Gå til sidens hovedinnhold

- Ikke mange syklister har slike frontpartier

Edvald Boasson Hagen skulle gi tips til «Birken-Linni», men endte opp med å bli satt ut selv.

MARIDALEN (procycling.no): Rett fra seieren i Hamburg søndag, dro Edvald Boasson Hagen hjem til Oslo og Maridalen. For å trene.

Det ble en treningsøkt helt utenom det vanlige.

Mens sykkelstjernen er i ferd med å legge siste hånd på et sponsoroppdrag, summer det av Birken-spente mosjonister i terrenget bak oss. Det er utvilsomt den tiden på året.

Plutselig kommer en taxi til syne på parkeringsplassen. Ut fra passasjersiden smetter en 164,5 centimeter lav og 47 kilo lett jente ut.

- Hei, hei! roper hun der hun kommer bærende på en sykkeldrakt.

Det er Linni Meister. Og ja, ryktene stemmer: I år skal hun debutere i Birkebeinerrittet.

Ble stanset av arrangøren
Glamourmodellen har blitt utfordret av P4 til å stille som en slags utegående reporter under det 94 kilometer lange rittet mellom Rena og Lillehammer.

Her kan du se store bilder fra møtet mellom Edvald og Linni!

I fjor gikk hun Birkebeinerrennet, men endte opp med å bli stanset av arrangøren.

- Det var kjempefantastisk. Det var fint vær og masse hyggelige mennesker. Men jeg kom bare tre mil før jeg ble stoppet. Da begynte det å bli mørkt og sånn. De sa at jeg kunne gå videre, men da var det på eget ansvar, så da stoppet jeg i stedet, forteller hun til procycling.no.

Best blant 16-åringene
I forkant av lørdagens kraftprøve har Boasson Hagen velvillig stilt opp som en slags mentor.

Edvald vant klassen fra 16 til 19 år som 16-åring, men er vanligvis forhindret fra å delta i rittet. I år krasjer det med World Tour-rittet GP Ouest France - Plouay.

Linni ble for alvor kjent som glamourmodell hos «Team Aylar». I dag har 25-åringen eget realityshow på «TV2 Bliss», har en av Norges mest leste blogger og tar modelloppdrag.

Men trening – det har hun ikke spesielt god greie på:

- Om jeg har trent? Hvordan skal jeg få tid til det? Jeg er småbarnsmor, jeg, svarer hun.

- Skal jeg ta på meg den trøya?
Nå har hun i hvert fall muligheten til å trene. Velvillige samarbeidspartnere kler henne opp i tidsriktig sykkeltøy og rett etterpå ruller en flunkende ny terrengsykkel i hennes retning.

- Skal jeg ta på meg den trøya? Det er ikke noe sted å skifte her, utbryter hun.

Et par ivrige mannfolk nikker i retning av handikaptoalettet som er plassert i utkanten av parkeringsplassen.

Mens klesplagg byttes om inne i det lille avlukket, tar vi en prat med Sky-syklisten om hvordan han tror dette mosjonisteksperimentet går.

Edvald: - Huff, hva skal jeg si nå?
I begynnelsen går alt fint:

- Hvordan du tror du hun klarer seg i et såpass utfordrende terrengritt?

- Det kan jo bli tøft, det. I hvert fall om hun ikke har hatt tid til å trene, men det er jo mange som i utgangspunktet er i dårlig form som stiller opp der, svarer Edvald.

Som de fleste andre med en fortid som glamourmodell, har også Linni lagt seg under kniven for å optimalisere utseende for arbeidshverdagen. Derfor gikk det selvsagt ikke an å unngå å spørre Boasson Hagen om han tror puppene kommer til å skape trøbbel underveis.

- Det vet jeg ikke. Det er jo ikke så veldig mange andre damesyklister som har så store frontpartier, glipper det ut av Edvald.

Han ler godt av sitt eget utsagn, og skjønner vel at stemningen under resten av intervjuet neppe blir noe særlig mer pinlig enn den er akkurat nå.

- Huff, jeg vet ikke helt hva jeg skal si nå. Alt man stiller opp på, sukker den sindige gudbrandsdølen.

Fra glamourmodell til sykkelbabe
Med ett kommer det en skingrende lyd fra toalettet. Det har oppstått et praktisk problem som heldigvis tar fokuset vekk fra Edvalds lille blødme:

- Seriøst!? Jeg skjønner ikke hvordan denne buksa fungerer, sier Linni og bærer sykkelbuksa med tilhørende bukseseler som om det skulle ha vært en pose med brukte bleier.

Det manglet ikke på folk som ivret til for å hjelpe henne med det problemet, heller..

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Noen minutter senere kommer hun ut på parkeringsplassen igjen. Glamourmodellen har blitt forvandlet til en sykkelbabe.

Sykkeldrakt, sykkelbukse og en snerten liten sykkellue. Kler du den, kler du alt. Og Linni bærer den som et smykke.

Nå mangler vi bare eksperttipsene fra sjefen selv, Eddy the Boss.

- Siden du er sånn verdensmester, så kanskje jeg blir Linni-Meister, forsøker bærumsjenta seg og redder seg nok en gang inn med sjarmen.

Anbefaler rolig start
Edvald flirer og stiller seg til tjeneste med alt ekspertkunnskapen hans kan bidra med.

Først tar han hånd om utstyret. Sykkelen må tilpasses utøveren, og 24-åringen justerer setehøyden med kyndige never.

- Helt seriøst: Tror du jeg kommer til å få det jævlig? spør Linni mens Edvald mekker.

- Det blir langt, men det kommer litt an på hva slags tempo du starter med. Det er vanskelig å ta seg inn igjen dersom du starter for hardt, svarer han.

- Er dette rittet som barnemat for deg, det?

- Ja, nesten.

- Å nei, og så er det som et helvete for meg, resonnerer Linni seg fram til.

Frykter utforkjøringene
Boasson Hagen har syklet rittet tre ganger. Den siste gangen var for fem år siden, altså da han selv var 19.

Selv om løypa er endret noe siden den gang, har han som tidligere Lillehammer CK-rytter god kjennskap til området.

- Er de nedoverbakkene helt grusomme? undrer Linni.

Det er åpenbart det som plager henne mest.

- Den siste er ganske tøff, svarer Edvald.

- Men da kan jeg hoppe av sykkelen.

Edvald nikker og gir setet et oppmuntrende klapp:

- Det er i hvert fall ikke sykkelen det skal stå på, sier han.

- Det er bare fire-fem dager igjen
Så tar de en testtur på asfalten. Hun legger seg erfarent i rygg på den store forhåndsfavoritten, mens Edvald gir Pinarello-sykkelen et par tråkk for å komme i gang.

- Du bør kanskje bruke litt tid på sykkelen fremover. Slik at du venner deg til den, foreslår Edvald.

- Fremover? Det er bare fire-fem dager igjen til rittet, jo, svarer Linni og ler.

Men det går faktisk fint. Glamourmodellen virker stødig og komfortabel på sykkelen. Det tar faktisk ikke lang tid før hun viser seg som en mester til å sykle uten hender på styret. En god egenskap dersom man har planer om å vinne sykkelritt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det ser dessuten ut til at hun har det veldig morsomt på sykkelen. Det kan selvsagt endre seg etter 94 kilometer på den, men innstillingen er i hvert fall av det forfriskende slaget:

- Jeg synes det er kjempegøy å sykle. Jeg sykler til møter og slikt, og synes det er supereffektivt. Det er i tillegg kjempegod trening og det er miljøvennlig.

- Har du tenkt noe på hvor lang tid du regner med å bruke mellom Rena og Lillehammer?

- Jeg tenker sånn rundt ni timer.

Hvor lang tid bruker Linni?
Det var kanskje litt i overkant. Et par av mannfolkene med lang fartstid i bransjen har allerede estimert at hun bør komme i mål etter rundt seks og en halv times sykling.

Kanskje noe mindre enn det.

Edvald synes også det er rimelig å korrigere tidsanslaget noe.

- Du kommer deg nok i mål på rundt seks-sju timer, foreslår han.

- Shit, det er mange timer å sykle, utbryter Linni.

Edvalds dotips
Til slutt spør hun sykkelstjernen om han har noen aller siste tips til henne slik at hun i hvert skal klare å fullføre rittet.

- Du må huske å spise og drikke mye. Det er i hvert fall viktig. Du bør ha med litt ekstra mat i sekken, foreslår Edvald.

- Jeg skal i hvert fall ta med masse sjokolade. Ren melkesjokolade, understreker hun.

Det får henne på andre tanker:

- Hva skjer hvis man må på do, da? Det er vel sånne stoppesteder?

- Det er jo midt i skogen, da, humrer Edvald.

- Ja, da må jeg kanskje ha med meg litt dopapir, da.

Linni: - Jeg skal gi alt
Edvald er kanskje en gentleman, men han lar ikke seieren gå ifra seg etter en improvisert bakkespurt mellom de to på parkeringsplassen. Han er tross alt seiersmaskin av yrke.

- Det så bra ut det lille jeg så her nå, men det blir kanskje litt annerledes ute i terrenget, spår han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Deretter får hun en god klem og de siste lykkønskningene foran kraftanstrengelsen.

- Jeg skal gi alt. I hvert fall når du har gitt meg litt av tiden din for å gi meg tips, påpeker Meister.

- Tror du det blir med denne gangen, eller blir Birken en fast del av sesongopplegget ditt i årene som kommer?

- Det kommer an på hvor sliten jeg blir og på hvor mye jeg skader meg denne gangen.

- Målet mitt er uansett å gjennomføre, legger hun til.

PS! Birkebeinerrittet arrangeres lørdag. Da skal 18.000 mosjonister forsøke ta seg de 94 kilometerne mellom Rena og Lillehammer.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken