Gå til sidens hovedinnhold

Måtte tigge hjul hos konkurrentene

Utsyrsbråk endte med at ryttere sto av ritt i ren frustrasjon.

Onsdag morgen fortalte procycling.no at Aike Visbeek, sportsdirektør i Team People4you, er villig til å gå rettens vei for å få sponsorpenger han mener Emil og Espen Unaas skylder.

Nederlenderen har ansatt advokat for å få utbetalt 190.000 kroner. Penger han mener sykkelbrødrene ikke videreformidlet fra hovedsponsorat i sykkellaget Team People4you-Unaas Cycling.

Les også: Føler seg lurt av norske sykkelbrødre

I tillegg til å sitte på sponsorpengene fra People4you, skulle Unaas være utstyrsleverandør for det norsksvenske sykkellaget. Ansvaret delte de med svenske Odex, men den norske duoen skulle i tillegg sørge for hjul og øvrige komponenter til rytterne.

Måtte låne sjefens egen sykkel
Ifølge flere kilder procycling.no har snakket med var rytterne lovet nye 2013-sykler til lagets første treningssamling i januar. Med unntak av noen få utstillingsmodeller kom ikke de nye syklene i tide til å innfri lovnaden. Brukte og ubrukte 2012-sykler ble erstatningen, med ny beskjed om at alt av utstyr skulle være i orden til neste treningssamling.

Også i fortsettelsen lot syklene vente på seg. Odex leverte 21 sykkelrammer i starten av mars, men likevel opplevde et flertall av rytterne procycling.no har snakket med, at 2013-syklene ikke kom før de gamle rammene gikk i stykker. Da var det Odex som fylte på med nye rammer.

Foran lagets andre treningsleir i spanske Benicàssim var det fortsatt mange som sto uten ny sykkel og laget manglet i tillegg hjulsett. Planen var at Unaas skulle sende av gårde en last med nye sykler og utstyr.

Brødrene hadde ikke anledning til å kjøre ned utstyret til treningsleiren selv. Far til en av lagets ryttere påtok seg jobben med å kjøre utstyret fra Unaas ned til en av lagets sportsdirektører i Sverige.

Lederen fikk sjokk da han åpnet tilhengeren. Der var det etter det procycling.no erfarer kun fem nye sykler (tre temposykler og to landeveissykler), i tillegg til en del brukte. Det var også en god del sykkelkomponenter, noen nye seter og kassetter - men ingen hjul.

Treningsleiren gikk ikke videre bra. procycling.no er kjent med at ryttere ikke stolte nok på utstyret til å gjennomføre spurttrening på det. Spurtøktene ble istedenfor utført på en privat sykkel en av lederne hadde tatt med på leiren. Den ble bygget om for å passe rytterne. Den samme sykkelen skal ha fulgt laget i flere ritt som en av få reservesykler.

Dramatikk foran sesongstarten
I starten av mars begynte rittsesongen for People4you-laget. De stilte til start i etapperittet Driedaagse van West-Vlaanderen mot profflag som FDJ, Argos, RadioShack og Omega Pharma-Quick Step.

Laget hadde oppholdt seg i Belgia etter deres andre treningsleir og slet med slitte hjul før rittstart. Den sportslige ledelsen i laget pushet Unaas for å få de nødvendige hjulene på plass, men tiden begynte å bli knapp. En av lederne hadde samlet inn hjul gjennom sin lokale klubb i Sverige og kjørt dem ned til Belgia, for å forsikre seg om at laget kunne stille til start.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Samtidig ble lagledelsen enige med Unaas om å frakte ekstra hjul i sykkelkofferter med de norske rytterne Jo Kogstad Ringheim og Sebastian Ferner Johansen, da de skulle fly fra Norge. Planen var å stoppe innom Unaas lokaler på vei til flyplassen, men utstyrsleverandøren hadde ikke lasten klar. Ifølge dem selv var årsaken at underleverandører hadde levert komponenter sent.

Historien endte med at Unaas fløy ned til Belgia med utstyret, dagen før rittet startet. De avviser at det var en krisetur.

- Vi syntes det var en fin tur å ta. Planen var å filme litt og treffe laget. Det var et viktig ritt og samtidig manglet det fortsatt noen sponsorer, så vi tenkte det var en god anledning til å ta et møte, sier Unaas-brødrene til procycling.no.

Sykkelbrødrene bekrefter at utstyrssituasjonen var prekær.

- Hjulene var dårligere enn vi hadde trodd. De var ikke gode nok. Vi var overrasket over å se at hjulene ikke var gjort noe med under oppholdet i Belgia. Etter å ha bodd der i en måned var utstyret kjørt i stykker, mener de.

Svensk mester kjøpte egne hjul
Utover sesongen fortsatte utstyrstrøbbelet. procycling.no vet at sportssjef Aike Visbeek flere ganger pekte på problemer med utstyret i interne mail. Til slutt tok noen av rytterne saken i egne hender.

Svenske Philip Lindau tok med seg hjulene til en svensk ekspert i håp om å få hjelp.

- Han mente at hjulene var helt feil bygd. Han hadde sett på spenningen i hjulet og funnet ut at de ikke var stive nok, sier svensken til procycling.no.

Lagkamerat Michael Olsson tok det et skritt videre. Etter Glava Tour betalt han av egen lomme for et helt nytt hjulsett.

- Hjulene jeg fikk av laget var ikke de beste jeg har kjørt på. Da jeg tråkket til responderte de ikke like bra som jeg var vant til. Derfor valgte jeg å kjøpe et par hjul, for å ha noen som passet, sier Olsson til procycling.no.

- Føles det riktig at du måtte legge ut?

- Sett i ettertid synes jeg ikke det var så bra. Men i år var ikke ting slik man håpet, og det var kjedelig. Jeg forøkte å gjøre det beste ut av det. Vi hadde noen treningshjul, men det var ikke nok til alle. Jeg kjøpte noen egne, så kunne noen andre få de hjulene vi hadde.

De private hjulene brukte svensken stort sett resten av sesongen, og det var de han vant det svenske mesterskapet på.

Måtte tigge etter hjul
Til tross for flere problemer kjørte laget inn gode resultater. Blant annet markerte laget seg i Arctic Race of Norway med to topp ti-plasseringer ved Jo Kogstad Ringheim. Da brukte sportsdirektør Aike Visbeek sine kontakter i Argos-Shimano til å få låne hjul fra profflaget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ett år med utstyrsbråk toppet seg i det som ble sesongens siste ritt, Tour des Fjords. Igjen manglet People4you-laget hjul til å starte rittet. Etter å ha gått den ydmykende runden og spurt andre lag om å få låne utstyr, endte det til slutt opp med at laget startet på en blanding av Unaas-hjul og hjul fra nøytral service.

Enkelte ryttere slet så mye med utstyret at de valgte å bryte rittet i ren frustrasjon.

- De ønsket ikke å være noen forsøkskaniner
De norske sykkelbrødrene påstår at de har levert alt de skal av utstyr, og mener problemene gjennom sesongen skyldes dårlig vedlikehold.

- Problemet er at det ikke har vært noen mekaniker mellom rittene, som kan rette opp hjul når de blir skjeve eller bytte ut eiker som går i stykker, sier Espen Unaas til procycling.no

- Dessuten har vi lidd under mangel av en base for utstyret. Vi har ikke visst hva laget har hatt av utstyr og hva som har manglet. Det har vært veldig mange ritt og mye reising. Det er lett å skylde på oss for det, men vi har spurt 10-12 ganger om å få utstyret hit. Vi synes det er dumt at vi får skylden for dette.

Nordmennene tar likevel litt kritikk når det kommer til hjulene.

- Det vi gjorde feil var at vi prøvde ut noen nye modeller på laget. Det var ingen god idé. Dette er ryttere som dedikerer livet sitt til sykkel, da er de ikke villig til å være noen forsøkskaniner, sier Espen Unaas.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen