RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kristoffer Øverli Andersen (www.procycling.no)

Kristoff: - Jeg la på meg syv kilo i ferien

Sist oppdatert:
Les hvordan Alexander Kristoff skal bli en enda bedre syklist i 2014.

Alexander Kristoff startet denne uken sesongoppkjøringen mot neste sesong etter en måneds ferie, men etter pausen fra sykkelsetet var det en tung start for 26-åringen.

- Den første uken etter ferien er alltid et slit. Jeg la på meg syv kilo i USA, så nå må feriekiloene vekk, sier Alexander Kristoff til Rogalands Avis' papirutgave torsdag.

Katjusja-syklisten ladet batteriene etter sesongen i Key West og Miami sammen med familien, og kiloene kom ikke overraskende på Kristoff.

- Det skjer hvert år. Sesongen slutter, jeg drar på ferie og vekta øker med sju-åtte kilo. Jeg spiser nødvendigvis ikke så mye mer, men mange faktorer spiller inn, sier Kristoff videre.

Styrketrening
Kristoffs trener, Stein Ørn, er ikke bekymret for vektøkningen til eleven, som sier det hovedsakelig er væske og ikke fett som gjør utslag på vekta.

- Jeg tror ikke han har lagt på seg så mye fett. Det skjer heldigvis ikke så fort. Han har nok mer sukker i kroppen, som binder mye vann, enn vanlig, sier Stein Ørn til procycling.no.

Sammen har de lagt treningsplanen for grunntreningsperioden som venter Kristoff fram mot jul. Fellesnevneren er styrketrening og atter styrketrening.

- Vi trener mye styrketrening med vekter og på sykkelen fra sesongen er slutt til treningsleirene starter i desember. Det er mange måter å trene styrketrening på, men vi har hovedvekt på så mye så mye frivekter som mulig i tillegg til at vi kjører intervaller på sykkel med lav frekvens og høy motstand, sier Ørn.

Ørn legger også til viktigheten av å bruke sykkelen samtidig som man trener tung styrketrening.

- Vi bruker sykkelen ved siden av styrketreningen for å tilpasse musklene den styrketreningen vi gjør med vekter. Det er viktig å holde tråkkbevegelsen ved like. Det gjør vi blant annet med nevnte intervaller, sier Ørn.

Løfter 200 kilo i knebøy
Treneren sier de har brukt denne typen styrketrening siden Kristoff var 12-13 år. Han sier det har fungert bra for Kristoff, men at mange andre toppspurtere trener med tunge vekter gjennom hele året.

- Jeg vet at for eksempel André Greipel kjører tunge økter på styrkesalen gjennom hele året. Det krever mye restitusjon og tilvenning å trene på den måten, og det er ikke noe vi har prøvd ut. Vi har heller en intens periode nå. Vi starter ganske rolig med lav vektmotstand, men øker raskt belastningen fort. Før Alexander drar på første treningsleir i desember, løfter han 200 kilo i knebøy, sier Stein Ørn.

Debuterer i Qatar
Selv om det ennå er lenge til sesongstart, sier Kristoff at han ikke syns grunntreningen er et ork.

- Jeg er toppmotivert, spesielt med tanke på at jeg hadde min beste sesong i år. Nå er selvfølgelig målet å bli enda bedre i 2014, sier Kristoff til Rogalands Avis.

Kristoff møter Katjusja-laget for å fastlegge sesongplanen neste uke. Det er allerede klart at Alexander Kristoff sesongdebuterer i Tour of Qatar på nyåret, og Stein Ørn sier det blir få endringer fra årets terminliste.

- Sesongen kommer til å se veldig lik ut som i år. Klassikersesongen blir sannsynligvis lik som i fjor. Mot Tour de France skal han kjøre proffrittene i Norge i tillegg til Sveits rundt som en del av oppkjøringen, sier Ørn, som allerede har pekt ut at de første etappene av Tour de France passer Kristoff som hånd i hanske.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere