RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Nå blir dette ulovlig

Sist oppdatert:
Kan du se hva Bradley Wiggins har gjort feil her?

Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) er kjent for å ha et svært komplisert og innviklet regelverk.

Det har blant annet ført til stor usikkerhet rundt antall norske OL-plasser og til at det i visse situasjoner kan lønne seg å bryte sykkelritt .

Nå er det innstramminger i regelverket for utstyr og bekledning som står for tur.

Nei, nei, nei
Det siste året har noen syklister brukt fantasien i overkant mye mener UCI, som slår ned på flere av «nyvinningene» sykkelverden ble introdusert for.

La oss ta for oss et par av høydepunktene:

Nei til lange sokker: Lange sokker, slik vi blant annet er blitt vant til å se Bradley Wiggins ikle seg blir forbudt. I fremtiden vil det ikke være lov å ikle seg sokker som strekker seg lenger enn midtveis mellom ankelen og kneet. Dette gjelder ikke bare for sokker, men også skoovertrekk. Begrunnelsen er at man ønsker å holde kompresjonssokker, som blant annet er vanlig i triatlon, utenfor sporten.

Slår ned på Cavendishs hjelm: Å sette på avtakbare deksler på hjelmen, slik Mark Cavendish gjorde under VM for å få en mer aerodynamisk hjelm, blir ulovlig. Men om hjelmen designes med en slik konstruksjon (altså ikke avtakbar) går det greit.

«Fränks camelback»: Å bruke camelback for å oppnå en mer aerodynamisk posisjon på sykkelen (ved å ha den på magen), slik Fränk Schleck gjorde under fjorårets Criterium International blir fra og med 1. april (og nei, dette er ingen aprilsnarr) ulovlig. Camelbacks kan brukes på ryggen og kun med tanke på å få i seg væske, noe som gjør at man ikke kan gjøre de mer aerodynamiske.

Motorstopp
I 2010 verserte det også rykter om at Fabian Cancellara skulle ha en motor i sykkelen etter å ha parkert konkurrentene i Flandern rundt.

Rapporten fra UCI sier at under Tour de France samme år ble det foretatt røntgenbilder for å forsikre seg at ingen brukte et slikt mekanisk hjelpemiddel. I fjor gikk de et skritt lenger da de først fjernet setestangen for så å dytte ned et teleskopisk kamera.

I fremtiden vil UCI benytte seg av et apparat som måler elektromagnetisk induksjon i sykkelen, noe de mener at skal gjøre det mulig å oppdage eventuelle motorer.

Alle de nye restriksjonene til UCI finner dere her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere