RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: PETER PARKS (AFP)

OL-aking går som planlagt

Sist oppdatert:
Akebanen gjenåpnes lørdag etter dødsfall.

Etter at georgiske Nodar Kumaritashvili omkom etter å ha kjørt ut av banen i den 16. svingen i akeanlegget fredag, har det hersket usikkerhet rundt arrangementet og hvorvidt øvelsene i anlegget ville gå som planlagt.

Nå er det klart at banen gjenåpnes lørdag, og både trening og konkurranse vil gå som planlagt.

- Sen utgang
Banen har kommet under kraftig kritikk etter dødsfallet, og flere mener den har vært for rask. Etterforskningen av ulykken konkluderer imidlertid med at det var en personlig svikt som førte til tragedien.

- Det ser ut til at utøveren kom sent ut av den 15. svingen og at han deretter ikke kompenserte godt nok til å kjøre inn i den 16. svingen på riktig måte, heter det i en uttalelse fra OL-arrangøren og det internasjonale akeforbundet.

- Dette resulterte i en sen inngang inn i den 16. svingen, og selv om utøveren forsøkte å rette opp problemet, mistet han til slutt kontroll over kjelken, hvilket førte til den tragiske ulykken.

Flere uhell
Kamaritashvilis uhell hadde dødelig utgang, men også flere andre utøvere har opplevd dramatiske krasj i akeanlegget. Torsdag var rumenske Violeta Stramaturaru bevisstløs en kort stund etter at hun veltet i stor hastighet. Gullfavoritt i herreklassen, Armin Zöggeler, veltet også under treningsrundene, og amerikanske Tony Benshoof, som spratt i veggen og slo foten sin, uttalte at han, til tross for 21 års erfaring, var redd hver gang han satte utfor banen.

Arrangøren avviser likevel at det skal være feil ved banen.

Endrer banen
- Akeforbundets teknisk delegerte har klart å kartlegge utøverens kjøring, og de har konkludert med at det ikke finnes noen indikasjoner på at ulykken skyldes feil eller mangler ved banen.

Til tross for dette har de valgt å gjøre noen endringer på banen for å unngå flere ekstreme krasj. Veggene ved utgangen av den 16. svingen, der ulykken skjedde, er blitt hevet, i tillegg til at isprofilen er blitt endret.

- Dette er gjort som et preventivt tiltak, for å hindre en så ekstrem ulykke fra å skje igjen, heter det i uttalelsen.

Få OL-nyhetene før alle andre
Sjekk siste OL-nytt her!
Sjekk siste sportsnytt her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere