RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mangler millioner for å nå toppen

(foto: scanpix)
Sist oppdatert:
Finn Aamodt er godt fornøyd med den nye sponsoravtalen til skøyteforbundet, men mangler fortsatt millionbeløp før han kan skape verdens beste skøytelag.

Norges Skøyteforbund (NSF) signerte tirsdag en sponsoravtale med en totalverdi på 2,6 millioner kroner over en treårsperiode.

Skal bli verdens ledende
- Vi har som mål å bli verdens ledende skøytenasjon. Det koster 3,5 til 4 millioner kroner i året. Da er alt optimalisert. I dag er vi på en tredel av det, sier sportssjef Finn Aamodt til NTB.

- Vi er på god vei mot målet med den nye avtalen. Vi har nok penger til å prestere nå, men hvis vi skal bli verdens beste skøytenasjon trenger vi mer, sier Aamodt.

- Hvor lang tid tar det å skape en ledende skøytenasjon?

- Det tar fra tre til seks år, og jeg har stor tro på at vi skal klare det.

Penger og ekspertise
Det er Cerealia Foods med sine frokostblandinger som har inngått den nye avtalen med NSF. I tillegg til 2,6 millioner kroner skal selskapet bistå skøytelandslaget med produkter og ernæringsekspertise.

- Vi ønsker samarbeidspartnere som går i interaksjon med oss. Skøyteløpere trener veldig hardt og trenger et godt kosthold, og ikke minst god kunnskap om det. Denne avtalen er også viktig for neste generasjon skøyteløpere. De må lære seg til å ha et riktig kosthold, mener Aamodt.

Terje Andersen beskrev den nye sponsoravtalen som starten på "nye Norge" tirsdag. Lasse Sætre håper skøytepresidenten har rett, og at bildene av Bente Skari, Bjørn Dæhlie og Thomas Alsgaard på baksiden av kornproduktene til sponsoren snart blir byttet ut.

Åpner for generalsponsor
- Det er vel på tide at det kommer bilder av noen som fortsatt er aktive, fleipet han under pressekonferansen på Toppidrettssenteret i Oslo.

Andersen forteller at skøyteforbundet har en åpning for en generalsponsor. Det er en veldig tung sponsor som nærmest kjøper hele laget. Under dette nivået kommer hovedsponsoren, og under der igjen forbundssponsor. Cerealia Foods er en forbundssponsor, og foreløpig den eneste store avtalen som er på plass.

Landslagstrener Peter Mueller er godt vant når det kommer til penger. Da han trente det nederlandske laget Spaar Select hadde han et budsjett på nærmere 7 millioner euro, som tilsvarer 60 millioner kroner (!).

Sovepute
- Det kan fort bli en sovepute. Det er ingen vits å være styrtrike, mener Aamodt. Mueller er helt enig.

- Det var ekstremt i Nederland. Vi reiste på businessklasse og hadde de beste treningssamlingene du kan tenke deg. Det gjorde utøverne bortskjemte, forteller han til NTB.

Terje Andersen sier at det sportslige tilbudet til utøverne nå står i høysetet, men innrømmer at han drømmer om å dele ut mer penger. I dag har utøverne dårlige bonusvilkår, og de står helt uten stipender fra forbundet.

Først når flere sponsorkontrakter er undertegnet kommer stipendene.

- Det stemmer at løperstipendene ikke er på plass. Det betyr at jeg må finansiere hverdagen med to personlige sponsorer. Jeg har fått på plass den ene, men mangler den andre. Et slikt stipend er viktig for meg, så jeg håper det kommer på plass, sier Sætre til NTB.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere