*Nettavisen* Sport.

Glødende gjensyn for Solberg

Foto: Tony Welam (Scanpix)

Petter Solberg gleder seg over å være tilbake i «bakerovnen» i Hellas.

Etter ett års fravær er Rally Akropolis tilbake på kalenderen i rally-VM denne sesongen. Fredag gir Petter Solberg seg i kast med rallyet som regnes for å være et av de aller tøffeste i VM-sirkuset.

Steinete veier, ispedd ikke ubetydelige mengder sand og støv, gjør Rally Akropolis til en kraftprøve for både bil, dekk og mannskap. Temperaturen inne i bilen kan fort stige opp mot 60 grader.

- Hellas er et tøft løp, men jeg vet at både bil og fører er klare for utfordringene, konstaterer Solberg – som etter hvert har blitt for ringrev å regne på gresk jord.

Vant i 2004
Allerede for ti år siden sto han på seierspallen for første gang i Rally Akropolis – bare slått av legendariske Colin McRae.

Siden har det blitt ytterligere fire pallplasser – inkludert én seier. Den kom i 2004, året eter at spydebergingen ble verdensmester.

Sist Solberg sto på seierspallen i Hellas var i 2008. Da var han annenmann, bak rallykongen Sebastien Loeb.

- Jeg har mange gode minner fra tidligere løp i Hellas og er glad for at vi er tilbake her i år. Og selvfølgelig, jeg kjører for en plass på pallen, fastslår Solberg.

Skal han lykkes med det siste, gjelder det imidlertid å kjøre smart kommende helg. Det vet Solberg godt.

- Prøvene i Hellas er en påkjenning for bilen, og med kun remote service fredag må vi unngå ødeleggelser og skader. Jeg tror også det blir viktig å planlegge dekkbruk, sånn at man har grep når det trengs mest, sier han.

Nattetappe
Rally Akropolis er årets sjuende VM-runde i rally. Rallyet har base i kystbyen Loutraki 90 kilometer vest for Aten, men torsdag kveld reiser førerne nettopp til den greske hovedstaden for den offisielle starten. Den foregår som vanlig i det gamle Akropolis.

Fredagens etapper går i områdene rundt Kamena Vourla, og løpets lengste prøve på hele 39,10 kilometer kjøres fredag morgen.

Lørdag og søndag skal det kjøres i området rundt Loutraki. Lørdag står blant annet en 17.71 kilometer lang nattetappe på programmet.

Petter Solberg er nummer fem så langt i VM-sammendraget, 65 poeng bak ledende Sebastien Loeb. Det betyr at spydebergingen allerede har tapt mye terreng til de beste.

Solberg tilbake
Mads Østberg, som også stiller til start i Hellas, ligger på plassen bak Solberg.

- Hvis man skal ha en sjanse til å stå på pallen i Hellas, må man pushe. Men veiene er utrolig røffe, så risikoen for å ødelegge bilen er alltid tilstedet, sier Mads Østberg.

Han har bitt seg merke i at bare én etappe skal repeteres på rallyets første dag, hvilket betyr at de fremste bilene vil ha ulempen av å rydde veien for resten.

- Heldigvis har ikke vi så ille startnummer som flere av de andre, så vi får se hvordan det går, sier Østberg.

Henning Solberg gleder seg over å være tilbake i VM-sirkuset etter å ha gått glipp av runden i Argentina sist.

- Vi har hatt en trøblete start på sesongen, men vi har jobbet hardt med en ny sponsor for å få til et langsiktig opplegg. Vi er nesten i mål, og det er gode nyheter. Nå kan jeg forhåpentligvis konsentrere meg om å kjøre bil og skape gode resultater, sier han.

Brynhildsen optimist
I likhet med i Jordan og på Sardinia vil Petter Solberg ha selskap av en annen nordmann i teamet sitt denne helgen. Solbergs mannskaper skal også denne gangen stå for den tekniske driften av Eyvind Brynildsens rallybil.

Brynhildsen, som kjører i SWRC-klassen, er optimist.

- Hellas er et tøft rally, som jeg vet passer meg godt. Vi startet med en test i går, og har nå mye informasjon som jeg håper gjør at vi treffer de riktige valgene i løpet av helgen. Både Cato og jeg er godt forberedt, og går selvfølgelig for en plass på pallen, sier han.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.