Gå til sidens hovedinnhold

Ny regel sørger for at du får se Northugs OL-gull

Endrer regelverket for OL.

Etter at det ble klart at TV 2 overtar rettighetene til å sende OL fra NRK, har mange bekymret seg for om de må betale for å se sportsbegivenheten, og for om store, norske idrettsøyeblikk vil bli ødelagt av reklame.

TV 2 har tidligere garantert for at over 100 direktesendte timer av vinterens olympiske leker i Sotsji, vil bli sendt på åpne kanaler, og nå har kanalen også fått regjeringen til å endre lovverket for reklame under sportssendinger.

I en pressemelding fra kulturdepartementet fredag, heter det at kringkasterne får fleksibilitet til å plassere reklameinnslag slik at seerne ikke går glipp av viktige deler av handlingen. Etter de gamle reglene måtte reklamen plasseres i bolker hvert 20. minutt.

- Med de nye reglene kan kringkasterne gjøre seg ferdig med reklamen i god tid før innspurten i langrennsstafetten eller et sykkelritt uten å øke det totale reklamevolumet. Jeg mener derfor at endringene er til fordel for både seerne og kringkasterne, sier kulturminister Hadia Tajik.

Det totale reklamevolumet vil fortsatt ligge på maksimalt tolv minutter per time.

- Vinn-vinn
- Dette er vinn-vinn for seerne, TV 2 og ikke minst annonsørene, konstaterer prosjektansvarlig for OL i TV 2, Christine Espeland, til Nettavisen.

- Det er liten tvil om at akkurat reklame blir en stor utfordring for oss i februar, med en tabbekvote ned mot null. Vi skal prestere maksimalt under 0L, akkurat som utøverne, og dagens avgjørelse i statsråd har gitt oss enda større mulighet til å nå det målet.

Det norske folk trenger ikke lenger bekymre seg for at Petter Northugs eller Marit Bjørgens siste spurt mot OL-gull blir avbrutt av reklame.

- Vi har fulgt utviklingen i andre land og vært i konstruktiv dialog med Kulturdepartementet i rundt ett år for å få de norske reklamereglene tilpasset virkeligheten - spesielt med tanke på 0L i Sotsji der mange seere en spent på hvordan TV 2 vil håndtere reklamen. Under femmila, stafettene, 20-kilometer skiskyting, og de lange øvelsene uten naturlige pauser, kan reklamebolkene nå legges der det er sportslig relevant.

- Vi lever av reklame
Espeland gleder seg også over å kunne tilby seerne over 100 timer direktesendt OL på åpne kanaler.

- Vi har et minstekrav fra IOC på 100 timer direktesendt TV på åpen kanal under 0L. Det blir mange ganger mer. Vi sender fra morgen til kveld på både TV 2, Zebra og Sport under hele mesterskapet i Sotsji. Alle tre er åpne - de to siste kanalene oppgraderes til HD. Vi lever av reklamen og er svært glade for at vi har fått gjennomslag for et forslag som gjør det lettere å plassere reklame på en hensiktsmessig måte.

OL i Sotsji begynner 7. februar og varer til 23. februar. Det vil være første gang norske seere følger lekene på en annen kanal enn NRK.

Reklame

NÅ: Enormt salg på alt du trenger til løping

Kommentarer til denne saken