RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er curlingguttas nye bukser

Curling-landslaget presenterer sine nye bukser. På bildet fra høyre Torger Nergaard og Håvard Petersson med de fargerike buksene. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Curling-landslaget presenterer sine nye bukser. På bildet fra høyre Torger Nergaard og Håvard Petersson med de fargerike buksene. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix Foto: Gorm Kallestad (Scanpix)
Sist oppdatert:
Klovnemønsteret er byttet ut med blomster og blå firkanter.

Hva synes du om de nye buksene? Diskuter i kommentarfeltet.

I tiden etter OL har curlinggutta fått en sponsorkontrakt med LoudMouth Golf. Det er firmaet som lager buksene de brukte i OL. Det vil si at LoudMouth Golf betaler landslaget for å bruke buksene deres.

Det hele begynte med at verden lo av Norges OL-bukser med klovnemønster. Thomas Ulsrud, som er mannen bak bukseforslaget, tok tilbakemeldingene med knusende ro.

- Hvis dette kan få nordmenns øyne opp for curling er det bare strålende, sa han under OL.

Les også:Verden ler av Norges OL-Bukser

Ulsrud la ikke skjul på at buksene hadde gitt laget en god latter. Og som kjent er det den som ler sist som ler best. Verden gikk nemlig fra latter til begeistring.

OL-buksene til det norske herrelandslaget har egen facebookgruppe med over 640.000 fans. Til sammenligning er det over ti ganger så mange tilhengere som statsminister Jens Stoltenberg har på sin gruppe.

Verdt millioner
Buksene fikk premie for Vancouver-OLs beste drakt, samt at de har blitt hyllet på norsk og internasjonal TV. Til og med Kong Harald fikk overrakt et par da han var i Canada.

- Jeg har aldri opplevd at en så liten og uskyldig greie har fått så mye, og så stor, positiv oppmerksomhet som dette, sa Morten Wiberg, TV & Radio sjef i Carat, til NA24.

Les også:Klovnebuksene er verdt millioner

Wiberg estimerte reklameverdiene til flere hundre tusen kroner. Men Team Ulsrud fikk ikke nyte noe av dette under lekene. Landslaget hadde ingen sponsoravtale. Umbro var utstyrsleverandør av alt, unntatt buksene.

- Selve buksene har alltid vært en personlig greie i curling, sa Frode Myrvang, generalsekretær i Norges Curlingforbund, til NA24.

Myrvang fortalte under OL at han håpet all medieoppmerksomheten ville gi forbundet mye å slå i bordet med når de skulle ut og jakte på støttespillere.

Noen avtale med bukseprodusenten Loudmouth Golf hadde de ikke. I alle fall ikke ennå.

Fikk sponsoravtale
NA24 var i kontakt med toppsjef i Loudmouth Golf, Larry Jackson, under lekene. Da var han på vei til Vancouver for se medaljekampene.

Les også:Klovnebuksene vil sponse OL-heltene

- Etter lekene skal vi diskutere en sponsoravtale med Norges lag. Vårt daglige besøk på nettsiden er opp omtrent tigangeren og vårt daglige salg har tredoblet seg, noe som vi hos Loudmouth er veldig fornøyde med, sa Jackson.

Hva synes du om de nye buksene? Diskuter i kommentarfeltet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere