RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (procycling.no)

Nordhaug frykter Tour de France-åpningen

Sist oppdatert:
- Jeg har hørt at åpningen pleier å være vill, men dette tror jeg virkelig blir heftig.

PORTO VECCHIO (procycling.no): Cruiseskipet Mega Smeralda fungerer som et flytende pressesenter under de to første etappene av Tour de France.

Torsdag formiddag steg Lars Petter Nordhaug om bord som førstereisgutt i Belkin Pro Cyclings nye sorte og grønne drakter.

Det ble et par vennskapelige dunk i siden fra Bauke Mollema og Robert Gesink, da 29-åringen fikk en rekke spørsmål fra pressen under lagets pressekonferanse.

Vestfoldingen aspirerer til å vinne en fjelletappe for sin nederlandske arbeidsgiver, men målet i starten er først og fremst å beskytte Mollema med tanke på sammendraget.

Farlig etappe mot Bastia
To dager før den 213 kilometer lange etappen mellom havnebyen Porto Vecchio og Bastia, spår nordmannen en svært kaotisk affære.

En flat fellesstart på tourens første dag vil nemlig trigge både spurtlagene og lag med sammenlagtkandidater.

Førstnevnte på grunn av gul trøye, og de andre fordi de ønsker å holde kapteinene sine ute av trøbbel.

- Disse dagene kommer til å bli kaos. Jeg har hørt det er vilt i Tour de France fra før av, men dette tror jeg virkelig blir heftig.

- I seg selv er det en utfordring med en fellesstart, og kampen om gul trøye. Det er nok til å skape stress og farlige situasjoner alene. Når man i tillegg har smale veier og innsnevringer, blir det enda viktigere å sitte helt foran, forteller Nordhaug.

- Har spydd her før
Korsika er en veldig kupert øy på utsiden av det franske fastlandet. Veiene er smale, svingete og problematiske i forhold til å arrangere et så stort sykkelritt.

Nordhaug har vært her tre ganger før i forbindelse med etapperittet Critérium International.

- Jeg har spydd ut av bilen her to ganger på vei herfra og til flyplassen, la han lattermildt til da han ble spurt om de svingete veiene.

Alle de ytre faktorene bærer bud om en hektisk og nervøs etappe mot Bastia. En etappe mange regner med vil sende Mark Cavendish i gul trøye, lørdag ettermiddag.

Mollema: - Er fornøyd med Nordhaug
Selv om etappe to har en innbydende profil for Nordhaug, må han trolig vente til andre halvdel av rittet før han får kjøre for egne sjanser hos Belkin-laget.

Etter tre uker i Sierra Nevada med kaptein Mollema, og god innsats under Tour de Suisse, sitter han i en fin posisjon på det nederlandske laget.

- Han var i god form under treningsleiren i Spania, og var bra på de to tøffeste dagene i Tour de Suisse. Jeg er fornøyd med det han presterte, og håper han kan gjøre noe av det samme i Tour de France, svarte Bauke Mollema på spørsmål fra procycling.no i Porto Vecchio.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nye perser – uten å ta i
Nøtterøy-mannen brukte NM i Grimstad som sin siste finpuss foran det franske etapperittet, og kunne melde om svært god form på tross av at det endte med 6.-plass i sørlandsbyen.

- Jeg var ekstremt bra i NM. Jeg havnet bak etter at jeg fikk problemer med bakhjulet. Da det splittet seg fikk jeg kjøre sju mil i front av feltet, og holdt det på grei avstand. Etterpå fikk jeg muligheten til å angripe. Jeg føler meg i veldig bra form, sier Nordhaug til procycling.no.

Etter fem uker med høydetrening og gjennomføringen av Tour de Suisse, har fokuset ligget på overskudd den siste tiden.

- Kan du felle en dom over høydetreningen nå?

- Jeg har satt pers i noen bakker på trening uten å ta i. Jeg tror jeg er i bra slag, sier han med et selvsikkert smil.

PS! Tour de France starter lørdag med den 213 kilometer lange etappen mellom Porto Vecchio og Bastia. Etappen følger du DIREKTE via procycling.no!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere