RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klart for sekunddrama

Foto: Micke Fransson / SCANPIX
Sist oppdatert:
Mads Østberg og Petter Solberg er begge involvert i en sekundstrid av de sjeldneseieren i Rally Sverige.

Fredag bidro forholdene til at det ble store avstander mellom de beste i toppen av årets første VM-rally. Lørdag var situasjonen snudd helt på hodet. Når bare én kort publikumsetappe gjenstår av dagens kjøring, tyder alt på at publikum kan glede seg til en thrilleravslutning søndag.

Bare 15 sekunder skiller de fem beste etter like mange kjørte fartsprøver i de svenske skoger. To nordmenn er involvert i den spennende kampen om seieren – Petter Solberg og Mads Østberg.

Leder rallyet gjør finske Mikko Hirvonen.

Vanskelige forhold
Det har ikke vært noen fordel å kjøre først på veiene i Sverige denne helgen. Rallykongen Sebastien Loeb ble hardt straffet for det fredag, og lørdag var det Mads Østberg som måtte brøyte vei. Østfoldingen ledet etter fredagens kjøring.

Østberg har ikke overraskende tapt tid gjennom store deler av lørdagen, men klarer seg likevel meget bra. Mikko Hirvonen overtok ledelsen i rallyet før førerne skulle på service etter halvkjørt dag, men deretter holdt Østberg godt stand.

Etter åtte av lørdagens ni fartsprøver er det norske håpet nummer to – bare 7,5 sekunder bak ledende Mikko Hirvonen.

- Det har vært fryktelig vanskelig å kjøre i enkelte områder, men jeg har tapt mindre tid enn jeg hadde ventet, sa Mads Østberg til wrc.com da han var inne til service etter halvkjørt dag.

Solberg jager teten
Petter Solberg har lørdag vært blant de aller raskeste i Sverige og øyner muligheten til å gjøre det helt store foran avslutningen.

Lillebror Solberg var tredjemann etter fredagens etapper i årets første VM-runde i rally – og hadde over 40 sekunder fram til de beste. Etter åtte av ni fartsprøver lørdag innehar spydebergingen samme plassering. Og enda bedre: Avstanden fram til lederen har krympet betraktelig – til 9,9 sekunder. Petter er helt åpenbart i siget.

Solberg har hevdet seg godt i toppen på alle lørdagens etapper – og vant blant annet den siste før bilene skulle på service.

- Dette er utrolig moro. Jeg fikk et slag på bakhjulet mot slutten, men tapte ikke altfor mye tid. Nå er alt mulig, og jeg skal fortsette å pushe, sa han til wrc.com etter målgang på etappe nummer 11.

Samtidig ble østfoldingen ilagt ti sekunders straff for å ha kommet ett minutt for sent til etappe nummer ti. Dermed kunne han vært enda nærmere teten.

Jari-Matti Latvala og Sebastien Ogier er henholdsvis nummer fire og fem sammenlagt i øyeblikket. Bare 11 og 14 sekunder bak Hirvonen.

Henning rullet
For Henning Solberg startet andre dag av Rally Sverige på verst tenkelige måte. Storebror i Solberg-familien var blant førerne som imponerte aller mest på fredagens seks fartsprøver i de svenske skoger. Nærmest uten å ha testet bilen i forkant var han på pallen to ganger – og endte dagen som femtemann sammenlagt.

Dag to skulle ikke gå like bra. Allerede før kjøringen startet, var problemene i gang. På vei til serviceområdet i forkant av dagens første prøve, fikk Solberg trøbbel med servostyringen. Mekanikerne jobbet iherdig med å utbedre problemet, men det norske håpet var likevel fire minutter for sen til start på åpningsetappen.

Sånt blir det tidsstraff av. Og kanskje følte storebror Solberg at han måtte prøve å ta igjen noe av det tapte ute i skogen. Det endte i hvert fall med forsøket. Til mål kom han nemlig aldri.

- Henning gikk rundt cirka to kilometer inn på etappen. Vi kjenner ikke detaljene rundt hva som skjedde før de kommer til serviceområdet, men de er begge (Henning og kartleser Ilka Minor) uskadde, sier Ford-sjef Malcolm Wilson til wrc.com. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere