RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Voksne menn strømmer til leketøysbutikkene

HALVVEIS: Audun Sandvold (28) forteller at han har fylt opp halve klistremerkealbumet sitt. Onsdag var han på leketøysbutikken på Storo for å kjøpe mer.
HALVVEIS: Audun Sandvold (28) forteller at han har fylt opp halve klistremerkealbumet sitt. Onsdag var han på leketøysbutikken på Storo for å kjøpe mer. Foto: Simen Lønning (Nettavisen)
Sist oppdatert:
- Det er helt syke tilstander.

STORO/GRØNLAND (Nettavisen): - Det er klistremerkefeber i Norge, slår Suzanna Wulff fast.

Hun jobber som salgssjef i Bergsala Enigma, distributør av Paninis VM-klistremerker i Norge. 

Siden 1970 har det italienske selskapet Panini solgt klistremerkealbum i forbindelse med VM-sluttspillene i fotball. 

VM i Brasil ser ut til å slå alle rekorder.

Paninis 1000 ansatte produserer over 750 millioner klistremerker hver uke, som selges i mer enn 100 land.

Det største markedet ligger i Brasil, hvor de anslår at åtte millioner album ble solgt før VM. Også i Norge er det Panini-feber.

- Så langt har vi solgt over 1,4 millioner klistremerker, og vi har flere på vei fra Italia. Det er helt vilt. Vi har kunder som trenger påfyll etter kun to dager. Telefonene gløder her, forteller Wulff.

Etterspørselen har vært så stor at også distributøren har gått tom.

- Vi er veldig positivt overrasket over den gode responsen det har fått på markedet. Det stopper ikke. Det bare fortsetter. Vi selger bare mer og mer, sier salgssjefen.

- Menn i alle aldre
Klistremerkealbumene har tradisjonelt sett vært en interesse blant de yngre, men når Nettavisen besøker leketøysbutikken Brio på Storo senter, er det liten tvil om hvem som er hovedkunden.

- Her kommer det folk i alle aldre. De fleste er fra 20 år og oppover, sier Jessika Eriksson, butikkansatt i leketøysbutikken Brio på Storo senter i Oslo.

SYKE TILSTANDER: Jessika Eriksson og Kaja Utengen kan fortelle om ville tilstander i leketøysbutikken Brio på Storo.


Paninis VM-klistremerker får menn i alle aldre til å strømme til kiosker og leketøysbutikker.

- Folk kjøper esker med flere hundre merker i. Det er helt syke tilstander. Vi ble utsolgt med én gang, forteller butikksjef Kaja Utengen.

Fakta: Paninis VM-album:

Klikk for å åpne faktaboksen
 

De 32 deltakerlandene i VM-sluttspillet i Brasil presenteres med to sider hver i albumet.

Det hører 19 klistremerker til hvert landslag: 17 spillere, et lagbilde og landslagets logo.

Klistremerkene kjøpes separat i pakker à fem kort. Hver pakke koster ti kroner.

I Norge selges klistremerkene hos Brio, Ringo, Yes vi leker, enkelte Narvesen-kiosker, Extra leker, COOP Obs, BR leker og Toys R Us.

VM-albumene ble første gang solgt i 1970.

Utengen hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ta inn så mange klistremerker, men merket fort at dette var noe spesielt.

- Plutselig så strømmet mannfolka på, og de skulle jo ikke kjøpe til barna sine, men til seg selv, humrer Utengen.

Butikksjefen har nå sikret seg et stort lager i håp om å blidgjøre de eldre kundene. I tillegg gir de kundene muligheten til å bytte merkene de allerede har fra før.

- En hobby
Mens Nettavisen er på besøk i leketøysbutikken onsdag formiddag, tar det ikke mer enn fem minutter før første klistremerkekunde dukker opp.

28 år gamle Audun Sandvold er blant flere tusen som samler på årets VM-klistremerker. Nå er han på plass i leketøysbutikken på Storo for å sikre seg nye merker.

- Det blir på en måte en liten hobby. Det er en morsom ting å snakke om under VM. Vi er flere på jobben og kompiser som samler, forteller Sandvold til Nettavisen.

Den 28 år gamle ingeniøren forteller at han er halvveis med å fylle opp albumet sitt.

Han også har merket seg at det har vært stor etterspørsel rundt om i byen.

LAGER: Brio på Storo har nå tatt inn mengder med klistremerker etter å tidligere ha vært utsolgt.

- Det er mange som har vært utsolgt. «Du er ikke den første som spør, vi får inn nye snart», er beskjeden fra butikkene, forteller Sandvold.

Nå kan imidlertid distributøren glede samlerne med meldingen om at nye merker er på vei. 

Interesse verden rundt
Det er som nevnt ikke bare i Norge det er klistremerkefeber.

Den engelske avisen The Guardian besøkte nylig Paninis klistremerkefabrikk like utenfor den brasilianske storbyen São Paulo.

Der kunne de fortelle at de produserer ni millioner klistremerker om dagen.

I Europa jobbes det også døgnet rundt for å følge opp etterspørselen. På den italienske fabrikken i Modena trykkes det hele elleve millioner merker hver dag.

BYTTER MERKER: Det er ikke bare i Norge det er klistremerkefeber. Dette bildet er tatt i Slovenia.

 

Over 65 millioner klistremerkealbum har blitt publisert i forbindelse med VM i Brasil.

- Hvilken annen publikasjon trykker 65 millioner av noe som helst? Bibelen kanskje, eller vi er Bibelen, sier José Eduardo Martins, Panini-direktør i Brasil, til The Guardian.

Verden rundt herjer Panini-feberen. I Colombia rapporteres det om en lærer som stjal klistremerker fra egne elever, mens i Rio de Janeiro ble en varebil med 300.000 klistremerker stjålet like før sluttspillet startet.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere