Gå til sidens hovedinnhold

Northug kan tape Red Bull-penger

Sponsoren er misfornøyd med mindre eksponering.

Det ble bråk da Petter Northug for snart et år siden ville inngå en sponsoravtale med energidrikkprodusenten Red Bull. Langt mer støyfritt gikk det for seg da han for noen uker siden skrev under en ny og forbedret fireårsavtale.

Men etterpå har det igjen kommet skjær i sjøen. Skiforbundet har nemlig bestemt at Northug ikke får profilere sin private sponsor ved å bruke drikkeflaske med Red Bull-logo etter målgang i verdenscupen.

Dermed er premissene endret for Red Bull.

Onsdag møtte John Northug og kommunikasjonssjef Kristian Kjelman i Red Bull representanter for Norges Skiforbund. Partene kom imidlertid ikke til enighet.

Et nytt møte er berammet i neste uke, og kommer det ikke til enighet der, risikerer Northug å miste deler av inntektene fra sponsoren. Ifølge Adresseavisen skal det dreie seg om flere hundre tusen kroner i året.

- Vi vil på ingen måte bekrefte beløp, men det kan bli aktuelt å redusere omfanget av avtalen, sier Kjelman til avisen.

Manager-pappa John understreker betydningen av at Northug ikke mister muligheten til å profilere sin sponsor.

- Red Bull er en veldig viktig motivasjonsfaktor for Petter. Det handler om at han liker å profilere produktet. Det har høy status og gjør noe med ham som utøver. Når du har en slik aktør med deg, er det en spennende motivasjonsfaktor. Det gir deg anerkjennelse. Det er langt mer enn det økonomiske som betyr noe, sier John Northug til Adresseavisen.

Sjekk siste vintersportsnytt her!
Sjekk siste sportsnytt her!

Reklame

Black Friday: Her får du oversikt over alle salgene