RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det vanskeligste slaget

Sist oppdatert:
Kan birdie-slaget være det viktigste slaget i golf?

Nordmenn er ikke kjent for å være gode på greenen.

I løpet av de siste årene har vi fått betydelig bedre greener å trene på. Nå er ikke underlaget noen unnskyldning lenger. Det er kun trening som gjelder. Putting er golfspillets viktigste slag.

Hva er det viktigste slaget i golf? Et godt svar er: Birdie-slaget. Dette er som regel en putt i hvert fall for bedre spillere. Derfor er dette slaget så viktig.

Flere metoder
Konsentrasjon er en forutsetning for vellykket putting - både på treningsgreenen og ute på selve banen. Ukonsentrert trening er nærmest verdiløst hvis formålet er å bli bedre.

Det finnes en rekke treningsmetoder og teknikker for å bli bedre i putting. Kanskje det viktigste er å trene opp bevegelsen ved å føre putteren frem og tilbake langs en trelist eller parallelt med teakstavene hjemme i stuen - utallige ganger. På den annen side bør man kanskje skaffe seg en litt oval «treningsgreie» som eksempelvis Putting arc, som svært mange proffer bruker i sin trening.

Vær tøff nok
For å tvinge seg til skikkelig konsentrasjon kan man tenke på følgende når man står over en kritisk putt: - Hvis jeg senker denne putten, får jeg et «gratis» utslag på neste hull. Å bomme putten er like ille som å slå et luftslag på neste tee.

En som er god til å putte TØR å gjennomføre den bevegelsen som skal til for å få ballen i hullet. Det kreves MOT for å bli en god putter. Mot og konsentrasjon.

Grepet
Selve grepet kan utføres på mange måter. Hold gjerne venstrehånden nederst. Det er ikke mulig å forklare i detalj hvordan putteren skal holdes, men de aller fleste gode puttere holder hendene sine svært tett - ofte med «overlapping» høyre lillefinger over langfingeren på venstre hånd og venstre pekefinger «utenpå» høyre hånds tre midterst fingre. Jeg har nesten ikke sett noen gode puttere som har den ene eller begge pekefingrene liggende langs skaftet rett nedover mot putterhodet. Når jeg ser slike grep, er det nesten uten unntak en spiller som ikke kan putte. Også her er det imidlertid unntak.

Med- og motgress
Når vi snakker om med-, mot- eller sidegress, høres det kanskje merkelig ut. Som kjent klippes greenene med tunge maskiner som presser gresset ned i kjøreretningen. Derfor får vi lysegrønne og mørkegrønne striper i gresset etter green-klipperen som i sterk grad påvirker ballens rull.

Når du står på greenen og ser et lysegrønt belte, har klipperen lagt ned gresset bort fra deg. Du har med-gress. De to mørkegrønne beltene/stripene på hver side er motgress. Hvis du forsøker å putte eksempelvis 10 meter i det lysegrønne beltet, triller ballen anslagsvis 1 opp til to meter lengre enn når du slår med samme kraft i det mørkegrønne mot-gresset. Bare prøv! Forskjellen i rull avhenger av klippehøyde, fuktighet, stivheten i green-gresset, greenens helning etc. De som da ikke vet om de putter i med- eller mot-gress, kan selvsagt aldri bli gode presisjons-puttere, men vil få seg stadige overraskelser i form av tre-putter. Unnskyldningen slike spillere bruker for sin ujevne putting er gjerne at green’ene er så forskjellige!

VANSKELIG: Eksempel på bruk av brystputter.
VANSKELIG: Eksempel på bruk av brystputter.

Det er imidlertid ikke slik at man enten har mot- eller med-gress frem til hullet. Man har også side-gress i alle variasjonene. På helt flat mark i sidegress må man sikte opp til en hullbredde til siden av hullet på en tilsynelatende rett putt når man må putte på tvers av en hel klippebredde. Det skulle være unødvendig å fortelle at ballen blir trukket i den retningen klippemaskinen har kjørt. Den beste måten å overvinne dette problemet er å bevisst trene på det på treningsgreen’ene.

Disse problemene er mindre på kortklipte og tørre green’er enn på langhårete og våte green’er. Det vanskeligste er å lære seg og våge å slå tilstrekkelig hardt i oppoverbakke i et belte med mot-gress opp mot hullet. Da er det viktig å komme litt forbi hullet, fordi da får man med-gress på returen.

Ballen styrer dramatisk mye bedre i med- enn i mot-gress. I mot-gress har ballen en tendens til å hoppe fordi den treffer toppen av gresstråene som ligger rett mot ballen. Ofte hopper den ut av linjen og utenfor hullet - selv på en godt slått putt.

Green’er som er klippet med håndklippere har nesten ikke dette problemet med med- og mot-gress. Det kommer av at klippebredden er mye mindre og at maskinen er mye lettere slik at gresset ikke blir klemt så hardt ned mot bakken.

Psykologiske faktorer
Ingen er i tvil om puttingens betydning for kvaliteten på score’en. Antall putter på en runde utgjør oppunder halvparten av alle slagene. Samtidig heter det at rundt 90 prosent av spillet ligger på det psykiske planet.

Innretter vi treningen etter disse fakta? NEI.

UTFORDRING: Selv de beste feiler når de er skikkelig nærme hullet. Kanskje fordi det er vanskelig?
UTFORDRING: Selv de beste feiler når de er skikkelig nærme hullet. Kanskje fordi det er vanskelig?

Mental trening er viktig for å få hjernen til å gi de riktige signalene til hendene som holder i putteren slik at selve slaget blir utført i henhold til intensjonene. Det mentale og selve teknikken henger nøye sammen. Mengdetrening med putteren og riktig teknikk er den beste måten å bli en bedre putter på. Mens man trener, er det viktig å konsentrere seg og tenke positivt. Du kan jo forsøke å slå 100 putter fra en meter med 5 eller 10 baller. Under 90 én-putter bør være et ikke akseptabelt resultat.

Tenk positivt. Ikke tenk på det du ikke skal gjøre, men tenk på hva du skal gjøre. Slår du en god putt, skal du spørre: Hva gjorde jeg riktig, og hvordan kan jeg gjenta den bevegelsen? Ikke plag hjernen med feilslagene. Glem dem og streb mot å huske de gode. Da blir det lettere å gjøre ting riktig. Dermed faller ballen oftere ned i hullet.

I forbindelse med oppbyggingen av selvtilliten kan det være lurt å ha en fast rutine på sin putting. Da blir det lettere å gjenta en riktig bevegelse gjennom hele runden. Du må ikke la denne rutinen ta for lang tid. En prøvesving eller to, en titt eller to på hullet og sett i gang den innøvde bevegelsen - helst så lik prøvesvingen som mulig.

Taktikk
Taktikk er viktig i putting. I utgangspunktet er det to typer spillere innen putting. Den aggressive og den litt defensive. «Never up - never in», sier de aggressive og sender gjerne putten en meter forbi - og bommer returen. Husk da at en putt som går for langt heller aldri går i. Personlig velger jeg den noe mer defensive holdningen hvor jeg forsøker å få akkurat riktig lengde på puttene - ballen «dør» i nærheten av hullet, helst i. Hvis også retningen blir bra, blir det sjelden noe dårlig resultat. Og nesten aldri en tre-putt.

Et annen viktig tips innen strategitenking er: gi deg selv alltid oppoverbakke-returer hvis du bommer. Med andre ord: ikke slå de lange oppoverbakke-puttene for hardt. Tilsvarende må du alltid passere hullet på lange nedoverbakke-putter. I sterk helning nedover er det bedre å gå 4 meter forbi enn 2 meter for kort. Slår du en lang putt for kort i nedoverbakke, blir det ofte en fire-putt fordi det er så vanskelig å legge andre-putten nærme. Vær nøyaktig med å lese green’ene.

Er du i tvil om køllevalget ved innspill til en green bør du velge den køllen som gir deg størst sannsynlighet for en oppoverbakke-putt.

Mange gode puttere måler opp hvor mange skritt hver putt er. Da får man et tall å forholde seg til. Ved å legge til eller trekke fra for helningen på green'en, får man en ganske god indikasjon på styrken i slaget. Dette blir spesielt bra hvis man trener på putting-green’en på bestemte lengder som eksempelvis 5, 10 og 15 meter. Samtidig får man inspisert puttelinjen og fjernet eventuelle fremmedlegemer i putte-linjen.

Langputteren
I løpet av de siste årene har det dukket opp en helt ny type putter - langputteren. Den støtter man enten under haken, mot magen eller mot brystet. Sam Torrance, Skottland, er den mest kjente utøveren i denne stilarten. Han har spilt seg helt opp i toppsjiktet igjen etter en periode med håpløs putting på den tradisjonelle måten. Vi ser at stadig flere gode spillere bruker den lange putteren.

Fordi putteren er lengre enn vanlig, blir selve bevegelsen noe lengre og roligere. Det er den største forskjellen sammenlignet med tradisjonell putting.

En rekke golfspillere har problemer, ja er nærmest livredde når de står over en metersputt. Mange av disse, ja trolig de fleste vil bli kvitt denne plagen ved hjelp av den nye puttemetoden.

Min erfaring er at det er meget lett å repetere puttebevegelsen med en lang «hakeputter», men det kreves en viss trening før man blir vant til metoden.

Ingen snarveier
Avslutningsvis vil jeg understreke at det ikke finnes noen «short-cut» for å bli god til å putte. Massevis av trening må til for å beherske denne kunst på høyt nivå. Den eneste trøst jeg kan finne er at den lange putteren krever mindre trening for å opprettholde et høyt nivå - spesielt på de korte puttene.

Raskeste vei til lavere handicap?

TREN MER PUTTING!

Instruksjonsvideoer, utstyrstips og banetester finner du i Nettavisens golfmagasin.

Alt om golf: Golfsiden.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere