*Nettavisen* Sport.

Lund Svindal lanserte miljøvennelig klesmerke

NY KOLLEKSJON: Aksel Lund Svindal lanserte klesmerket «Geater Than A» på DogA i Oslo. Foto: Jan Olav Nesvold (Bildbyrån)

Superalpinisten viste fram «Greater Than A»

29.01.18 23:01

Mandag lanserte alpinisten Aksel Lund Svindal det nye, miljøvennlige klesmerket «Greater Than A» på DogA i Oslo, skriver Frediksstad Blad.

- Dette var spennende! Jeg er superhappy. Jeg har vært mye ute og reist de siste dagene, og har ikke fått tatt hånd om de siste detaljene, men er veldig fornøyd. Jeg har vært ganske rolig, men sånn går det når du jobber med bra folk, sier Aksel Lund Svindal til Fredriksstad Blad.

- Tauet ham inn fra Fredrikstad

Helt sentralt står Hans Erik Syversen og hans familiebedrift Syversen AS fra Fredrikstad. De har utviklet og skal selge undertøyskolleksjonen, som utgjør en stor del av klesmerket.

Selskapet driver stort innen klesdistribusjon i Norge, og har blant annet merker som Oroblu, Calvin Klein, Muchachomalo og DKNY.

Nå kan de også skrive opp Lund Svindals merke på lista.

- Det er et veldig bra oppdrag for oss på mange måter. Vi i Syversen AS har fått mange nye utfordringer, og spesielt miljøperspektivet har vært spennende, sier Hans Erik Syversen.

Lund Svindal legger ikke skjul på at det å få med Syversen på laget til sin nye kleskolleksjon var viktig.

- Jeg fikk høre ganske tidlig at det var en kar som var rå på undertøy i Norge, og det var han karen her, sier Svindal og peker på Syversen.

- Så da gjorde vi oss så lekre vi bare kunne og tauet ham inn fra Fredrikstad, legger han til og ler.

Se bilder fra lanseringen i karusellen under:

Klikk på bildet for å forstørre.

- Ideen er å ikke lage søppel

Det er ikke noen vanlig kleskolleksjon Lund Svindal lanserer.

- Jeg har vært tydelig på, om vi skulle gjøre noe, at det skulle det være noe mer enn å bare lage klær. Så fikk jeg med en gjeng på de tankene. Og vi har som mål å lage klær som er et bærekraftig alternativ. Vi er ikke perfekt på noen som helst måte, men vi har grunnprinsipper om at dette skal være veldig bra, og ikke minst at vi alltid skal bli bedre, sier han.

- Ideen er å ikke lage søppel. Klærne skal vare lenge. Så kan det enten resirkuleres som plastikk, eller som mesteparten av våre klær som er av biologisk materiale, til jord ganske kjapt, forklarer han.

Opp mot 400 kroner for en boksershorts

- Målet har vært å lage fete klær og undertøy som ikke skader planeten. Aksel er vant til å sette seg høye mål, og dette er intet unntak, sier Hans Erik Syversen.

Tirsdag lanseres kleskolleksjonen i 72 butikker i Norge. Da er det både vanlig fritidstøy og undertøy som kommer. Det er spesielt utvalgte butikker som skal selge produktene.

En trøye kommer til å koste et sted mellom 400–500 kroner, mens du må ut med mellom 275 og 400 kroner for en boksershorts.

Kolleksjonen som ble lansert mandag kveld kommer først til høsten.

- Vi gjør alt vi kan for å finne miljøvennlige løsninger på alt fra emballasje, transport og materialer. Vi lover ikke at alt er perfekt, men at vi gjør så godt vi kan. Mye i motebransjen produseres på en dårlig måte og brukes lite eller ingenting før det kastes. Men vi har et mål om at det skal være sirkulært. At man kan gjenvinne klærne på samme måte som med papir, flasker og plast, forklarer Syversen.

- Kun rått med suksess

Syversen trekker frem kapasiteten til alpinstjernen:

- Merkevaren Aksel Lund Svindal er stor og gir bred rekkevidde. Men samtidig har han vært sterkt involvert hele veien og veldig «hands on". Da jeg møtte ham første gang hadde jeg med en ryggsekk full av brukte underbukser, og han var interessert fra første sekund. Han har engasjert seg i alt fra design til emballasje.

- Jeg fikk en melding av Svindal på Snapchat sent en kveld før helgen. Da satt han og skrev på tekster til lanseringen. Bare et par dager senere skulle han være med på et renn. Svindal har enormt stor kapasitet, er belest og en smart fyr. Derfor vil jeg si at personligheten hans er mer verdifull enn merkevaren, sier Syversen.

Ifølge Dagens Næringsliv ble alpinisten for ti år siden inspirert da han leste biografien om Yvon Chouinard, gründeren bak Patagonia. Klesmerket gjør suksess med bærekraftig mote.

- Det er kun rått dersom det blir en suksess. Det er ikke noe rått om vi ikke kan sitte og prate her om to år, sier Aksel Lund Svindal i dette DN-intervjuet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.