Det er liten tvil om hvilket lag det snakkes mest om før årets første sykkelritt, Tour Down Under.
For ikke bare er GreenEdge tidenes første australske lag, de har også flere ryttere som kan vinne etapper og sammenlagt i hjemmerittet, som Matthew Goss, Simon Gerrans (som nylig vant det australske mesterskapet) og Robbie McEwen.
Les også:Årets første mester
Men der det nye laget nærmest har en overflod av kapteinsemner å velge mellom før årets første World Tour-ritt, sliter de sammenliknet med andre lag når det kommer til antall sponsorkroner.
Laget har nemlig ingen hovedsponsor når de nå ruller inn i sitt første år.
Ingen sponsornyhet
Spekulasjonene gikk tidligere i uken på at en hovedsponsor for laget ville bli offentliggjort under lagpresentasjonen, men slik gikk det ikke. Det var rett og slett ingen avtale å avsløre.
Hadde det ikke vært for den vanligvis så medieskye Gerry Ryan og hans velfylte lommebok hadde det ikke vært mulig å starte prosjektet.
Tidligere har den sportslige ledelsen i GreenEdge, med Shayne Bannan i spissen uttalt at de ikke stresser med å finne en hovedsponsor, og at de heller jobber med å utvikle merkevaren sin, slik at de i fremtiden blir mer attraktive for sponsorene.
Nå har i midlertidig pipen fått en litt annen lyd.
- Å finne bedrifter som passer inn i vårt prosjekt som sponsorer blir vår neste store oppgave, fortalte Bannan under lagpresentasjonen ifølge The Australian.
Tilfellet Leopard-Trek
Kanskje er det skjebnen til Leopard-Trek som har «skremt» den sportslige lederen i det australske laget til å intensivere sponsorjakten.
Leopard-Trek ble presentert med brask og bram foran 2011-sesongen, med stjerner som brødrene Schleck og Fabian Cancellara i stallen.
Hele laget var så stjernespekket både på rytter- og ledersiden at få satt spørsmålstegn ved det faktum at laget manglet en hovedsponsor. Laget hadde jo tross alt Flavio Becca som finansiell støtte, en mann som i likhet med Ryan har tjent mer enn nok penger til å klare seg livet ut.
Men prosjektet, som ble presentert som en fantastisk nyskapning - et lag som skulle forandre sykkelverden - fikk kun leve ett år.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Foran årets sesong ble de slått sammen med Radioshack, og går i år under navnet Radioshack-Nissan.
Becca har latt det skinne gjennom at det ligger sportslige begrunnelser bak valget om en sammenslåing, med det er samtidig klart at et liv uten hovedsponsor blir veldig, veldig dyrt, veldig fort.
Det er med andre ord ikke alltid like opprettholdbart i lengden å stole på at rike onkler står for finansieringen av et sykkellag. Sykkelsporten har i moderne tid alltid vært helt avhengig av næringslivet og sportens evner til å tilby bedrifter muligheten til å synes.
Ønsker å markere seg
Så langt er det passende nok Gerry Ryans egen sønn, Andrew, som har jobbet hardest med å skaffe laget en sponsor. For som Ryan senior selv sier «er det hans arv jeg sløser bort».
I tillegg til å ha et av de mest spennende lagene på herresiden, har GreenEdge også slått til med et godt damelag, hvor Judith Arndt står i spissen. Med to lag fulle av verdensstjerner er det en offensiv Bannan som ser frem til lagets første sesong.
- Vårt mål er å levere varene gjennom hele året. Vi ønsker å markere oss i World Touren både på herre- og kvinnesiden.
Men vel så viktig som sportslig suksess er det å finne gode samarbeidspartnere. Hvis ikke kan Australias første profflag i verste fall bli et kortvarig prosjekt.