Johannes Høsflot Klæbo var helt overlegen i sprintløypene i Lillehammer, og gikk inn til nok en seier. Til tross for den norske dominansen, så var flere seere misfornøyde både underveis og i etterkant.

Misnøyen skyldes reklamen under TV 2s sending.

Det tok ikke lang tid fra sprinten var i gang til det haglet med kritikk mot TV 2 på deres egen Facebook-side.

Les også: Økte Premier League-priser gjør livet surt for pub-eiere: – Utvilsomt et minusprosjekt

Seerne reagerer både på at det er for hyppige reklamer, i tillegg til at mange er misfornøyde med delt skjerm-formatet, hvor reklamen vises under rennene.

– Skandaløst med all den reklamen, TV 2! Halve løpet blir jo ødelagt av tåpelig reklame, skriver en.

– Det må være noe riv, ruskende galt med gangsynet til TV 2. Det er pinadø mer reklame enn skirenn! Jeg orker ikke å se på dette, skriver en annen.

– Nå må dere ta dere sammen. En ting er at dere har reklame, det forstår jeg. Men hyppighet og varighet er en katastrofe. På 10km i dag fikk dere ikke med dere at Henning gikk i mål!, skriver en annen.

Klagene haglet også inn etter sendingene på fredag.

Blant de utallige klagene var det også noen som hadde tatt til Facebook-siden for å gi skryt til rettighetshaverne, for at de hadde fått inn Petter Northug som ekspertkommentator.

Nettavisen har vært i kontakt med TV 2s pressesjef Jan-Petter Dahl. Han forteller at TV 2 er en reklamebasert kanal, som er avhengige av inntekter for å få økonomien til å gå rundt.

– Vi sender ikke mer reklame enn det loven tillater, som er tolv min per time. Vi sender like mye reklame på dagtid som på kveldstid, og jobber løpende med å plassere reklamen så bra som mulig, sier Dahl til Nettavisen.

Flere reagerte på split-screen løsningen som ble brukt, hvor man til tider måtte se rennene på en mindre skjerm uten kommentatorlyd. Dahl er tydelig på at de ikke vil gå vekk fra den løsningen, som kun de siste årene har blitt lovlig.

– Dette er jo den aller beste løsningen som er, hvor seerne kan følge med på alt samtidig som man viser reklame, konstaterer Dahl.

Les også: Bjørndalen forfjamset over Norges stjerne: – Se på det der!