Oslo: Petter Solberg jakter en pallplass i Rally Tyskland, men kjører med litt større sikkerhetsmargin enn vanlig. Årsaken ligger i hans eget hode - og i en fryktelig opplevelse for seks år siden. Rally Tyskland er nemlig løpet der Solberg opplevde karrierens verste ulykke da han krasjet med en betongblokk og knuste bilen i 2004.

Bildene av ulykken gikk verden rundt i etterkant - og det var vanskelig å tro at både Solberg og kartleser Phil Mills kom levende fra smellen. Sistnevnte hadde da også englevakt, og meget god hjelp fra sikkerhetsburet, i det enkelte mener er tidenes rallykrasj.

Se video av ulykken nederst i saken.

Solbergs Subaru havnet så vidt utenfor asfaltkanten etter et hopp i rundt 150 km/t, traff deretter en betongmur, rullet rundt flere ganger og traff nok en betongmur. Bilen ble totalvrak.

God test
Selv Petter Solberg har i ettertid innrømmet at han var sikker på at Mills ikke ville overleve episoden. Kanskje ikke så rart at østfoldingen setter kursen ut i de tyske skoger med større respekt enn normalt.

- Selv om jeg er helt klar for å fighte i toppen, så har jeg stor respekt for prøvene her etter ulykken i 2004, og kommer ikke til å ta unødvendige sjanser, sier Solberg.

Torsdag starter årets utgave av Rally Tyskland med shakedown - før første ordinære fartsprøve kjøres fredag morgen. Petter Solberg brukte mandagen til testkjøring - og fikk raskt den gode følelsen i området rundt Tysklands eldste by Trier.

- Vi gjennomførte en vellykket test, med regn, så nå har vi gode oppsett for bilen for både våte og tørre forhold, konstaterer spydebergingen.

Selvtillit på asfalt
Rally Tyskland byr også på en av VM-sirkusets aller lengste fartsprøver - den 48 kilometer lange Panzerplatte. Det var for øvrig nettopp her Solberg opplevde kjempekrasjen i 2004.

Verdensmesteren fra 2003 tar imidlertid ikke med seg bare dårlige følelser til start fredag. Asfalt har aldri vært spydebergingens favorittunderlag, men i Rally Bulgaria tidlig i juli ble det tredjeplass.

- Etter det gode resultatet i det forrige asfalt-løpet, er motivasjonen nå helt på topp, og jeg jakter helt klart på en plass på pallen, fastslår Solberg.

Klarer 35-åringen det, setter han personlig bestenotering på tysk jord. Østfoldingen har nemlig aldri vært bedre enn nummer fem i Tyskland. Det var han for to år siden.

Bedre enn nummer fem har imidlertid Sebastien Loeb vært. Rallykongen fra Frankrike har vunnet samtlige utgaver av Rally Tyskland siden løpet fikk VM-status i 2002.

Beste bilen
Det betyr intet mindre enn sju strake seirer. I fjor sto nemlig ikke Rally Tyskland på VM-programmet. Og sju strake er verdensrekord hva gjelder strake triumfer i én og samme VM-runde.

- Jeg har alltid følt meg bra i dette rallyet - og ting har gått bra for meg her. Målet er selvfølgelig seier nummer åtte, sier franskmannen til wrc.com.

Han tar imidlertid ingenting for gitt - og vet at Citroën-kameratene Solberg, Dani Sordo og Sebastien Ogier kommer til å gi ham kamp.

- Tre andre førere kjører også C4, den beste bilen i øyeblikket. Det betyr at jeg må gi alt for å holde meg foran dem, sier den regjerende verdensmesteren.

Loeb leder årets VM - med god margin til nevnte Ogier. Petter Solberg er fjerdemann foran Rally Tyskland.

PS! Henning Solberg, Mads Østberg og Eyvind Brynhildsen er også på plass i Tyskland. (ANB)

Se ulykken her:

HTML EMBED