RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her er Hushovd på kinesisk TV

(Screenshot fra sports.cntv.cn)
Sist oppdatert:
Bildene fra sykkelrittet Arctic Race har gått verden rundt.

Sammen med fire andre TV-redaksjoner var kinesiske CCTV (China Central Television) invitert opp til Nord-Norge for å lage reportasjer om sykkelrittet Arctic Race.

På YouTube kan man nå se en seks minutter lang reportasje med vakre bilder fra Lofoten og med Thor Hushovd på podiet i Harstad.

Her kan du se hele TV-reportasjen!

Innledningsvis har kineserne brukt singer/songwriter Egil Olsens «In The Middle of Norway» for å akkompagnere bildene.

- Det er helt fantastisk
Totalt har kineserne laget fem TV-reportasjoner som skal vises utover høsten.

Arctic Race of Norway har selv regnet seg fram til at sykkelrittet vil gi en regional effekt på 117 millioner kroner. I 2016 er beløpet estimert hele 333 millioner kroner.

Da hjelper det selvsagt å få ut naturskjønne bilder til det kinesiske markedet.

- Jeg har sett innslaget på kinesisk TV, og det er helt fantastisk. For vår del var det naturligvis viktig at vi klarte å få dem med oppover. Jeg forstår jo ikke hva som blir sagt i innslaget, men programlederen virker i hvert fall veldig glad, sier initiativtaker Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race til procycling.no.

Produsenten dro på ferie i Lofoten
110 land sendte fra årets Arctic Race. Blant annet via den 90 minutter lange direktesendingen på Eurosport.

Den franske arrangøren ASO har TV-avtaler med 200 TV-selskaper i 190 land, men foreløpig har man ikke fått inn tall på antall seere og hvor mange TV-stasjoner som har vist klipp fra rittet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dybdal forteller at de har fått veldig god tilbakemelding i etterkant av debuten.

- Jeg snakket med både ryttere og sportsdirektører som ønsket å komme tilbake før de reiste vekk fra Nord-Norge. Jeg har registrert at rytterne har snakket pent om oss i intervju hos andre nettsteder og aviser. Jeg fikk også en mail fra Zach Bell (kanadisk mester av året, sykler for Championship Systems). Han skulle skrive om Arctic Race for to blader, og lurte på om det var noe spesielt han skulle ta med om Nord-Norge. Jeg ba ham bare skrive om hva han hadde opplevd selv her oppe.

Økt pågang fra Italia
I etterkant av Arctic Race har turistnæringen i Lofoten allerede merket økt pågang fra Italia.

- Vi har nok en jobb å gjøre for å ta imot sykkelturisme i dette området i framtiden, mener Dybdal.

Godt vær samt lekker TV-produksjon fra ASO ga omtrent den beste norgesreklamen vi kunne håpe på fra 8.-11. august:

- ASO la mye vekt på at de som sto for produksjonen skulle ha god kjennskap til sykkelritt. Derfor kom produsenten av Tour de France-sendingene opp til Norge. Han dro faktisk rett på ferie i Lofoten etter at jobbingen var over i Harstad, humrer Arctic Race-generalen.

Han kan også fortelle en morsom anekdote fra fransk TV. Der stusset man ikke på materialet som kom fra det norske etapperittet før mannskapet ankom Lofoten.

- De sendte hjem bilder fra Bodø i forveien, og alt var greit. Da bildene fra Lofoten gikk hjem, kom det et anrop fra Frankrike med spørsmål om dette var de rette bildene. Etter dette ringte ytterligere to sjefer opp for å forsikre seg om at dette var riktig. Til slutt måtte crewet stille seg opp foran et LIVE-kamera for å vise at bildene var ekte, forteller han.

Dybdal har så smått begynt å planlegge neste års ritt.

- Jeg har tatt fram kartet og sett litt på mulige start- og målbyer, avslører han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere