Frykter pengegalopp i norsk sykkelsport

Foto: Even Emberland (www.procycling.no)

Sportsdirektør vil begrense antall norske lag.

25.08.13 17:12

Torsdag ble det klart at det foran neste sesong blir opprettet enda et norsk kontinentallag.

I 2013 har seks norske kontinentallag konkurrert i Norge og utenlands.

Sportsdirektør for Øster Hus-Ridley, Morten Hegreberg, mener at det er for mange.

Les også: Bergen får nytt sykkellag i 2014

- Det finnes ikke mange nok norske ryttere på et høyt nivå til å ha så mange gode kontinentallag. Norges Cykleforbund må tenke seg om og vurdere å legge begrensninger på antall lag, sier Hegreberg til procycling.no.

- I mitt hode burde det være maks fem lag i Norge. Om flere ønsker å kjempe i norgestoppen, ender det med en kamp mellom lagene for å få de beste rytterne. Det vil gjøre at de opprinnelig sterkeste lagene blir svakere. Da blir det vanskeligere for dem å hevde seg utenlands og eksportere proffsyklister, forklarer sportsdirektøren.

Les også: Norgescupen er som mosjonsritt med litt høyere fart

Diskuteres i forbundet
Hegreberg presiserer at kritikken ikke er rettet mot det nye laget fra Bergen, men at den er på et generelt grunnlag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Konfrontert med idéen om å sette begrensninger på antall norske lag forteller landslagssjef Stig Kristiansen at det har vært diskutert i Norges Cykleforbund.

- Vi har diskutert dette innad i forbundet, og jeg lufter stadig egne tanker med sportsdirektørene i norske lag. Det er ikke tvil om at det er en interessant idé, sier Kristiansen til procycling.no.

Samtidig ser landslagssjefen også ulemper ved å sette begrensninger.

- Dette er en todelt greie. Vi må se på fordeler og ulemper. Om vi setter et tak for antall lag, kan det være at vi gjør mulighetene for flere ryttere til å utvikle seg mindre. Det vil være uheldig, sier landslagssjefen til procycling.no.

Les også: Landslagssjefen vil utvikle Norgescupen

- Ekstremt uheldig om det blir en pengegalopp
Hegreberg frykter at sju norske lag på høyt nivå kan føre til at rytterne ikke tenker på hvor de best kan utvikle seg, men heller velger lag på bakgrunn av hvor de vil tjene mest penger.

Flere av de norske lagene tilbyr i dag rytterne en symbolsk sum for å sykle for deres drakt. Rogalendingen tror at pengebruken for å lokke til seg ryttere vil eskalere.

- Det vil være ekstremt uheldig for norsk sykkelsport om det blir en pengegalopp der lagene kaster rundt seg med penger for å få tak i de beste rytterne. Det er fort gjort for unge utøvere å velge lag etter hvor det er mest lønnsomt å sykle og vrake det beste sportslige tilbudet, sier Hegreberg.

Les også: Norsk sykkelsports lærepenge

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Even Emberland

Ønsker kniving på veiene, ikke om signaturer
Lederen for Øster Hus-Ridley forteller at han synes det er bra med kamp og kniving mellom kontinentallagene når de sykler ritt. Samtidig er han opptatt av at lagene ikke skal svekke hverandre gjennom å knive om de samme rytterne, men heller bygge hverandre opp.

- Vi samarbeider og hjelper hverandre når det passer seg og er behov for det. Men det nytter ikke å ha seks-sju lag i Norge om alle vil være best. Da tapper vi hverandre for ryttere og svekker utviklingsmulighetene til de beste rytterne, er Hegrebergs klare tale.

Landslagssjef Kristiansen er klar over utfordringen og jobber for å få på plass en løsning som vil gagne norsk sykkelsport.

- Vi i forbundet må være åpne for hvordan ting kan utvikles. Én av hovedårsakene til at jeg ønsket å bli landslagssjef var fordi jeg vil påvirke hvordan unge norske ryttere utvikler seg best mulig. Vi må jobbe oss fram til en løsning som legger forholdene til rette for at de norske lagene og rytterne kan utvikle seg fornuftig, sier Kristiansen.

PS! For øyeblikket sykler det norske U23-landslaget det prestisjetunge Tour de l'Avenir. «Ungdommens Tour de France» avsluttes lørdag.

Her leser du om den norske topplasseringen på prologen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.