Gå til sidens hovedinnhold

Historisk avtale for to millioner nordmenn

- For Nettavisen er det svært interessant å få innsidestoff fra idretter som teller over to millioner medlemmer.

Mediehuset Nettavisen inngikk tirsdag en historisk avtale med alle særforbundene underlagt Norges Idrettsforbund.

- For Nettavisen er det svært interessant å få innsidestoff fra idretter som teller over to millioner medlemmer, sier Nettavisens sjefredaktør, Gunnar Stavrum.

- Jeg tror at det kan øke interessen for disse populære idrettene ved å løfte fram idrettsfolk og resultater for Nettavisens rundt 900.000 daglige lesere, sier Stavrum.

Uformell debatt

Nettavisen inngår et redaksjonelt samarbeid med særforbundene hvor forbundenes blogger blir presentert på en forbundsstyrt seksjonsside under sportssidene til Nettavisen.

- Vi ser på det som en god mulighet for kjærkommen eksponering, især for små og mellomstore særforbund, sier daglig leder Terje Jørgensen i Særforbundenes Fellesorganisasjon til Nettavisen NA24.

- Det kan bli en plattform for meningsutvekslig og debatt litt utenfor de formelle rammene man har mange av i norsk idrett i dag, fortsetter han.

Særforbundene har totalt to millioner medlemmer.

Blogger som legges ut på Nettavisen, kan også fritt legges ut på særforbundenes egen hjemmeside og det aktuelle særforbundets hjemmeside.

Konkret så vil det si at særforbundene nå vil benytte blogg.no som en plattform, hvor hvert enkelt forbund kan opprette blogger på blogg.no-plattformen.

- Dette er en utrolig spennende og viktig avtale for blogg.no. Lykkes vi med å skape en felles arena hvor idrettsgleden i Norge blir delt og tilgjengeliggjort via blogger fra av utøvere og tilhengere, vil vi ha skapt noe helt unikt, sier administrerende direktør Kjetil Manheim i Blogg.no til Nettavisen NA24.

Hverdagshistoriene

På bloggene skal det fritt blogges om det som skjer og som bloggerne er opptatt av. Blogg.no vil utvikle mekanismer som samler innholdet og gjør det tilgjengelig i feeds. På den måten vil særforbundene få en egen «big media»-kanal, som de selv kan styre redaksjonelt. Nettavisen får tilgang til innhold fra mangfoldet der ute i en helt annen skala enn i dag.

- Vi håper vi gjennom dette samarbeidet vil klare å gjøre bredden og mangfoldet i norsk idrettsliv mer synlig, og ikke minst få fram alle de gode historiene som skjer der ute hver eneste dag, fortalt av dem som opplever dem selv, sier Mannheim.

Partene håper at man med samarbeidet vil få fram idretter som ellers ikke har så lett for å få oppmerksomhet i media.

Nettavisen kjøpte rett før jul blogg.no og ble med det størst på blogg i Norge. Siden nyttår har man jobbet med å integrere blogg i Nettavisen-plattformen.

Nettavisen har også fått flere andre profilerte bloggere på banen som Elin Ørjasæter, John Christian Elden, Jan Petter Sissener og Kjell-Ola Kleiven.

Reklame

Påskeegg 2021: Dette er våre favoritter

Kommentarer til denne saken