Gå til sidens hovedinnhold

Nordhaug: - Jeg får en fri rolle

Nordmannen vil kjempe i toppen i vårens siste klassiker.

I Amstel Gold Race satt Lars Petter Nordhaug i det avgjørende bruddet, men ble litt for defensiv på slutten.

Flèche Wallonne ble ødelagt av en velt i den nest siste bakke.

Nå gjenstår én Ardenner-klassiker, og nordmannen er klar for å gi det han har for å vise seg frem nok en gang.

- Jeg vil sykle så bra som mulig, og håper jeg kan sitte med i finalen og kjempe om en god plassering, sier Lars Petter Nordhaug til procycling.no dagen før Liège-Bastogne-Liège.

Får en fri rolle
Men selv om Nordhaug har vist kalasform hittil i klassikerne, blir han ikke lagets kaptein i «La Doyenne». Nederlandske Bauke Mollema får nemlig kapteinsansvaret i Blanco-laget.

- Laget kjører for Mollema, og har et par stykker som vil sitte med ham. Vi ønsker å spare Mollema og Paul Martens til slutten, og så skal vi andre være våkne fra Le Redoute og inn. Vi skal ikke angripe selv, men følge med dersom det skjer noe og ikke spare alt til slutt. Jeg håper å være med i teten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det betyr at Nordhaug får litt av den samme rollen som i Amstel Gold Race. Der var han med på å danne det avgjørende bruddet, hvor det til slutt var tsjekkiske Roman Kreuziger som var sterkest.

Les også: - Jeg var sterk nok til å vinne

I den nederlandske klassikeren viste Nordhaug seg som en av rittets sterkeste ryttere. Likevel er det altså Mollema som er kaptein i vårens siste klassiker.

- Jeg var bra i Amstel, men vi må kjøre godt kollektivt som lag. Bauke er alltid blant de beste i bakkene, mens vi andre kanskje må kjøre litt mer strategisk. Når de nest beste stikker, eller de store lagene sender ut sine nest beste, må vi prøve å være med på det. Jeg får en fri rolle, melder 28-åringen.

- Amstel passer meg best
Nordhaug har syklet den belgiske klassikeren to ganger, men han ennå til gode å vise seg fra sin beste side i det knalltøffe rittet. Da har han vist seg mer frem i de to andre rittene i Ardennene.

- Jeg føler Amstel passer meg best, og det er den jeg har mest draget på. Der er jeg skikkelig med. Liège er mer åpent, og med den endringen som har skjedd, vet ingen hva som vil skje. Løypen burde passe meg bra, men det er langt og tøft. Man må ha en 100 prosents dag for å kunne sitte med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I sykling kan dagsformen variere enormt. Selv om man er i god form, kan man likevel føle seg elendig på sykkelen. Den ene dagen kan man føle seg som den sterkeste i feltet, mens man neste dag kan slite med å henge på halen. I onsdagens Fléche Wallonne hadde 28-åringen gode bein.

Nordhaug er optimistisk med tanke på egen form dagen før Liège-Bastogne-Liège.

- Jeg føler meg frisk og fin, og har restituert meg bra etter Amstel og Flèche. I Flèche fikk jeg heller ikke tatt meg ut 110 prosent, så jeg føler meg pigg. Men mye kommer an på dagsformen, og den kan variere mye i et så langt og tøft ritt. Den kan være elendig i starten, men så komme seg etter hvert. Slik var det i Amstel. Da var jeg dårlig i starten, men det løsnet skikkelig underveis. Man kan være i god form, men likevel ikke ha noe igjen etter å ha syklet i 240 kilometer. Noen ganger sier det bare stopp, og beina slutter å respondere.

Mer åpent ritt
Foran årets ritt, har det blitt gjort en betydelig ruteendrnig.

Les også: Stjerner klager over klassikerendring

Knalltøffe, og ofte avgjørende, Roche-aux-Faucons er blitt fjernet grunnet veiarbeid. Den nye bakken, Côte de Colonster, er vidt forskjellig fra sin forgjenger. Nordhaug er usikker på hva som venter, til tross for at han har syklet gjennom de siste syv milene på trening.

- Det kan bli kjørt hardere tidligere, men det kan også bli mer åpent. Det kommer helt an på hvordan det kjøres. Det er nok ikke negativt for meg at den er fjernet. Det kan komme en gruppe på 40-60 mann inn i den siste bakken, og det gjør nok rittet mer åpent.

- Hvordan er den nye bakken kontra den gamle?

- Det er en stor hovedvei, hvor det går slakt oppover hele veien. Den er helt annerledes enn den andre, som er svingete og bratt inne i en skog.

Lars Petter Nordhaug sykler med startnummer 114 og er den eneste nordmannen som deltar i rittet.

procycling.no følger hele rittet LIVE fra søndag morgen!

Reklame

Mobilselskap kutter prisene - sjekk hvor mye du sparer

Kommentarer til denne saken