*Nettavisen* Sport.

Med Gino bak rattet

Foto: Jarle Fredagsvik (procycling.no)

Procycling.no gir deg et unikt innblikk i sportsdirektør Gino van Oudenhoves verden.

05.06.10 11:20

DRAMMEN/VIKERSUND (procycling.no): Forventningsfull som en liten guttunge, dukket jeg opp på torget i Drammen ved 11-tiden, fredag formiddag.

En plass i sportsdirektørbilen til Team Joker Bianchi hadde nemlig blitt reservert til procycling.no. Med Gino van Oudenhove bak rattet, klokke på armen og notatblokk for hånden, ble det en fortreffelig reise.

Denne artikkelen vil gi deg et unikt innblikk i Joker Bianchis indre og de forskjellige mekanismene i sykkelfeltet under etappen mellom Drammen og Vikersund, denne dagen:

12.20: Det er like før starten går på Torget i Drammen. Gino lener seg ut av vinduet og henvender seg til bilen til Team Ringerikes kraft: - Dere er vel de eneste som kjenner rittet her..

(kunstpause)

..og vi!

12.30: Starten utsettes i et halvt minutt fordi en ambulanse baner seg vei mellom bilkortesjen.

12.31: Starten går, rytterne befinner seg i nøytral sone.

12.33: Politikonstabel Geir Oustorp (også kjent som håndballtreneren i Byåsen) dirigerer feltet gjennom lyskrysset. Han ser respektabel og flott ut i uniform!

12.35: Feltets første tissepause – på vei ut av Drammen sentrum. Senere ble vi forklart at den kommunale streiken hadde vanskeliggjort jobben med å få utplassert mobile toaletter på torget. Syklisten er herved unnskyldt!

12.36: En rytter fra Borås (Andreas Lindén) ønsker å bytte sykkel.

12.41: Dommerbilen er på vei forbi (åpent tak) idet Gino skal til å kaste ut snusen. Det hadde tatt seg ut! Skandalen avverges.

12.42: Philip Lindau (Sverige) har stanset i veikanten.

12.42: Sondre Norland (Sør-Norge Mix Team) har punktert.

12.43: Vi har passert den offisielle starten for et par kilometer, men de stadige uhellene gjør at rittledelsen holder igjen. Hovedfeltet skal nemlig være fulltallig før starten går.

12.45: Starten går. Det støtes med en gang.

12.50: Gino avslører deler av dagens plan. Joker håper det går et tidlig utbrudd i løpet av de første fire milene på etappen. Rytterne kjørte gjennom denne delen etter gårsdagens etappe. – Det er et vanskelig og trangt parti. Mange vil bli overrasket, mener Gino. Joker-laget ønsker å la svenskene (som har ledertrøyen) kjøre, for så å angripe cirka fire mil før slutt. Da er planen å sprenge feltet oppover bakken, isolere den gule trøya og forhåpentligvis skaffe noen flere sekunder for Christer Rake, som er beste Joker Bianchi-rytter i sammendraget. Målet er altså å overta den gule ledertrøya.

13.02: Det er mange som forsøker å gå i brudd, men ingen får lov til å slippe ut av syne. Christer Jensen (Team Ringerikes-Kraft) er siste mann ut, feltet ser ut til å la ham gå. Ginos mekaniker, Gunther, leter på listene: 1,22 bak svensken i sammendraget. Bra, la ham gå, lyder beskjeden.

13.10: Stadig flere bruddforsøk, men ingen for lov til å gå. Svenskene er hele tiden aktive i front og forsøker for andre dag på rad å få med sin mann i brudd. – De får bare fortsette sånn, de kommer aldri av gårde. En dag kan man være heldig, men ikke to på rad, snerrer Gino.

13.15: - Oj, oi, oi! 15 ryttere har kommet løs og Joker Bianchi har med to mann..

13.17: Den gule ledertrøya ligger foran i hovedfeltet, og forsøker på egen hånd å tette luka mellom feltet og utbryterne. Svakhetstegn allerede her hos det svenske landslaget?

13.19: Det samler seg igjen.

13.26: Idet feltet nærmer seg stigningen Hanekleiva (etter cirka 35 kilometers sykling), har Daniel Shand (Team Raleigh) stukket av fra front. – Bra, grynter Gino.

13.31: Svenskene har endelig tatt kontroll i front av feltet. Nå begynner mørningen.

13.35: Stefan Mair (Team Tyrol) og Espen Bjørgan (Trondhjems VK) angriper oppover Hanekleiva. Duoen sikrer seg klatrepoeng på toppen (Shand får full pott), men Mair punkterer og ligger snart på halen av feltet.

13.41: Der viser det seg at Stian Remme (Team Joker Bianchi) også la seg tidlig. Gino banner. Bergenseren følte seg uvel før dagens etappe og har mer enn nok med å holde seg i hovedfeltet på dette stadiet av etappen.

13.45: Gino forteller at man ikke lenger får lov til å bruke intercom under 2.2-ritt, i 2.1-ritt kan man fortsatt gjøre det, men det er ikke alltid de norske lagene blir invitert dit. På sikt ser det ut til UCI ønsker å fjerne all intercom, også i ProTouren. Dette for å gjøre rittet mer uforutsigbart. Det vingeklipper også mye av sportsdirektørenes rolle underveis i rittet.

13.52: Feltet unner seg en storstilt pissepause, mens rytteren i front får stikke av. Jeg morer meg over tre karer som har tatt oppstilling inne på gårdsplassen til en kar langs traseen. Huseieren står til og med på gårdsplassen i bar overkropp og undrer nok på hva som nettopp traff eiendommen hans.

14.00: - Det er ganske dårlige veier der, forteller en rytter fra Team Ringerikes-Kraft mens han passerer bilen vår. Gino lar seg irritere. – Man forteller ikke hvordan veiene i området er til en rytter fra Sparebanken Vest...

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik (procycling.no)

14.12: - Service, Joker Bianchi. «Endelig» blir vi kalt opp via sambandet. Gino akselererer ut fra plass nummer to (plassen bak svenskene) og kjører opp på siden av Svein-Erik Vold. Den perfekte hjelperytter har et kutt i en sene og kjenner smerter. Gunther innvilger et par Paracet fra legeskrinet.

14.24: Mer trøbbel! Denne gangen er Stian Remme innom legeskrinet. Joker-rytteren har muligens feber og ser slett ikke pigg ut.

14.38: Rytterne inntar langesonen. Hva de inntar? To flasker vann, en liten cola, noen XL1-barer (energibarer) og gel. Det blir ingen brødmat denne gangen.

15.04: Ginomobilen tar pissepause. Ikke Gino dog. Ifølge Lars Petter Nordhaug er mannen «streng på pissepausene».

15.05: - Faens jævla idioti, detta! smeller det fra en utålmodig kar i veibanen. Han snakker om sykkelrittet. Hvis blikk kunne drepe, tror jeg mannen i den røde bilen hadde ligget dårligst an...

15.16: Cirka seks mil igjen. Team Sparebanken Vest støter. Gino mener det er for tidlig og at det svenske laget bør få slite enda mer. Bruddet hentes uansett inn.

15.22: Bergensbanen skal fram! Daniel Shand får slippe over, mens resten av feltet blir stående og vente. Situasjonen løser seg kjapt, og fikk ingen konsekvenser.

15.25: Johan Lindgren (en av Team Cyklecitys sterkeste kort) roper opp legebilen. Det er slikt de andre sportsdirektørene merker seg underveis.

15.41: Det er småkupert terreng. Opp og ned, direkte slitsomt for en ensom rytter som har kjørt i brudd i snart 10 mil. Engelskmannen er ferdig, konstateres det Joker-bilen.

15.44: Gabriel Rasch m/følge observeres i veikanten. Hole-gutten, og tidligere Team Joker Bianchi-rytter, tar seg tida til å følge rittet han en gang i tiden dominerte. Gino vinker og får respons!

15.51: Raleigh-rytteren tas igjen av hovedfeltet. Nesten 10 mil i ensomt brudd: Sterkt!

15.54: Det var ikke bare Joker som hadde plukket seg ut stigningen like etter Åmot denne dagen. Team Sparebanken Vest og Lillehammer CK angriper. Plutselig sitter åtte ryttere foran, deriblant Sondre G. Sørtveit (Team Joker Bianchi) og Anders Lund (Team Sparebanken Vest).

16.06: Nå skjer det mye, og ettersom hovedfeltet pulveriseres blir vi liggende i kolonnen bak. Med 20 kilometer til målgang ligger tre ryttere foran (Dementiev og Shedyk fra ISD + Lindén fra Borås), ytterligere 16 i en gruppe bak, mens Alexander Wetterhall (i den gule ledertrøyen) henger i det som må kalles hovedfeltet.

16.10: Team Cyklecity kjører i front, mens Rabobank har fått store problemer. Spurteren Markus Barry har trøbbel med sykkelen og overtar Jasper Ockeloen sin, men begge må jo kjøre seg opp igjen i et krevende parti. Rabobank-bilen stresser som mannen med ljåen bak oss, men veiene er så smale at det ikke er mye vi får gjort med det.

16.14: Seksmannsgruppe angriper.

16.16: Team Joker Bianchi tar kontroll foran i feltet.

16.17: Flere utbrytere prøver seg, men så lenge Rabobank ikke er representert i bruddet, er det umulig å komme seg unna.

16.20: DRAMATIKK! Vegard Breen i asfalten, sammen med 3-4 andre ryttere. Ginomobilen iler til og Gunther hiver seg ut med to dekk i armene. I tumultene som oppstår kjører Ole Martin Ølmheim (Sandnes SK) på Joker-bilen. Heldigvis er han OK! Det er også Breen, som får ny sykkel og beskjed om å trille rolig til mål.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik (procycling.no)

16.28: Det er masse som skjer foran i feltet (men vi ser jo ikke alt dette). Christer Rake angriper fem kilometer fra mål og får følge av René Jørgensen (Team Designa Kjøkken). Det hentes inn et par kilometer senere.

16.30: Rabobank har fått opp sine temposterke ryttere og angriper ustanselig. Det må enten avgjøres her, eller på oppløpet. Foreløpig ser nederlenderne ut å foretrekke førstnevnte scenario.

16.33: Femhundre meter igjen. Det blir samlet spurt. – Hvem vinner, Gino? Michael Matthews (Team Jayco Skins) eller Markus Barry (Rabobank U23). Svein-Erik Vold ble for øvrig beste Team Joker-rytter med en femteplass.

16.33: Det blir Matthews. For andre dag på rad. Jesper Asselmann (Van Vliet) tar andreplassen, mens Mats Boeve (Rabobank U23) ble nummer tre, da de 50 rytterne som var igjen av hovedfeltet kom inn sammen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jarle Fredagsvik (procycling.no)

16.40: Ved Joker-bilen er det god stemning. Vegard Breen skraper av seg restene av trøya og konstaterer at uhellet som blant annet involvert lagkompis Vegard Robinson Bugge, var «veldig klønete». Stian Remme konstaterer at formen var dårlig, men at laginnsatsen var meget oppløftende. Både Christer Rake og Stein Erik Vold registrerte at jokerne (med unntak av Breen) var med hovedfeltet inn, mens Alexander Wetterhall var den eneste med svensk landslagsdrakt.

I bakgrunnen står Gino og smiler lurt. Vel vitende om at selve kongeetappen i årets Ringerike Grand Prix venter lørdag.

Så tar han seg en runde for å se etter Ole Martin Ølmheim. Den uheldige rytteren som kjørte på Ginos bil før i dag.

Det er mye hjerte i den mannen!

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!

Følg oss på Facebook og Twitter!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.