RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Gorm Kallsted/Scanpix

Northug & co. satser høyt

Sist oppdatert:
Landslagsledelsen og Olympiatoppen har staket ut langrennsløpernes framtidskurs.

Norge nådde målet om å bli verdens beste langrennsnasjon i sesongen som gikk. Likevel har landslagsledelsen med Åge Skinstad i spissen måtte tåle krass kritikk for manglende resultater i distanserenn, spesielt på herresiden.

Etter flere uker med evaluering og planlegging er kursen fram mot VM i Liberec i 2009 og Vancouver i 2010 staket ut.

Og det er en suksessoppskrift fra 90-tallet som dras fram. De norske allroundløperne øker nemlig antall samlingsdøgn i høyden betraktelig.

70 døgn
- De som deltar på alt kommer opp i drøyt 70 døgn i høyden fordelt på fem perioder. Det er vesentlig mer enn vi har hatt de siste årene, sier sportssjef Åge Skinstad til Nettavisen.

- Hvorfor gjør dere dette?

- Det er rett og slett for å bli bedre på lange løp, slik at vi kan oppnå best mulig prestasjoner i Liberec, Vancouver og Oslo, som vi også skuler til.

Skinstad understreker at høydeopplegget er en bevisst strategi ut fra grundige vurderinger, der også Olympiatoppen har vært tungt inne i beslutningsprosessen.

- Det er andre ting vi kunne ha gjort, men nå har vi gjort et valg og valgt en linje. Og det valget har vi gjort ut fra samtaler med trenere, løpere og ikke minst våre faglige rådgivere i Olympiatoppen med fysiolog Erlend Hem i spissen, sier Skinstad.

- God erfaring
Utholdenhetsekspert Atle Kvålsvoll har også vært inne i planleggingen som representant for Olympiatoppen. Han støtter valget hundre prosent.

- Langrenn har over mange år hatt god erfaring med. De fikk et løft da de begynte å sette det i system. Jeg tror dette vil bidra til å øke løpernes fysiske kapasitet når man gjør det til riktig tid og på riktig måte, sier Kvålsvoll til Nettavisen.

- På hvilken måte bidrar det til økt fysisk kapasitet?

- Høydetrening innebærer mye rolig mengdetrening, altså langkjøring. I tillegg får du blodeffekten, som gjør at du starter på et høyere nivå når du skal trene intensivt i lavlandet etter en periode i høyden.

Naturlig periodisering
Også Astrid Uhrenholdt Jacobsens personlige trener, Dag Kaas, har vært med i planleggingen som Olympiatoppens fagperson.

Han mener den nye høydesatsingen vil slå positivt ut av minst to årsaker.

- En ting er at man får høydeeffekten, som vi kjenner godt til, og som for så vidt kan variere fra utøver til utøver. Samtidig tvinger dette høydeopplegget, med 14 dager i høyden etterfulgt av en måned i lavlandet, fram en naturlig periodisering av treningen som gir fin variasjon. Noen lar seg friste til å være litt for offensiv i lavlandet, mens man i høyden må trene mye rolig basis, poengterer Kaas.

Kaas understreker samtidig at det nye høyderegimet ikke bør kopieres av yngre løpere.

- For å ha nytte av et slikt opplegg må man ha et treningsgrunnlag på 7-800 timer i året.

PS. Spesialsprinterne skal ikke følge det samme høydeopplegget. De skal kun ha én høydesamling før sesongen, og utelukkende for å få gått på ski, ikke for å oppnå en høydeeffekt.

Les flere skisaker i Nettavisens vintersportsmagasin
Klikk her for full oversikt over sportsnyhetene!

Vil du ha sportsnyheter tilsendt på mobilen? Send SPORT START til 1930. Tjenesten koster 2,- per melding.

Les sportsnyheter på mobilen: Send NETT til 1930 (gratis bokmerke)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere