RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Langli åpner opp smørebua

Sist oppdatert:
BEITOSTØLEN (TV 2 Nettavisen): Den nyansatte smøresjefen Terje Langli har lagt fjorårets bråk langt vekk. Nå vil han åpne de tidligere så stengte dørene i smørebuene.

For Norge vil tilbake til posisjonen som en av de beste nasjonene på smøring av ski. Den posisjonen hadde Norge i store deler av 1990-tallet, men etter hvert har andre nasjoner både tatt igjen og gått forbi.

Nye metoder
Terje Langli står i spissen for ti smørere som skal sørge for at norske langrennsløpere skal være best mulig utrustet på utstyrssiden denne vinteren. Og teamet har tatt i bruk nye metoder for å oppnå best mulige resultater.

- Vi har skaffet oss et transportabelt varmekammer, som gjør at vi kan spare masse tid. I stedet for å varme inn glider mange ganger, lar vi nå skiene ligge med flytende glider i kammeret i mange timer. Slik at porene i skiene blir skikkelig mettet.

- Det sparer oss for mye tid, og resultatet er like godt som ved tidligere manuell behandling. En smører kunne før klare å grunnpreparere maks ti par ski om dagen. Nå kan han i prinsippet klare 50-60 om dagen, forteller Langli.

Må tåle spørsmål
Smøreteamet vil denne sesongen åpne mer opp for mediene i smørebuene. Uten at de dermed vil gi slipp på de innerste hemmelighetene.

- Vi må tåle å få spørsmål hvis det har gått dårlig en dag, og årsaken ligger på feil ski- eller smørevalg, sier Langli.

Teamet har testet ut mange hundre par ski gjennom sommeren og høsten. Målet er å komme ned i ti par ski for hver stilart for hver løper. Det regner teamet med å greie i løpet av kort tid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere