RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvem bør bli Norges VM-kandidat?

Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no)
Sist oppdatert:
Les deg opp om alternativene, se kart, video og si din mening!

Førstkommende fredag velger Norges Cykleforbund ut de tre kandidatene de mener er best egnet som vertskap for et eventuelt Sykkel-VM i Norge i 2016.

Eventuelt, ettersom det fremdeles er opp til UCI (det internasjonale sykkelforbundet) å velge ut arrangørlandet. Hvem som får arrangementet blir ikke klart før høsten 2013.

Hvem mener du bør vinne? Diskuter i kommentarfeltet og delta i avstemningen til venstre i denne artikkelen!

Fremdeles er Trondheim, Stavanger, Bergen, Kristiansand, Drammen, Sandefjord og Lillestrøm med i vurderingen. Men disse sju blir altså til tre om få dager.

Forbundet skal deretter falle ned på det aller beste alternativet innen 21. november.

procycling.no gir deg her en litt bedre oversikt over de forskjellige alternativene (i alfabetisk rekkefølge).

Alternativ 1: Bergen
Løypen har start- og målgang på Festplassen i Bergen. Første del av VM-løypa inneholder en 69 kilometer lang rundtur blant annet gjennom den flotte naturen på Sotra. På vei inn igjen til byen vil fjell og fjorder garantert skape flotte TV-bilder.

Deretter skal rytterne kjøre 11 sentrumsnære runder à 16,5 kilometer i Bergen by. Håkonshallen, Mariakirken, Rosenkrantztårnet og Bryggen står alle på menyen, før avslutningen på Festplassen.

Klatresterke ryttere vil merke seg stigningen opp mot Ulriken. Den er totalt 1,4 kilometer lang og stiger et sted mellom seks og sju prosent i snitt. Totalt skal rytterne sykle 250,5 kilometer og ta seg over 3170 høydemeter underveis.

Bergen arrangerer også sykkel-NM neste sommer, et arrangement de også var vertskap for i 2008.

Her kan du se deler av Bergens VM-søknad!

En om VM i Bergen, Stian Remme – medlem av løypekomiteen:
- I mine øyne er dette en verdig VM-løype. Den blir aldri kjedelig, og den er plassert sentralt i et tettbygd område. Vestlandet har dessuten akkurat det utlendinger vil ha når de kommer hit: Fjell og fjorder. Vi har dessuten en spektakulær by som også er nest størst i Norge. Dette kommer til å bli det største idrettsarrangementet i Bergen noensinne, og det kommer til å bli en gedigen folkefest hele uken.

Alternativ 2: Drammen
Fellesstarten er i sin helhet lagt innenfor bygrensen. Det er lagt opp til start- og målgang på Bragernes-siden, langs Drammenselva mellom Holmenbrua og Bybrua (der også det velkjente bryggeriet til Aas er plassert). Resten av løypa er lagt til Strømsø-siden.

Den har totalt 3995 høydemeter, mens det til sammenligning kun var 1800 høydemeter som møtte rytterne under VM i København.

Rundløypen er på 15,8 kilometer, og etter 17 runder har rytterne tilbakelagt 268,6 kilometer.

Drammen har blant annet vært start- og målby under Ringerike Grand Prix og Glava Tour of Norway, og har arrangert Drammen sykkelfestival. De har også vært fast arrangør av verdenscupsprint i langrenn.

Her er Drammens VM-søknad!

Her kan du se dt.nos egen video fra VM-løypa!

En om VM i Drammen, Reidar Borgersen - syklist fra Krokstadelva:
- Som by har Drammen vist seg å være en veldig god arrangør, både når det gjelder Tour of Norway og skisprinten. Drammenserne er dessuten svært opptatt av idrett, og er flinke til å møte opp. Drammen er dessuten en stor by (i norsk målestokk) og nærheten til Oslo gjør at mange vil kunne ta turen inn til et slikt mesterskap. Siden jeg er fra Krokstadelva, håper jeg selvsagt at byen min når fram med VM-søknaden sin.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alternativ 3: Kristiansand
Rundløypen er 15 kilometer lang og skal sykles 17 eller 18 ganger. Det er cirka 200 høydemeter per runde. Rytterne passerer blant annet Oddernes kirke, Kristiansand videregående skole, Universitetet i Agder, Gimlekollen, Kongsgårdbukta, Lund og Gamle Kristiansand stadion.

Målgangen blir trolig plassert nedover Bjørndalssletta (på E-18, østgående felt). Arrangøren har også en alternativ målgang.

Kristiansand arrangerte i sommer Sørlandsparken Grand Prix, men et eventuelt VM vil ikke benytte seg av den samme løypetraseen. Området er naturlig nok også forbundet med Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd, selv om duoen geografisk sett sokner til Grimstad.

Her kan du se Kristiansands VM-video:

Her finner du Kristiansands VM-søknad!

En om VM i Kristiansand, Stein Tore Sorthe - kulturdirektør i Kristiansand kommune:
- Vi har lagt vekt på et kompakt og publikumsvennlig arrangement med korte avstander til alle fasiliteter for alle involverte. Vi har løyper som går fra hav til hei og fra by til land – et Norge i miniatyr som gir fabelaktige TV-bilder. Norges flotteste universitetscampus like ved start- og målområdet vil være disponibelt som arena for nødvendige støttefunksjoner, og 9000 studenter vil ha undervisningsfri for blant annet å kunne engasjere seg som frivillige. Høstferien for grunnskole/videregående skole vil bli lagt til VM-uka, slik at hele byen kommer til å stå på hodet for å lage folkefest. Thor Hushovd avslutter karrieren hjemme på Sørlandet.

Alternativ 4: Lillestrøm/Oslo:
Fellesstarten for proffene starter med en 29 kilometer lang sløyfe fra Rådhusplassen i Oslo. Feltet skal over Ekebergsletta og kjøre deler av VM-løypen fra sist gang Norge arrangerte mesterskapet (i 1993). Rytterne kommer inn i selve VM-løypen på Gjelleråsen, og skal kjøre den 23,5 kilometer lange strekningen ti ganger. Totallengde blir da 270 kilometer og løypen byr på 3568 høydemeter.

Det finnes et par knekkere underveis. Rytterne møter blant annet en bakke før Gjelleråsen og ved Nittedal kirke.

- Det er absolutt en løype som vil skille. Det kan være flatt nok til at jeg henger med mot slutten, men ikke alle andre, har Edvald Boasson Hagen uttalt om løypeprofilen tidligere.

Les også:Her skal Edvald vinne VM i 2016

Arrangøren legger opp til målgang på rullebanen ved Kjeller flyplass. Den er 1740 meter lang og mer enn stor nok til å huse publikum, teknisk utstyr, storskjermer, TV-busser og andre nødvendige fasiliteter. Lillestrøm har blitt utnevnt til Norges sykkelby de siste to årene, og var vertskap for avslutningen av årets Glava Tour of Norway.

Her finner du Lillestrøm/Oslos VM-søknad!

En om VM i Lillestrøm, Thor Sandness - prosjektleder Skedsmo kommune:
- Vi har nærhet til både Oslo og Gardermoen. Vi har topp infrastruktur og god beliggenhet i forhold til store folkemasser. Innenfor et radius av to mil, bor det én million mennesker. Derfor kan vi garantere en folkefest, både i Oslo og på Lillestrøm. Vi har også en unik løsning i forhold til bruken av rullebanen på Kjeller. Det området er stort nok til å innfri alle kravene UCI stiller til målområdet. Og det innbyr til en gedigen folkefest dersom vi får tilslaget som vertsby i 2016.

Alternativ 5: Sandefjord
Arrangøren har lagt opp til en rundløype på 17,9 kilometer. Den inneholder 240 høydemeter per runde, og skal sannsynligvis sykles 14 ganger. Målgang er lagt til hovedinnfartsåren i Sandefjord, nemlig Sandefjordsveien. Starten kan flyttes ut av byen. Tønsberg eller Larvik er blant mulighetene som vurderes.

Rytterne skal blant annet passere Gokstadhaugen (der Gokstadskipet i sin tid ble funnet) og Mokollen. Den sistnevnte inneholder partier med mer enn 15 prosents stigning. Deler av løypen ligger langs fjorden, og underveis vil rytterne kunne skimte Færder fyr.

Sandefjord er vertskap for Sandefjord Grand Prix om sommeren. I år ble rittet vunnet av Edvald Boasson Hagen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Her kan du se løypekartet til rundløypa i Sandefjord!

En om VM i Sandefjord: Rune Steinsvik - leder Sandefjord SK:
- Dette blir et meget publikumsvennlig arrangement. Jeg klarer ikke se for meg at noen av de andre arrangørbyene har en like fin arena. Vi har tenkt mye på det visuelle, og denne løypen vil vise fram det aller beste i Vestfold: Fjord, skjærgård, kyst og historie. Avslutningen går slakt oppover en firefelts motorvei. Det ligger en voll der, og jorder på begge sider av veien, så jeg tror vi kan garantere VIP-plasser til alle.

Alternativ 6: Stavanger
Start- og målgang legges til Stavanger Forum på Tjensvoll. Her arrangeres også den multinasjonale oljemessen som en årlig del av ONS (Offshore Nothern Seas).

Rundløypa er 14,8 kilometer lang og herreklassen skal sykle den 18 ganger. Runden går opp til Ullandhaug (toppen av haugen ligger 136 meter over havet). Bakken har rundt sju prosents stigning i snitt, og vil garantert skille. Totalt skal feltet over 2500 høydemeter.

Derfra fortsetter løypen nedover mot Røyneberg, og vil på veien tilbake passere Hafrsfjord og «Sverd i fjell»-monumentet i Møllebukta.

Mål ligger på en 700 meter lang og flat strekning. Arrangøren kan være åpne for en transportetappe fra sentrum og inn mot startområdet, men forslaget ligger ikke inne den foreløpige VM-søknaden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sykkel-NM ble arrangert i Sandnes og på Jæren i 2009, mens byen årlig huser UCI-rittet Rogaland Grand Prix (som neste år er oppgradert til 1.1-status).

Her kan du se NRK Rogalands reportasje om VM-løypa!

Her kan du se Stavangers offisielle VM-video!

En om VM i Stavanger, Jan Inge Hegreberg - rittleder Rogaland Grand Prix:
- Stavanger Forum gir oss et unikt område for sykkel- og andre store idrettsarrangementer. Vi har en løype som inneholder alt et slikt mesterskap trenger. Vi har lagt til grunn at vi skal skape tidenes beste VM. Vi har infrastrukturen som trengs, vi har et kompakt arrangement og vi har et klima som passer på denne tiden av året. Dessuten er Rogaland et sykkelfylke. Vi har Team Østerhus og HITEC, vi har Alexander Kristoff og Sven Erik Bystrøm, vi har Gunn-Rita Dahle Flesjå og André Fosså Aguiluz (verdensmester i BMX). Dessuten har vi erfaring som arrangør via sykkel-NM, Rogaland Grand Prix og Nordsjørittet.

Alternativ 7: Trondheim
Rundløypen er 21,4 kilometer lang og skal sykles 13 ganger. Totalt 278,2 kilometer. Start- og målgang er lagt til Brattrøra, et havneområde som i dag huser blant annet Pirbadet – men som kommer til å bli totalrenovert fram mot 2015.

Vestoppfarten (strekningen fra Ila og opp mot skistadionet) blir en utfordring underveis. Den 2,1 kilometer lang og byr på 102 høydemeter. Totalt skal rytterne over 3770 høydemeter.

I tillegg skal rytterne passere en rekke av byen severdigheter: Sverresborg Folkemusem, NTNU Gløshaugen, Lerkendal stadion, Nidelva og Nidarosdomen.

Ved avslutningen på Brattrøra, VM-traseen er rett fram den siste 1,5-2 kilometerne, før det svinger slakt mot venstre med 200 meter igjen, vil man se ut mot Munkholmen.

Trondheim arrangerte blant annet Ski-VM i 1997 og Sykkel-NM i 2010.

Her kan du se Trondheims VM-video:

En om VM i Trondheim: Atle Kvålsvoll - VM-ambassadør:
- Trondheim har et svært kompakt målområde som i tillegg er sentrumsnært. Man kan se ned på målstreken fra utøverhotellet. På Brattrøra vil det også finnes nok av plass til TV-produksjon og alt annet et slikt mesterskap krever. Jeg synes også at severdighetene i Trondheim, med blant annet Nidarosdomen i sentrum, gir et godt innblikk av Norge. Jeg tror også at samarbeidet med NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) kan gjøre mesterskapet spennende. Spesielt med tanke på det tekniske arrangementet og mulighetene rundt for eksempel TV-produksjonen. UCI er også opptatt av å internasjonalisere sykkelsporten, og det kan NTNUs studentmiljø bidra til. Jeg mener også at historien har vist at Trondheim takler store idrettsarrangementer på en god måte.

Oppsummert:
Totalkostnadene for arrangementet er estimert til 10 millioner euro (om lag 78 millioner kroner) av NCF.

Det er styringsgruppen bestående av sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen, Gaute Kindervåg, Bjørn-Erik Saga, Per Inge Simonsen og Heikki Dahle som tar den endelige beslutningen.

Det første svaret får vi allerede fredag, innen mandag 21. november skal den norske søkerbyen være klar.

Hvem synes du bør arrangere Sykkel-VM dersom Norge får tilslaget i 2016? Kom med ditt innspill i kommentarfeltet under artikkelen!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere