*Nettavisen* Sport.

Hvorfor er dette bildet sjokkerende?

Foto: Jon Selkowitz/ Red Bull Photofiles

Red Bull er lik bråk i norsk idrett. Utlendingene skjønner ikke problemet.

05.12.09 10:07

Red Bull er garantert det mest omtalte næringsmiddelet i norske medier de siste ukene. Debatten rundt produktet har tatt helt av i forbindelse med at Petter Northug valgte å inngå en privat sponsoravtale med energidrikkgiganten.

Etisk uheldig, mente idrettspresident Tove Paule. Skiforbundets mektige sponsorer Jacob Lund og Kjell Inge Røkke raslet med sablene. Bjørn Dæhlie anbefalte Northug å droppe avtalen.

Alt dette tok Petter Northug med knusende ro. Aksel Lund Svindal lar seg heller ikke påvirke. Han inngikk et samarbeid med Red Bull før Northug (helt støyfritt), og vil gjerne utvide samarbeidet.

Side 2: Hvor farlig er egentlig Red Bull?

Utøverne har rett og slett et positivt forhold til Red Bull. Og det har sine grunner.

Nettavisen har sett nærmere på Red Bull og deres verdensomfattende sponsorengasjement.

Milliardbutikk
I 2004 ble Red Bull verdsatt til 90 milliarder kroner. Hvordan har denne drikken blitt så populær?

Det er ingen karakteristisk smak. Ingenting av innholdet er patentert. Alle ingrediensene står på boksen. Innholdet og den lille metallboksen er kopiert av nesten alle konkurrentene.

Likevel har drikken fullstendig kontroll i energidrikkmarkedet. I 2004 hadde de så mye som 90 prosent av markedet i over 100 land. Dagens tall vil ikke pressesjef i Red Bull Norge, Kristian Kjellman, ut med.

For å nå konsumentene uten å bruke millioner på reklame, bestemte Red Bull seg for å satse på jungeltrommen. De ansatte studenter til å kjøre rundt i små biler med en stor Red Bull-flaske på toppen og delte ut gratisprøver på studentfester. Dette førte til at de i 2000 nådde et salg på 200 millioner bokser bare i England, ifølge bladet Selling Power.

Klikk på bildet for å forstørre.

Skepsis
Det var bare tre land i Europa som så på drikken med skepsis. Norge, Danmark og Frankrike. 106 andre land solgte drikken.

Red Bull bestemte seg for å videreutvikle salgsstrategien. De satte i gang begivenheter som inneholdt halsbrekkende stunts og som samlet flere tusen tilskuere. Skøyteløp i gatene, luftakrobatikk, ekstremsurfing og motocrossløp var noen av aktivitetene.

Slike aktiviteter har fortsatt fram til i dag, men nå over hele verden og inkludert A-kjendiser og fotomodeller. Dette lokker media til arrangementene, og Red Bull får eksponert logoen sin overalt uten å betale en krone for reklame.

I 2003 nådde Red Bull en markedsandel på 67 prosent bare i USA med 500 millioner solgte bokser i året.

Forbud
Da koffein var på dopinglisten, var det kanskje ikke så mange som skjønte hva denne drikken hadde med sport å gjøre. Red Bull ble på grunn av sitt høye koffein og taurin-nivå klassifisert som et legemiddel, og dermed erklært ulovlig i Norge. Selv om koffeinnivået ikke er høyere enn en vanlig kopp kaffe, snarere tvert imot, er mattilsynet mest bekymret for at de unge skal bli tilvent koffein. På grunn av den søte smaken, kan unge folk finne på å drikke store mengder koffein. (At Red Bull dessuten er hyppig brukt som blandevann, er en kjensgjerning.)

Skyhøyt inntak av koffein for en som ikke er tilvent, for eksempel hos unge mennesker, kan utløse angstsymptomer og generell uro.

Vitenskapskomiteen for mattrygghet støtter også konklusjonen om at tenåringer bør være varsomme med inntak av energidrikker, men støtter EU sin vurdering om at det ikke er noen vitenskapelig grunn til å frykte slike drikker, så lenge man har et ansvarlig inntak.

EUs regler om fri konkurranse og Norges EØS-avtale gjorde at norske myndigheter til slutt måtte se seg slått av markedskreftene. Forbudet mot Red Bull i Norge ble derfor opphevet i april i år og var i salg fra mai måned, da med mindre vitamin B6 enn originalen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ifølge Kjelman selges nå Red Bull i 151 land rundt om i verden.

Skibråk
I medieoppslagene den siste uken ser det ut som om selve drikken er årsaken til at Skiforbundet ser på denne drikken med skepsis.

Petter Northug og Aksel Lund Svindal er ikke de eneste idrettsutøverne som ikke skjønner problemstillingen. Årsaken kan være at energidrikken har et helt ferskt og nyoppdaget marked her i Norge, og har planer om å signere flere norske idrettsutøvere.

- Vi har ønske om å etablere et samarbeid med et par utøvere til i løpet av 2010, sier Kjelman, uten å nevne noen navn.

Flere nordmenn
Red Bull samarbeider med flere kjente idrettsnavn, deriblant rallykjørerne Carlos Sainz og Sebastien Loeb, motorsykkelkjøreren Dani Pedrosa, skihopperne Adam Malysz, Gregor Schlierenzauer og Thomas Morgenstern, og snowboardutøveren Shaun White.

Det som ikke har kommet fram i media de siste dagene, er at Red Bull har samarbeidet med flere nordmenn i lengre tid, men da innenfor den mer spesialiserte skiidretten. Freeskiutøveren Grete Eliassen som har flere X Games bak seg, den tidligere basehopperen og freeskiutøveren Karina Hollekim og Per Kristian (PK) Hunder. Dette blir også bekreftet av Red Bull.

- PK inngikk avtale i sommer, Karina har samarbeidet med Red Bull 6 år, Grete i 2-3 år, sier Kjelman.

Disse utøverne blir sjelden eller aldri eksponert for norske medier, og er da i større grad avhengig av en velvillig sponsor.

Klikk på bildet for å forstørre.

Hollekim som var utsatt for en livstruende basehoppulykke for 3 år siden, og som nå ikke kan være aktiv på samme måte som før, sier hun har alt å takke Red Bull for. Deres enorme støtteapparat var en forutsetning for at hun i hele tatt skulle få utøvd idretten sin.

- Red Bull har for meg åpnet en verden når det gjelder kontakter, vennskap, treningsmuligheter, støtte og prosjekter rundt omkring i hele verden som ingen andre kan tilby en basehopper fra Norge, sier Hollekim.

- Samarbeidet med Red Bull har for meg betydd at jeg har kunnet dedikere min tid og energi til å trene, reise og realisere drømmen min. Etter min ulykke i 2006 har jeg blant annet dem å takke for at jeg er tilbake på beina, sier Hollekim.

Aktiv i Norge
Red Bull har allerede etablert seg med 12 heltidsansatte i Norge og ruger på flere store arrangementer i 2010, blant annet snøsparkkonkurranse på Frognerseteren i slutten av januar.

- I tillegg til spark-eventet arrangerer vi Red Bull Ragnarok - en snøkite-enduro i slutten av april, Red Bull Cliff Diving i Kragerø i midten av juli, og Red Bull Illume, en fotoutstilling i November. I tillegg vil vi sende et norsk lag til Red Bull Crashed Ice i München den 16. januar, og Quebec 20. mars, samt til Red Bull Dolomiten Mann i september, sier Kjelman.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sportsgiganten
De fleste som er sportsinteresserte har sett Red Bull ta stadig flere andeler i sponsormarkedet. De er meget tungt inne i motorsport, ekstremsport, skisport og fotball.

De har blitt såpass mektig at de har eier egne lag. Se bare her:

Red Bull Brasil – Brasiliansk fotballag i 2. divisjon.
Red Bull Leipzig – Fotballag som for tiden spiller tysk Oberliga, i 5. divisjon.
Red Bull New York – Fotballag i amerikanske Major League Soccer.
Red Bull Racing - Det ene av to Red Bull formel 1. lag.
Scuderia Toro Rosso - Italienskbasert Red Bull-lag i Formel 1.
Team Red Bull – Racinglag som konkurrerer i amerikanske NASCAR
Red Bull Salzburg – Østerriksk fotballklubb som konkurrerer i østerriksk Bundesliga.
EC Red Bull Salzburg – Østerriksk hockeylag på høyeste liganivå.
Red Bull Off-Road Barlow Motorsports - Offroad motorsport i Corr-serien.
Red Bull Kiteforce Team - Luftakrobatikk med kite.
Honda Red Bull Racing - Motocrosslag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Verken de norske utøverne eller Kjelman vil si noe om sponsorkontraktene. Hollekim, som er inne i sitt sjette år med Red Bull, sier:

- Et samarbeid med Red Bull kan ikke måles i penger.

Negative reaksjoner
Red Bull og deres utøvere forstår heller ikke de negative reaksjonene som har kommet i kjølvannet av Northug-saken.

- Vi vet ikke om noen annen sponsorsak med Red Bull i bildet som noen gang har skapt like stor furore noen andre steder i verden. Det eneste vi kan sammenligne med er vel da Oddvar Brå ville bytte skimerke fra Landsem til Fischer en gang på 70-tallet. Da ble saken tatt opp i Stortinget, har Kjelman uttalt til Adresseavisen.

- Jeg er overrasket over hvor stor ståhei media, skiforbundet og andre aktører som har slengt seg på lasset, har skapt over en liten avtale. Det er synd at ikke vi kan være mer storsinnet enn at vi kan være glade på Aksel og Petter sine vegne, sier Hollekim.

- Den daværende negativiteten som ble skapt rundt Red Bull handler vel i utgangspunktet om frykt for det ukjente. Det at Red Bull nå selges i dagligvarebutikkene mener jeg er med på å vanliggjøre drikken og avmystifisere den, sier Hollekim.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Jeg skjønner ganske lite av det! I min omgangskrets i alpint, og mine nærmeste, er det ingen som reagerer på den måten. Det er jo noe nytt som akkurat har kommet til Norge. Men utover det har jeg ingen forståelse for reaksjonene, sier Lund Svindal til NRK.

Kilder: SellingPower, Wikipedia, NRK, Vitenskapskomiteen for mattrygghet, Tolldirektoratet, Red Bull.

Klikk her for full oversikt over sportsnyhetene

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.