RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: EPA/Scanpix

Kobe Bryant og Nike i våpentrøbbel

Sist oppdatert:
Basketballstjernen og utstyrsprodusenten har laget en reklame de høye herrer i NBA ikke liker.

Det var i desember at det ble avslørt at Washington Wizards-spilleren Gilbert Arenas ofte hadde med seg våpen i garderoben på kamp. Avsløringen kom etter at Arenas og lagkamerat Javaris Crittenton hadde en disputt angående gjeld fra gambling, og de uladde våpnene ble tatt fram under konfrontasjonen.

Dette førte til politisak, og mye negativ oppmerksomhet rundt den amerikanske basketligaen, NBA. Og er det noe NBA-direktør David Stern ikke liker, så er det negativ oppmerksomhet.

For det har vært nok av negative episoder i amerikansk proffidrett de siste årene, og med svakere økonomiske tider og færre sponsorer er imagebeskyttelse noe av det viktigste Stern gjør for tiden.

Derfor ble Arenas suspendert på ubestemt tid, samtidig som han risikerer fengselsstraff for å bære våpen uten tillatelse.

Men så spør du kanskje hva dette har med Kobe Bryant og utstyrsprodusenten Nike å gjøre?

Prepare for combat
Vel, de siste årene har det utkrystallisert seg to superstjerner på et eget nivå i NBA. Kobe Bryant, den mangeårige stjernen på Los Angeles Lakers, og Lebron James, Cleveland Cavaliers egen konge.

Og begge har Nike som sin sponsor. Noe Nike vet å utnytte.

Men denne gangen var de kanskje ikke like heldige i sin utnyttelse.

For i en tosiders annonse, publisert i noen av de største sportsmagasinene i USA, stiller James og Bryant på hver sin side, under slagordet «Prepare for combat» (Gjør klar til kamp). Til begge spillerne følger også et sitat og det er Bryants sitat som nå vekker harme i NBA.

For Bryants sitat er: «I’ll do whatever it takes to win games. I don’t leave anything in the chamber» eller på norsk «Jeg gjør hva som helst for å vinne. Jeg etterlater ingenting i magasinet». Magasinet, eller chamber, er i denne sammenhengen kammeret på et våpen.

Da skjønner man kanskje hvorfor David Stern ikke akkurat var fornøyd med at denne annonsen kom ut samme uke som Gilbert Arenas og Javaris Crittenton ble suspendert ut sesongen?

Upassende?
- Vi fikk ingen varsel om denne annonsen. Vi synes den er upassende, sier Tim Frank, en talsmann for NBA.

Nike på sin side nekter å legge seg helt flate.

«Nike-annonsen med Kobe Bryant var ment å illustrere hans oppofrende spillestil på banen. Det er en referanse som er ofte brukt i forhold til å skyte en basketball og intensjonen var ikke å støte noen.»

Bryant på sin side legger seg flat.

- Annonsen ble gjort for flere måneder siden, før våpensaken kom ut, sier Bryant ifølge ESPN.

- Det er helt klart et sensitivt tema med tanke på den siste tids hendelser. Det er definitivt upassende og jeg har meddelt dette til mine forretningspartnere.

- Ingeting med våpen å gjøre
Men mens Bryant tar kritikk for annonsen, tar den andre halvdelen av annonsen, Lebron James, Kobe i forsvar.

-Det har ingenting i det hele tatt å gjøre med våpen, sier James.

-Det er veldig enkelt. For noen å i det hele tatt antyde det. Det er et basketballuttrykk. Å forsøke å trekke fram Kobe og si at han refererer til våpen er helt på trynet.

Og i Norge ville nok de fleste trukket på skuldrene av dette, men i USA er de høye herrer livredd for å støte noen. For disse noen er en del av markedet. Det markedet som sørger for at de tjener penger.

Så spørs det om kritikken mot annonsen sørger for at Kobe og Nikes markedsverdi synker, eller om den økte omtalen bare bidrar til enda mer penger i kassa.

Sjekk siste sportsnytt her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere