og ønsker å være en viktig medspiller i formidlingen. Jeg er usikker på hvordan strukturen blir. Mange har prøvd. Vi har hatt flere tanker som ikke har fått gjennomslag, så jeg tror ikke vi skal drømme oss bort. Men ja, vi er interessert, sier sportsredaktøren.

Ikke billigere uten Brann

Han tror ikke Branns nedrykk vil bety noe for pris.

– Det er to sesonger til avtalen trer i kraft. Og det skjer ting i norsk fotball. Landslaget har løftet seg, cupfinalen var en stor begivenhet og kvalikkampene nå trakk mye seere. Og se på Martin Ødegaard og flere andre talenter. Vi har hatt mørketid, men det demrer, mener Hagen.

– Men det som vil påvirke prisen, er den stabile underpresteringen til de store klubbene. Det er jo de minste klubbene som gjør den beste jobben. Tenk om de i Spania ikke visste om Barcelona eller Real Madrid var med i toppen. Ellers Arsenal og Manchester United i Premier League. Det ville forringet verdien noe voldsomt, sier Hagen.

I 2006 nådde TV 2 over millionen på en kamp mellom Rosenborg og Brann.

– Det er fascinerende med askeladdene, men kommersielt er det bedre med VIF, RBK og Brann i toppen. Da blir fotballen en snakkis i flere miljøer, sier Vegard Jansen Hagen.

I tillegg til TV 2, CMore og SBS hevder folk med kjennskap at NRK kan bli tilbudt kamp i beste sendetid søndag kveld. (©NTB)

LES OGSÅ:


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

Våre bloggere