Nå blir det snart slutt på dette

SPONSORER UT: UFC-figheterne får ikke lenger muligheten til å bære peronlige sponsorlogoer i buret. Fra juli skal alle bære Reebok-shorts. Her er Jon Jones (tidligere Nike) og Alexander Gustafsson (Bad Boy) i aksjon.

SPONSORER UT: UFC-figheterne får ikke lenger muligheten til å bære peronlige sponsorlogoer i buret. Fra juli skal alle bære Reebok-shorts. Her er Jon Jones (tidligere Nike) og Alexander Gustafsson (Bad Boy) i aksjon.

- Vi forandrer sporten nok en gang, sier UFC-eieren.

03.12.14 12:59

På en pressekonferanse tirsdag kveld kunngjorde UFC at MMA-organisasjonen har inngått en seksårsavtale med Reebok.

Fra og med 6. juli 2015 får utøverne ikke lov til å bære sine personlige sponsorers logo, verken i buret, i forbindelse med pressekonferanser, innveiing eller på åpne treninger.

UFC setter også en stopper for bannerne som rulles ut i hjørnet til fighterne før kamp.

Personlige uttrykk
UFC-eier Lorenzo Fertitta er svært fornøyd med å ha den nye utstyrsavtalen i havn.

- Vi forandrer landskapet i sporten enda en gang. Dette har aldri blitt gjort i kampsport tidligere. Sett bort fra TV-rettigheter, er dette den største avtalen vi har gjort noen gang, sier Fertitta til MMAfighting.com.

Fertitta beroliger de som tror at alle kommer til å bruke samme type shorts eller tights i fremtiden. Alle stjernene kommer til å få sitt personlige uttrykk på utstyret de bruker.

- Se for deg Cain Velasquez (tungvektsmester). Han kommer selvsagt til å ha et spesielt utseende på sine klær. Hvor mye det selger i butikkene, vil avgjøre hvor mye han tjener på avtalen, sier Fertitta.

(artikkelen fortsetter under bildet)

NY AVTALE: Matt O'Toole, Swizz Beatz, Frankie Edgar, Ronda Rousey, Chris Weidman, Dana White og Lorenzo Fertitta. Foto: Brad Barket (Afp)


Mellomvektsmester Chris Weidman innrømmer at han var skeptisk i starten, men ble overbevist da han fikk høre om detaljene i avtalen. Weidman, som tok tittelen fra Anderson Silva i fjor sommer, er imidlertid noe bekymret for hva hans personlige sponsorer vil si.

- Man blir først bekymret for at man vil tape penger, men når man hører hva avtalen innebærer, blir man spent. Jeg visste ikke om dette før i dag tidlig og har ikke snakket med Bad Boy (Weidmans sponsor). Det blir rart og jeg er litt lei meg, men dette er et stort steg for UFC.

Rankingen avgjør
UFC-rankingen kommer til å avgjøre hvor mange prosent hver fighter får fra hvert stevne. Tittelholderne tar den største andelen, mens de som er ranket mellom én og fem kommer i neste gruppe. Seks til ti får sin andel, og det samme gjør de som er ranket mellom 11 og 15. Utøverne som ikke er inne på topp-15-rankingen får enda mindre.

Det er blitt uttrykt stor skepsis til at det er journalister som skal avgjøre hvor figherne skal rankes, i og med at det nå vil avgjøre hvor mye de vil tjene. UFC-president Dana White antyder imidlertid at det kommer til å bli forandringer på det før avtalen trer i kraft.

Nyheten om Reebok-avtalen har blitt møtt med blandede følelser i MMA-miljøet. De unge, lovende fighterne er bekymret for at de ikke kan skaffe seg egne sponsorer, som de kan vise fram i kamp og i oppbyggingen til kamp.

Hvor stor avtalen er og hvor mye utøverne får betalt, er imidlertid fremdeles ukjent, og det gjenstår å se hvem som blir vinnere og tapere.

Ifølge UFC-president Dana White kommer ikke organisasjonen til å tjene én dollar på avtalen foreløpig. Han hevder alt skal ut til utøverne.

USIKKER: Nettavisen-blogger Emil Weber Meek drømmer om å fighte i UFC en dag. Han er usikker på hvordan den nye avtalen vil fungere i praksis. Foto: Laurent Sébastien

Meek reagerer
Den norske MMA-utøveren Emil Weber Meek har en drøm om en dag å konkurrere i UFC. Han er litt splittet i synes på den nye avtalen.

- Ved første øyekast synes jeg det høres ut som mer monopol og mer penger til UFC. Når jeg hører Dana White si at alle pengene skal gå til fighterne, kan det være en bedre idé, sier Meek til Nettavisen.

- Siden de ikke nevner hvor mye penger det er snakk om, er det vanskelig å vite om det i det hele tatt er i nærheten av det man kunne tjent tidligere.

Han ser imidlertid noen positive aspekter ved den nye avtalen også.

- Du kommer til å få større utbetaling dersom du har et dårlig management, og det vil visuelt se bedre ut for UFC. Det er også positivt at det er mulig for fightere å ha sponsorer utenom organisasjonen, bare man ikke bruker det i sammenheng med UFC. Det gjør det likevel dessverre mindre attraktivt for f.eks. Under Armour å sponse noen som må bruke Reebok i kamp, mener Meek.

Det er likevel én ting Nettavisen-bloggeren reagerer på.

- Det jeg reagerer mest på er at det blir enorme forskjeller dersom de skal operere med samme system som de gjør med utbetalingene til fighterne. Der ser man enorme forskjeller fra kamp til kamp. Hvis de skal opprettholde den forskjellen, vil de bruke nesten alle midlene sie på tittelkamper og høyt rankede fightere. De på underkortet, som trenger pengene, får smuler.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.