RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lykkes Merida i kampen mot klokka?

Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)
Sist oppdatert:
UTSTYR: - Det mest intense jeg har vært med på, sier sjefsdesigneren.

Merida er et sykkelmerke som i lang tid har blitt assosiert hovedsakelig med terrengsykling. Som merkevare har de imidlertid en visjon om å kunne selge en sykkel til absolutt alle som ønsker å sykle, uansett behov. Nettopp derfor har de viet mye av sin oppmerksomhet til landeveien de siste årene, et fokus som nå har begynt å bære frukter for den tysktaiwanske produsenten.

I år sponser de for første gang et lag på sykkelsportens øverste nivå. Tradisjonsrike Lampre er laget som skal gi Merida et navn innen landeveissyklingens konservative verden. Som italienere flest har de imidlertid aldri hatt noen stor kultur for å sykle fort i kampen mot klokken, noe Merida ønsker å endre med sin ankomst i teamet.

NB! Se flere bilder av sykkelen under denne artikkelen!

Da Lampre-Merida-laget ble lansert på Mallorca tidligere denne måneden, fikk man også presentert verdensnyheten Warp TT. - Verdensnyhet, stusser du kanskje? Og det med rette, dette var jo tross alt en sykkel som var i salg i norske butikker i fjor, men i henhold til UCI’s nye reglement ville den ikke vært lovlig i 2013. Faktum er at Merida kastet alle gamle tegninger da de begynte arbeidet med den nye temposykkelen, men de valgte å beholde deler av det gamle navnet. Merida Time Warp Team (2012-modellen) var kanskje den mest suksessfulle temposykkelen på norsk jord i fjor, med NM-gull for både senior og junior, samt VM-gull for junior.

Sjefsdesigner, Juergen Falke, omtaler den ti måneder lange prosessen som den mest intense han noensinne har vært med på i løpet av sine 12 år hos Merida.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SIMPEL BREMS? Warp TT sett forfra, legg spesielt merke til forbremsen og den vide gaffelen.
SIMPEL BREMS? Warp TT sett forfra, legg spesielt merke til forbremsen og den vide gaffelen.

Resultatet må kunne sies å være vellykket, ikke bare er den UCI-godkjent, men ifølge Merida er dette også markedets aller raskeste sykkel dersom vinden kommer rett forfra (0 vind). Når vinden angriper fra andre vinkler er den ikke raskest, men fortsatt helt der oppe.

Falke og resten av ingeniørteamet tilbrakte store deler av de ti månedene i vindtunnelen, hvor de eksperimenterte med en rekke forskjellige rør og styrer. Til deres store overraskelse ga betydelige endringer av underrøret liten effekt på sykkelens aerodynamikk, der det var mest å hente var faktisk på noe så trivielt som utformingen av styret.

Under presentasjonen av sykkelen påpekte Merida selv at det er deler av sykkelen som kan ligne på andre merkers toppmodeller, spesielt BMC Timemachine (bak) og Specialized Shiv (foran). Kanskje ikke så rart med tanke på at Merida bruker samme leverandør av karbonfiber som BMC, og at de eier hele 49 prosent av Specialized. Likhetstrekkene forklares med at det tross alt finnes begrensninger i forhold til hvor mange ulike måter det er mulig å designe de raskeste temposyklene på – kruttet er allerede oppfunnet!

LITE MERKE: STOR BETYDNING: Her er det synlige beviset på at Warp TT er UCI-godkjent.
LITE MERKE: STOR BETYDNING: Her er det synlige beviset på at Warp TT er UCI-godkjent.

Merida valgte som nevnt å investere store deler av tiden sin i utviklingen av styret på den nye Warp TT. Her har de bygget inn en funksjon de kaller «modular head» som gjør det mulig å forlenge styrerøret med enten 30 eller 60 millimeter, dersom man trenger å få fronten høyere for å oppnå en optimal posisjon. Dermed kan man få tre forskjellige høyder på styret i hver enkelt størrelse. Ved ikke å bruke vanlige spacere får man et stivere og mer aerodynamisk oppsett, noe som minner om 3D-headtube systemet Argon18 benytter seg av på sine landeveismodeller. Stemmet, som er designet av sveitseren Andi Muff, gjør det mulig å justere mellom 90, 100 og 110 millimeters lengde, og her er naturligvis kabler og wire ledet pent på innsiden for minst mulig luftmotstand og et rent utseende.

Etter pressekonferansen benyttet vi anledningen til å stille sjefsdesigner Falke et par spørsmål:

procycling.no: Hva er dere aller mest fornøyd med på den nye sykkelen?

J. Falke: Der må jeg nok svare styret. Vi har klart å lage et svært aerodynamisk styre som samtidig gir meget gode justeringsmuligheter, slik at hver rytter kan finne sin optimale posisjon, noe som faktisk er det aller viktigste om man skal sykle fort på tempo.

SJEKKER UT LANDEVEISMODELLEN: procycling.nos utstyrsjournalist i samtale med Juergen Falke under Meridas lansering i Alcudia.
SJEKKER UT LANDEVEISMODELLEN: procycling.nos utstyrsjournalist i samtale med Juergen Falke under Meridas lansering i Alcudia.

procycling.no: Dere har gjennomgående valgt svært innovative løsninger på hele sykkelen, bortsett fra forbremsen som ser helt tradisjonell ut. Hvorfor har dere valgt å la den være som den er?

J. Falke: Det stemmer, og jeg skjønner at det kan virke rart. Tidlig i utviklingsfasen prøvde vi ut tre forskjellige bremseoppsett i vindtunnelen. Et oppsett uten forbrems, som tilsvarer en forbrems gjemt i gaffelen, et med en hydraulisk Magura (RT8)-brems som på Cervélo P5, og et med en vanlig Shimano Dura-Ace brems. I utgangspunktet var vi sikre på at de to første oppsettene skulle vise seg som de klart beste, men da vi kom i vindtunnelen ble vi svært overrasket. Forskjellen mellom de tre ulike oppsettene var bare 1,5 watt, altså omtrent ingenting. Vi valgte likevel å gi våre teamryttere muligheten til å velge, og de var enstemmige i sitt valg av en konvensjonell Dura-Ace brems, fordi det gir mulighet til å gire med hånden på bremsen når man har Di2.

procycling.no: Er det noe annet du vil trekke fram som ikke kom fram på pressekonferansen?

J. Falke: Ja, en annen del av sykkelen jeg ikke nevnte, men som vi også har jobbet svært mye med er gaffelen. Den er svært bred hele veien fra styrerøret, noe som gir god aerodynamikk uansett hvilket hjulsett man benytter seg av. Andre produsenter har gafler som må matches med spesielle hjul for å gi gode resultater i vindtunnelen, mens vår gaffel gir gode resultater med alle typer hjul. I tillegg er sykkelen klargjort for både elektronisk og mekanisk giring.

Etter alt å dømme kan altså ikke Reidar Borgersen skylde på utstyret dersom han ikke skulle lykkes i å forsvare sin norgesmestertittel i Grimstad til sommeren, i alle fall ikke om vinden skulle blåse rett forfra!

Ps! I forbindelse med brosteinsklassikerne vil det også lanseres en egen sykkel, baser på komfortraceren Ride. Til årets første Grand Tour, Giro D’Italia, vil laget stille med en ny utgave av aeroraceren Reacto, som allerede brukes av Filippo Pozzato og Alessandro Petacchi.

(Under følger flere bilder av Merida Warp TT - trykk på bildet for større versjon!)

FRA SKISSE TIL VERDENSNYHET: Slik så den første 3D-skissen til Merida Warp TT ut.
FRA SKISSE TIL VERDENSNYHET: Slik så den første 3D-skissen til Merida Warp TT ut.

BORGERSENS NYE DONING: Han har ikke fått den ennå, men Reidar Borgersen så sin nye temposykkel for første gang under Joker Meridas samling på Mallorca i starten av februar.
BORGERSENS NYE DONING: Han har ikke fått den ennå, men Reidar Borgersen så sin nye temposykkel for første gang under Joker Meridas samling på Mallorca i starten av februar.

TOK EN NÆRMERE TITT: Peter Andreas Prydz Gørbitz fikk viktig info om den nye Merida Warp TT og prøvesyklet den nye landeveismodellen på Mallorca.
TOK EN NÆRMERE TITT: Peter Andreas Prydz Gørbitz fikk viktig info om den nye Merida Warp TT og prøvesyklet den nye landeveismodellen på Mallorca.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere