- Kroppen min får sjokk hvis jeg slipper meg ned for mye mellom slagene, sier det store svenske langrennshåpet til Aftonbladet.

På vei mot OL-formen
Senest søndag dokumenterte hun at OL-formen virkelig er på vei. På favorittdistansen 10 kilometer skøyting, som også er åpningsøvelsen i OL, ble hun svensk mester med ikke mindre enn 41 sekunders margin til en så sterk løper som Anna Haag.

Både Kalla og treneren Magnus Ingesson har planen klar for å bevare toppformen gjennom hele det to uker lange OL-programmet. I tidligere mesterskap har hun kuttet ned på treningen gjennom konkurranseperioden, men nå skal hun opprettholde både mengde og kvalitet.

Frykter sjokk for kroppen
- Jeg blir i form av å trene mye, forklarer 22-åringen.

- Kroppen min er vant til å være ute flere timer om dagen, og det vil derfor bli et stort sjokk for den om jeg endrer på det. Derfor blir det ikke rolige, timelange økter mellom OL-rennene for å samle krefter, som tidligere, men trening i både halvannen og to timer.

Hun benyttet samme resept under SM-dagene i Piteå, som i tillegg til gullet på 10 kilometer endte med sølv både på sprinten og fellesstarten med skibytte.

Negativt med pauser
Under NM i Stokke var vår gamle mester og nå NRK-ekspert Thomas Alsgaard inne på det samme. Da han ble spurt om Petter Northug eventuelt vil tåle å gå samtlige seks OL-renn, svarte han dette:

- Petter er vant til mange hardøkter i strekk under trening. Så er han i form, er det ikke noe problem med fullt program. Tvert imot kan det virke negativt under et mesterskap å ta pauser. Det kan ta bort spenningen i muskulaturen, og faren for den såkalte brakkesyken stiger. Så det gjelder å holde koken oppe. (ANB)