*Nettavisen* Sport.

Mesteren som aldri vinner

Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Spanjolen lærte tidlig at seirer ikke er alt i livet.

24.06.12 09:25

I et helt år har Jose Joaquin Rojas Gil kjørt rundt i den spanske mestertrøyen.

Ironien er enorm.

For er det en person som ikke er en typisk vinnertype, er det nettopp Rojas. Spanjolen kan ikke lenger skylde på marginer som går ham imot eller uflaks, når han blir slått på målstreken.

Stang ut, ut, ut
For siden han ble profesjonell i 2006 har det blitt det ene forsmedelige tapet etter det andre. Av hans 56 pallplasser er det kun sju som er seirer. Det vil si at for hver seier har han sju andre- eller tredjeplasser bak seg.

Selv om han må kategoriseres som en spurter er det oppsiktsvekkende hvor god spanjolen er i bakkene. Den ene dagen kan han kjempe side mot side med Mark Cavendish i en massespurt, den neste kan han sitte fint fremme i fjellene mens resten av spurterne jobber febrilsk med å danne en gruppetto.

Det er både rytterens ulempe og fordel. Allsidigheten gjør han til en uvurderlig brikke for sportsdirektører som drømmer om sammenlagttriumf, men som også ønsker at laget skal markere seg på de flate spurtetappene. Samtidig er sykkelsporten blitt så tøff at det sjelden åpner seg seiersmuligheter for de rytterne som ikke spesialiserer seg på et område.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Tragisk ulykke
Men seierstørken har aldri påvirket Movistars spurter. En grufull historie har nemlig gitt ham perspektiv på livet.

Da Rojas vokste opp var han klar på at han skulle bli syklist. Hans store forbilde var storebror Mariano. Akkurat som sin far var brødrene svært sykkelinteresserte, og Mariano var en av Spanias mest lovende syklister.

Den mektige sykkelsjefen i ONCE, Manolo Saiz, tok storebror Rojas inn på sitt spanske storlag som stagiaire i 1993. De neste 2,5 årene brukte Mariano Rojas til å vise at han var en av de mest lovende spanske syklistene i feltet. Alt lå til rette for en fantastisk karriere for den sterke sammenlagtrytteren.

Som 22-åring ble han blant annet nummer tre på en etappe i Criterium du Dauphine. Et par uker senere var det på tragisk vis slutt. På vei til det spanske mesterskapet ble Mariano Rojas involvert i en stygg bilulykke, og bare et par dager senere døde han på sykehuset.

Jose Joaquin Rojas hadde mistet et stort forbilde og en storebror. Men kjærligheten til sykkelsporten forsvant ikke for rytteren som var 11 år den skjebnesvangre dagen.

Brorens hjelper tok Rojas inn i varmen
Etter nitidig arbeid fikk han i 2005 muligheten til å vise seg frem da Liberty Seguros ga ham en stagiaire-kontrakt. Sjefen på det laget var mannen som hadde trodd på hans bror, Manolo Saiz.

Laget ga ham en fast kontrakt året etter, og dermed kunne Jose Joaquin Rojas feire sitt første år som proff nøyaktig ti år etter brorens død.

Det første året ble på ingen måte ordinært. Laget ble kraftig rystet av Operasjon Puerto. Lageier Saiz ble arrestert og mistet lisensen til Astana, som kom inn som hovedsponsor istedenfor Liberty Seguros. Det ble ingen triumfer i Rojas’ første proffår, og med de store endringene i laget var det usikkert om det ble noe mer enn ett år som proff for yngstemann Rojas.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Tim De Waele

En real «Movistar»
Redningen ble gode forbindelser. Alejandro Valverde og Luis Leon Sanchez har alltid vært viktige treningskamerater for Rojas, og i 2007 var de to kapteiner på Caisse d’Epargne. Da de la inn et godt ord for sin treningskamerat var ikke lageier Eusebio Unzue vond å be.

Tidlig i hans første år i sitt nye lag kom den første proffseieren, på den første etappen i Vuelta a Murcia.

Samarbeidet har vart siden det. Da det så stygt ut for laget etter 2010-sesongen (Caisse d’Epargne trakk seg som sponsor og Movistar kom i siste liten inn og reddet laget økonomisk) valgte Rojas å vise Unzue den samme tillitten som lagsjefen hadde vist ham tidligere.

For selv om den allsidige syklisten ikke er noen seiersmaskin, er han en viktig del av Movistar. Det vil han være i Tour de France også, men da mest trolig uten den spanske mestertrøyen. To seirer på rad ville vært naturstridig for Rojas.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.